Fijnafstelling heb ik inderdaad nog gedaan met het wieltje bij de shifter op het stuur. Hij schakelt nu netjes.
Na de winter schaf ik ook de KMC ketting aan. De Shimano 11 speed blijft voor nood ik de garage liggen.
Andere cassette monteren op de ST2 MY2017 en ouder (2x10-speed)
- Blizzard
- Pro
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
- Locatie: Dalen
- Merk SP: Stromer ST3 sport
Bij racefietsen heb je verschillende kooilengtes, ik denk dat het daarmee te maken heeft.
Groet,
Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Ah, dank. De Stromer heeft gelukkig een behoorlijke lange kooilengte.
Ik vond op het futurumblog een goede aanvulling: https://www.futurumshop.nl/?action=html ... derailleur
Ik vond op het futurumblog een goede aanvulling: https://www.futurumshop.nl/?action=html ... derailleur
Ik kan bevestigen dat de korte KMC-ketting het prima doet met voor 53T grote blad en acher 34T. Bij snel opschakelen naar de 11T krijgt de ketting behoorlijk ervan langs. Vandaar dat de voorderailleur tevens kettinggeleider is en voorkomt dat deze ervan af loopt.De keuze voor een korte of een langere kooi hangt niet af van het grootste tandwiel achter. De bedoelde functie voor de lengte van de kooi heeft te maken met dat de ketting een zekere spanning behoudt in elke schakelpositie in combinatie met het gebruikte crankstel.
Vandaag met de nieuwe cassette naar mijn werk gereden. Onderweg nog klein beetje fijn afstelling. Na dik 20 km merkte ik toen ik langzamer ging fietsen dat er een piepend geluid ergens bij het achterwiel vandaan komt. Zou dat kunnen komt door het te strak aandraaien van hert achterwiel (heb ik op gevoel gedaan)? Of moet ik het zoeken in de schijfrem. Het geluid is er ook als ik de trappers stil houd. Lijkt minder als ik de rem ietsje inknijp.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Op het achterwiel staat 20 Nm met de momentsleutel, zo even uit mijn hoofd. Je moet het wel heel bont maken met aandraaien om het wiel vast te klemmen denk ik.Elsje schreef: ↑22 jan 2018, 13:04 Na dik 20 km merkte ik toen ik langzamer ging fietsen dat er een piepend geluid ergens bij het achterwiel vandaan komt. Zou dat kunnen komt door het te strak aandraaien van hert achterwiel (heb ik op gevoel gedaan)? Of moet ik het zoeken in de schijfrem. Het geluid is er ook als ik de trappers stil houd. Lijkt minder als ik de rem ietsje inknijp.
Heb je de remmen uitgelijnd? Je kunt anders bij iedere FM binnenrijden voordat je de terugweg aanvangt; dit zouden ze makkelijk moeten kunnen verhelpen.
Ik ben wat eerder naar huis gereden en ben onderweg tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk er ongeluk de remblokjes heb omgewisseld (links-rechts). Dus je bent me net voor. Je bent sneller met jouw antwoord dan ik naar huis kan fietsenrvaneijk schreef: ↑22 jan 2018, 13:49Op het achterwiel staat 20 Nm met de momentsleutel, zo even uit mijn hoofd. Je moet het wel heel bont maken met aandraaien om het wiel vast te klemmen denk ik.Elsje schreef: ↑22 jan 2018, 13:04 Na dik 20 km merkte ik toen ik langzamer ging fietsen dat er een piepend geluid ergens bij het achterwiel vandaan komt. Zou dat kunnen komt door het te strak aandraaien van hert achterwiel (heb ik op gevoel gedaan)? Of moet ik het zoeken in de schijfrem. Het geluid is er ook als ik de trappers stil houd. Lijkt minder als ik de rem ietsje inknijp.
Heb je de remmen uitgelijnd? Je kunt anders bij iedere FM binnenrijden voordat je de terugweg aanvangt; dit zouden ze makkelijk moeten kunnen verhelpen.
Ik had de remblokjes zo op de werkbank gelegd dat ik ze niet verkeerd om kon monteren. Maar tijdens de werkzaamheden aan het achterwiel zijn ze verschoven.... Dus straks voor de eerste keer de remmen uitlijnen.
Ik heb het achterwiel er al eerder uit gehad voor onder andere de winterbanden en toen geen piepende remmen.
UPDATE:
Rem afgesteld. Toen was het nog niet weg. Vervolgens remblokjes links rechts omgewisseld en weer afgesteld. Daarna was het piepen weg. Waarschijnlijk zijn de remblokjes al flink ingesleten op de schijf. De blokjes zitten er al ruim 5500 km op.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Afgelopen weekend heb ik de 10 speed ketting gewisseld voor de 11 speed ketting. Het schakelen ging niet altijd soepel met de 10 speed, ook niet na de fijnafstelling. Afgelopen 4 dagen met de 11 speed gefietst. Nu schakelt hij perfect. De 10 speed ga ik niet meer gebruiken.Elsje schreef: ↑21 jan 2018, 13:15Ik heb de 11-28 vorige week besteld, gisteren gemonteerd en vandaag afgesteld en proefrit gemaakt. Ik had nog een 10 speed ketting liggen die heb ik er opgezet. Goh heerlijk die 12 Ik zal niet snel meer gebruik maken van de 11.rvaneijk schreef: ↑16 jan 2018, 07:32 Volgens mij kun je gewoon een 10-speed erop zetten, het kransje laten vervallen is niet nodig. De enige reden waarom het in de discussie werd genoemd, is dat deze niet gebruikt werd. Het afstellen van de derailleur is dan misschien niet eens nodig.
Als mijn cassette aan vervanging toe is heb ik de volgende op mijn lijstje gezet:
SHIMANO ULTEGRA CS-6700 (10-speed), 12-30 Gearing: 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30t Factory Number: I-CS670010230. De rede voor de 30T aan het einde, is om iets over te hebben om thuis te komen op een lege accu.
Andere tandwielverhoudingen die je standaard kunt kopen zijn:
11-23 Gearing: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23t Factory Number: I-CS670010123
11-25 Gearing: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25t Factory Number: I-CS670010125
11-28 Gearing: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28t Factory Number: I-CS670010128
12-23 Gearing: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23t Factory Number: I-CS670010223
12-25 Gearing: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25t Factory Number: I-CS670010225
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Ze heeft een 11-28, schrijft ze hierboven.
Zelfs indien die 11 te zwaar is, is het toch geen slecht idee dat te overwegen, wanneer je dan de 12 gebruikt staat je ketting net iets minder schuin
Zelfs indien die 11 te zwaar is, is het toch geen slecht idee dat te overwegen, wanneer je dan de 12 gebruikt staat je ketting net iets minder schuin
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Elsje schreef: ↑08 feb 2018, 22:23Afgelopen weekend heb ik de 10 speed ketting gewisseld voor de 11 speed ketting. Het schakelen ging niet altijd soepel met de 10 speed, ook niet na de fijnafstelling. Afgelopen 4 dagen met de 11 speed gefietst. Nu schakelt hij perfect. De 10 speed ga ik niet meer gebruiken.Elsje schreef: ↑21 jan 2018, 13:15Ik heb de 11-28 vorige week besteld, gisteren gemonteerd en vandaag afgesteld en proefrit gemaakt. Ik had nog een 10 speed ketting liggen die heb ik er opgezet. Goh heerlijk die 12 Ik zal niet snel meer gebruik maken van de 11.rvaneijk schreef: ↑16 jan 2018, 07:32 Volgens mij kun je gewoon een 10-speed erop zetten, het kransje laten vervallen is niet nodig. De enige reden waarom het in de discussie werd genoemd, is dat deze niet gebruikt werd. Het afstellen van de derailleur is dan misschien niet eens nodig.
Als mijn cassette aan vervanging toe is heb ik de volgende op mijn lijstje gezet:
SHIMANO ULTEGRA CS-6700 (10-speed), 12-30 Gearing: 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30t Factory Number: I-CS670010230. De rede voor de 30T aan het einde, is om iets over te hebben om thuis te komen op een lege accu.
Andere tandwielverhoudingen die je standaard kunt kopen zijn:
11-23 Gearing: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23t Factory Number: I-CS670010123
11-25 Gearing: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25t Factory Number: I-CS670010125
11-28 Gearing: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28t Factory Number: I-CS670010128
12-23 Gearing: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23t Factory Number: I-CS670010223
12-25 Gearing: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25t Factory Number: I-CS670010225
waarom niet de
SHIMANO ULTEGRA CS-6700 (10-speed), 12-30 Gearing: 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30t Factory Number: I-CS670010230.