Verende stuurpen

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond allemaal,

vandaag binnengekomen: een Redshift Shockstop verende stuurpen.

Ik ben zo vrij geweest er even een apart topic voor aan te maken want onder "stuurpen" kan je nogal wat kwijt. Van triatlon-stuur tot verstelbare stuurpen. Allemaal met hun eigen toepassing.

Op mijn vorige fiets (Flyer Tour RS) zat een Suntour geveerde voorvork. Die nam keurig de klappen voor weg maar ik vind zo'n zware voorvork eigenlijk best wel zwaar sturen. Ergens op dit forum schrijft iemand dat het een beetje het stuurgedrag van een opoefiets heeft en die schrijver heeft gelijk. Zeker met zo'n 26" wiel wil ik geen te zware vork (en ik kijk natuurlijk voor een 2e hands carbon voorvork.....).
Deze Redshift stuurpen kan bovenop de bestaande vork (of de carbon als ik die ooit eens mag opduikelen....) en zou oneffenheden/trillingen/etc behoorlijk moeten terugbrengen. Da's fijn want ik rijd best wel veel (4000 km in 2 maanden).
Aanstaande vrijdag komt er een bodyfloat voor m'n achterste en ik wil dan gelijk ook deze verende stuurpen er op.
De werking is op basis van elastomeren; eigenlijk gelijk als een Crane Thudbuster.

Ik houd jullie op de hoogte. De grote uitdaging wordt trouwens het overzetten van het St1x-lichtje want dat past natuurlijk net niet.....uitdaging voor vrijdag.
Naast de verende stuurpen heb ik er dus maar gelijk de utility mount bij gekocht; mogelijk biedt dat een oplossing voor lampje/computer/smartphone/ we zien wel.

De bedoeling is trouwens dat over enige tijd ook een ander type verende stuurpen binnenkomt. Da's een gasgeveerde. Ben benieuwd naar het verschil. Maar eerste deze Redshift. Die heeft trouwens een prima indruk gemaakt:
- keurig afgewerkt;
- nette verpakking, on-line instructie, etc;
- snel (de douane kostte het meeste tijd);
- verkrijgbaar in meerdere variantie: recht, met hoek 6 graden, met hoek 30 graden. En in diverse lengtes. Ik heb degene gekozen die het meest op de originele stuurpen van de St1x lijkt (30 graden; 10 cm).

Gevoegd wat fotootjes; hopelijk vrijdag wat meer als de boel is geplaatst.

Stromer ze,
Reinout
Bijlagen
IMG_9506.JPG
IMG_9506.JPG (871.05 KiB) 10334 keer bekeken
IMG_9505.JPG
IMG_9505.JPG (761.33 KiB) 10334 keer bekeken
IMG_9504.JPG
IMG_9504.JPG (823.28 KiB) 10334 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 10 jul 2017, 22:44 Ergens op dit forum schrijft iemand dat het een beetje het stuurgedrag van een opoefiets heeft en die schrijver heeft gelijk.
Ja, present! Overigens is het "lomere" stuurgedrag van mijn geveerde voorvork niet zozeer te wijten aan de vering, maar aan de hoek waaronder de vork staat.

Inmiddels ben ik goed gewend aan mijn voorvork en ik heb geen klachten, maar zo'n geveerde stuurpen lijkt me om meer dan alleen het stuurgedrag een interessant alternatief: gewicht, prijs en beschikbaarheid (zie nog maar eens een passende geveerde vork te vinden voor onze 26"wielen, naast de Suntour die Stromer aanbiedt tegen de Hoofdprijs).

Ontzettend leuk dat je de twee meest interessante varianten hebt besteld. Zeker omdat je ook weet hoe een geveerde voorvork aanvoelt, zul je waarschijnlijk goed kunnen bepalen of een geveerde stuurpen een volwaardig alternatief zou kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Dank voor de unboxing-foto's. Deze Shockstop ziet er in ieder geval keurig uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Stromer Forum,

vandaag mijn St1x op zijn (haar ?) eerste beurt gebracht. Dat mocht na 9 weken en 4500 kilometer wel.
Tot op heden geen enkele foutmelding (mechanisch noch elektrisch) maar ik heb wel wat bemerkingen die ik gelijk recht wou trekken:
- een vorm van voorvering. Zoals het onderwerp al aangeeft ga ik dit uitvoeren d.m.v. een verende stuurpen. Vandaag montage van een fraai product. De afwerking is keurig, gebruiksaanwijzing is goed en het past feilloos (zeker met behulp van een bekende Herveldse dealer). Ik heb er nu 20 kilometer mee gereden en weet nu al dat dit een blijvertje is. Natuurlijk moeten de elastomeren nog eerst goed inwerken maar dat lukt volgende week wel; mijn normale 500 km staat op het programma.
De eerste indruk is al gewoon goed: oneffenheden uit de weg worden gesmoord. Grote klappen worden goed gedempt. Natuurlijk heeft dit systeem niet de veerweg van een grote geveerde voorvork; de maximale "uitslag" is niet meer dan een cm. Maar wel een hele comfortabele demping. Zeker na een aantal trajectjes Elst-Amersfoort zal ik goed kunnen aangeven of mijn handen-armen-schouders-rug inderdaad minder belast wordt.
Deze stuurpen is vrijwel gelijk in afmetingen als de originele Stromer. Deze heeft een hoek van 30 graden en de Stromer van 25 graden. Maar deze verende pen kan weer wat inzakken (de vering....) en dan kom je weer bijna gelijk uit. Je komt een ietsje rechterop te zitten.
Ik houd jullie op de hoogte. En dat geld ook voor de andere variant die onderweg is. Die werkt met een hogedruk gasveer; een geheel ander systeem.

- daarnaast een bodyfloat geplaatst.
- en een 11-28 cassette (uit de 8000 serie; die heeft een sterkere tandverharding waar ik wat langer mee zou moeten doen....)
- en eigenlijk de meest functionele verandering van het moment: een spatlap voor. Die was ook gelijk goed nodig want het plensde. Deze week mocht ik ook door de regen vanuit Amersfoort rijden en m'n Stromer zag er niet uit. En nu: nat maar niet bemoddert.
- en bij de beurt hoorde ook een software-upgrade.

Me happy
Reinout
Bijlagen
IMG_9514.JPG
IMG_9514.JPG (643.93 KiB) 10275 keer bekeken
IMG_9518.JPG
IMG_9518.JPG (527.55 KiB) 10275 keer bekeken
IMG_9515.JPG
IMG_9515.JPG (722.33 KiB) 10275 keer bekeken
IMG_9517.JPG
IMG_9517.JPG (651.75 KiB) 10275 keer bekeken
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Dit is de "toestand" nu.
Zo langzamerhand wordt dit een aardige customised St1x.

Stomer ze,
Reinout
Bijlagen
IMG_9513.JPG
IMG_9513.JPG (1.2 MiB) 10275 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een fraaie upgrades! Dit gaat je comfort en de duurzaamheid van je ST1 X zeker weten ten goede komen, en het ziet er ook prachtig uit allemaal :bf:

Zie ik het goed dat de frontplaat van de originele stuurpen (met adapter voor de koplamp) ook op jouw Redshift Shockstop past? Dat is een mooi mazzeltje, want dat is lang niet altijd het geval.
Reinout-St1x schreef: 14 jul 2017, 15:08 Maar deze verende pen kan weer wat inzakken (de vering....) en dan kom je weer bijna gelijk uit. Je komt een ietsje rechterop te zitten.
Je zou die twee spacers die nu onder je stuurpen zitten er ook nog erboven kunnen plaatsen, dan komt je stuur weer 1,5cm lager uit.

Welke spatlap heb je genomen? Extra gaatjes in je voorspatbord moeten laten boren voor de bevestiging?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Stromeur,

afgelopen woensdag keek de Stromeur distibuteur dan ook meer dan geïnteresseerd mee toen ik de verende stuurpen in Herveld kwam brengen.......
Ik weet zeker dat dit een uiterst comfortabele ingreep is. En niet zo'n grote ingreep als een compleet verende voorvork. Maar het product moet zich eerst "even" bewijzen en aangezien ik gewillig en betalend slachtoffer ben neem ik die taak graag op me. Vooral straks om het verschil met die gasveer te kunnen duiden.

En NEE, de Redshift Shockstop heeft een normale "gladde" frontplaat en niet eentje met een bevestigingsmogelijkheid voor de Stromer-koplamp (tof lampje trouwens; verbazend hoeveel licht er uit komt). Maar Herveld denkt mee en in de bak buitengewone bijzonderheden troffen ze een passende frontplaat aan met bevestigingsmogelijkheid. Dus nu is het alsof het ervoor gemaakt is; naadloos passend zonder geboor of andere onomkeerbare mechanische ingreep.
Mocht dit product aanslaan weet ik zeker dat Herveld een handje van deze specifieke frontplaatjes gereed gaat leggen......

De spatlap is werkelijk een eenvoudig model (a la Witte; zie bij Spatlap). Hij heeft zijn spatlap IN het spatbord gefrut (en vastgezet met pluggen; ook om een bolling te krijgen). Mijn spatlap loop buitenom en zit daarmee direct in de gewenste kromming. Hij is vast gepopt. Misschien lomp maar vreselijk functioneel. En van alle ingrepen vandaag was dit echt de meest functionele.
Nogmaals: een naamloze spatlap. Nog bijgeknipt ook want deze was echt heel breed.

Groetsels uit een regenachtig Overbetuwe,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 14 jul 2017, 16:26 En NEE, de Redshift Shockstop heeft een normale "gladde" frontplaat en niet eentje met een bevestigingsmogelijkheid voor de Stromer-koplamp
Ik dacht dat de frontplaat van de stuurpen die origineel op de Stromer zit misschien op deze geveerde pen paste, maar ook niet dus.
Reinout-St1x schreef: 14 jul 2017, 16:26 de bak buitengewone bijzonderheden
:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

oh ja....de spatlap is van het merk Bibia.
Bijlagen
IMG_9520.JPG
IMG_9520.JPG (502.66 KiB) 10255 keer bekeken
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Stromer-forum,

ik ZOU een weekje wachten met commentaar met de verende stuurpen maar dat gaat gewoon niet lukken....
- gisteren even enkele tientallen kilometers weggeStromert om een idee te krijgen. Een nuttige procedure want ik kwam er al snel achter dat ik nu feitelijk met 2 "gestapelde" veersystemen reed: de zacht opgeblazen banden (de standaard St1x "vering") en de combi BodyFloat + Shockstop (verende stuurpen). Dat was geen optimale combi: alsof je op kussens reed. Dus de bandenspanning rap omhoog gebracht naar 3 - 3 1/2 Bar en daarmee is de organieke St1x vering buiten werking gesteld en voel ik nu het effect van de BodyFloat + Shockstop.
En de eerste indruk was al goed.....
- vanochtend mocht ik niet naar mijn standaard Amersfoort maar moest afzakken richting Venray/Vredepeel. Dus ik mocht door Nijmegen. Heel interessant want de 4 Daagse is zondag begonnen (met de 4 Daagse feesten) en ik kan je melden dat er lopers zijn die hun voorbereiding in de alcohol zoeken. Ook om 04.30 's ochtends.....erg grappig om tussen bezopen lui te laveren....
Even verderop werd het al niet beter want op de Sint Anna straat zijn nu al "claims" gemaakt d.m.v. roodwit lint, stoelen, banken en andere huisraad om een plekje op de intocht vrijdag (!) veilig te stellen. De gevoegde fotootjes zijn van het tentenkamp waar je langs fietst en de St Annastraat (en hier lag het nog netjes.....)
Ik dwaal af van het onderwerp.......
- de verhoogde bandenspanning zorgt voor een minder zware inspanning. Nou vond ik dit toch moeilijk peilbaar want ik heb zojuist ook een andere cassette gekregen die nog helemaal moet inwerken. In ieder geval is 42 km/h een eitje geworden; ook in de regen (wederom hulde aan de spatlap waarmee Witte is begonnen; de hoeveelheid sh&% onder het frame/accuplek was substantieel minder). De trillingen/schokken vanuit de weg worden echt KEURIG geabsorbeerd. Natuurlijk levert een lompe boomwortel of serieus gat een klap op maar ook die trillingen zijn stukken minder; de pieken zijn er af.
Normaal krijg ik na een uurtje doorrijden toch echt wel last van m'n armen (een soort slaap/prikkel; je handen komen even later ook in een soort slaapstand) omdat alle oneffenheden rechtstreeks via het stuur naar de armen lopen. Vandaag 130 km afgelegd en ik heb geen enkele last hiervan gehad. Dit is een blijvertje !
Op dit moment is het elastomeer nog niet helemaal ingewerkt; het is nog wat stug. Dat zal deze week wel in/uitgewerkt zijn. Da's ook gelijk een waarschuwing voor potentieel andere gebruikers: het is een instelling op gewicht (net zoals de BodyFloat). Dus als een veel lichter persoon op een BodyFloat zit of met een Shockstop (met "mijn" instelling) rijdt zal het effect nihil zijn. Je bent je fiets echt aan het personaliseren.

Het resultaat is heel fijn; dit kan mijn lichaam waarderen.
De enige reden om deze Shockstop er af te halen is voor de andere verende stuurpen die na de zomer Nederland moet bereiken. Dan kan ik deze mooi vergelijken en constateren of het (beter) werkt en of het de centjes waard is.
Deze Shockstop is top. Vanaf nu is dit mijn minimum gewenste vering.
Op mijn vorige fiets had ik een volledige geveerde voorvork (Suntour). Die is factoren duurder dan deze Shockstop en vooral interessant voor als je echt niet-geaccidenteerde routes moet afleggen. Dat was toen ik in Apeldoorn werkte en een deel echt door/via bospaden mocht rijden. Dan heb je veerweg NODIG. Zoiets levert de Shockstop natuurlijk niet; wel het opvangen van onregelmatigheden uit harde ondergrond. En ik denk dat de meeste Stromers daar op rijden (asfalt, beton, (bak)steen, kasseien, etc). Daar levert de Shockstop comfort zonder kilo's extra gewicht aan je stuur.

Even een kanttekening: de Shockstop kan zonder problemen over worden gezet op een St1x. Deze gaat niet passen op de St2(s) want daar lopen ook een aantal draden via de stuurpen. En daar is deze aftersale accessoire niet voor uitgerust. Volgende keer als ik in Herveld ben zal ik even checken of dit artikel wel/niet op de St1 kan.

Mocht je in de buurt van Elst zijn: kom rustig langs om deze "accessoire" te voelen. Natuurlijk zal je dat dan op mijn St1x moeten doen en met mijn instelling maar je kan heus wel een idee krijgen. Rijdt maar eens met snelheid een serieuze verkeersdrempel/skischans op en verbaas je over het feit dat je geen lompe klap door krijgt....

Deze week nog uitrijden en zien hoe de elastomeer zich ontwikkeld. Ik doe nog wel een update op de vrijdag.

Stromer-ze,
Reinout
Bijlagen
Mijn plekje !!!!!!!!
Mijn plekje !!!!!!!!
20170717_052805.jpg (597.13 KiB) 8070 keer bekeken
Tentenkamp in ruste met alcoholische dolers er om heen....
Tentenkamp in ruste met alcoholische dolers er om heen....
20170717_051721.jpg (564 KiB) 8070 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geweldige fotoos :mrgreen:

En wat een interessante review. Als ik dit zo lees dan denk ik dat heel veel Stromers baat kunnen hebben bij een geveerde stuurpen als alternatief voor de veel te dure en te zware geveerde Stromer/Suntour voorvork, die ook wat overkill is als je op fatsoenlijk wegdek rijdt. (Ben nog steeds erg blij met de mijne, maar de wegen zijn hier dan ook een stuk slechter.)

Het is ook mijn ervaring met geveerde voorvork en dito zadelpen dat je je banden een heel stuk harder op kunt en ook moet pompen. Die bandenvering moet er inderdaad uit om raar gedrag door dubbele vering te voorkomen, én je verlaagt er meteen je rolweerstand mee. Dat ga je niet alleen terugzien in een hogere gemiddelde snelheid, maar ook in een hogere actieradius.

Heel benieuwd hoe die andere stuurpen je gaat bevallen, dat vind ik nog het meest interessante exemplaar van deze twee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie