Fietssnelweg scheelt 50 auto's in de spits
Oeps, dit moeten ze in de regio Groningen-Assen maar niet lezen, want voor 50 auto's minder gaan ze de fietssnelweg natuurlijk niet aanleggen. Aan de andere kant: het meeste asfalt (snelwegen) wordt aangelegd zodat er meer auto's gaan rijden, dus dan moeten ze niet moeilijk doen over een investering waardoor er tenminste iets minder auto's gaan rijden!
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Persoonlijk vind ik dat wel triest .
Soms bedenk ik me ook als ik naar het werk fiets over zo'n jaagpad en ik kom daar geregeld echt niemand tegen midden in de "spits". Echt een gemiste kans. Zo'n jaagpad kan veel meer dan 50 auto's opvangen.
Soms bedenk ik me ook als ik naar het werk fiets over zo'n jaagpad en ik kom daar geregeld echt niemand tegen midden in de "spits". Echt een gemiste kans. Zo'n jaagpad kan veel meer dan 50 auto's opvangen.
50 auto’s:
X2 (2 Spitsen per dag)
X 250 (werkdagen per jaar)
X 25km (gemiddelde woon-werk afstand ?)
X 120g c02/km (gem uitstoot)= 75 ton CO2 uistoot minder, of is dit een te simpele berekening?
Dan nog wel even de CO2 uistoot van de fietsstroom erafhalen, mag iemand anders berekenen.
X2 (2 Spitsen per dag)
X 250 (werkdagen per jaar)
X 25km (gemiddelde woon-werk afstand ?)
X 120g c02/km (gem uitstoot)= 75 ton CO2 uistoot minder, of is dit een te simpele berekening?
Dan nog wel even de CO2 uistoot van de fietsstroom erafhalen, mag iemand anders berekenen.
Triest inderdaad dat er nog zo weinig gebruik van gemaakt wordt. Ik denk dat dit de komende jaren wel zal verbeteren als de speed pedelec wat verder uitontwikkeld is (hogere kwaliteit, grotere actieradius en lagere prijs) en het stelsel van fietssnelwegen een aaneengesloten netwerk gaat vormen.
Wat ook mee zal werken is dat de filedruk voorlopig nog zal toenemen en forensen vaker en langer in de file staan. En tenslotte zal het snelfietsgebruik gestimuleerd worden door de stijgende kosten voor het bezit, gebruik en parkeren van auto's. De auto is voor de overheid een belangrijke melkkoe die jaarlijks 25 miljard euro in het laatje brengt. Met 10,5 miljoen motorvoertuigen in NL is dat € 2.380 die de autogebruiker gemiddeld mag afdragen, dat is ca. 40% van de totale jaarkosten voor de auto. Iedere automobilist mag dus elk jaar ongeveer één maandsalaris (netto modaal) inleveren aan belastingen en accijnzen vanwege de auto.
Ik ben daarom optimistisch gestemd over het toekomstige gebruik van fietssnelwegen.
Wat ook mee zal werken is dat de filedruk voorlopig nog zal toenemen en forensen vaker en langer in de file staan. En tenslotte zal het snelfietsgebruik gestimuleerd worden door de stijgende kosten voor het bezit, gebruik en parkeren van auto's. De auto is voor de overheid een belangrijke melkkoe die jaarlijks 25 miljard euro in het laatje brengt. Met 10,5 miljoen motorvoertuigen in NL is dat € 2.380 die de autogebruiker gemiddeld mag afdragen, dat is ca. 40% van de totale jaarkosten voor de auto. Iedere automobilist mag dus elk jaar ongeveer één maandsalaris (netto modaal) inleveren aan belastingen en accijnzen vanwege de auto.
Ik ben daarom optimistisch gestemd over het toekomstige gebruik van fietssnelwegen.
Dat heb ik hier op het jaagpad nog nooit meegemaakt er is altijd wel een andere gek die ook met fiets gaat (zelfs in winterse omstandigheden).
Als het weer lente wordt voorspel ik zelfs dat het erg druk gaat worden... Groepjes senioren, scholieren andere forenzers
joggers, wielertoeristen, wandelaars met of zonder honden en dan de gevaarlijkste... de ganzen die op het warme asfalt gaan zitten en die wel of niet plaats willen maken.
Maar zoals hier op het jaagpad staat geschilderd "Het jaagpad is van iedereen" dus zullen wij wat moeten inhouden.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Die verreckten Gänse !Tony Mb schreef: ↑01 feb 2018, 08:19Dat heb ik hier op het jaagpad nog nooit meegemaakt er is altijd wel een andere gek die ook met fiets gaat (zelfs in winterse omstandigheden).
Als het weer lente wordt voorspel ik zelfs dat het erg druk gaat worden... Groepjes senioren, scholieren andere forenzers
joggers, wielertoeristen, wandelaars met of zonder honden en dan de gevaarlijkste... de ganzen die op het warme asfalt gaan zitten en die wel of niet plaats willen maken.
Maar zoals hier op het jaagpad staat geschilderd "Het jaagpad is van iedereen" dus zullen wij wat moeten inhouden.
Ik rijdt de laatste 12 km van mijn traject ook over een stukje jaagpad (Hasselt - Genk, Albertkanaal). Die ganzen, zo herkenbaar. Er zit daar een grote groep nijlganzen die van zodra ze je zien afkomen oversteken richting kanaal, al enkele keren flink in de ankers moeten duiken...Tony Mb schreef: ↑01 feb 2018, 08:19Dat heb ik hier op het jaagpad nog nooit meegemaakt er is altijd wel een andere gek die ook met fiets gaat (zelfs in winterse omstandigheden).
Als het weer lente wordt voorspel ik zelfs dat het erg druk gaat worden... Groepjes senioren, scholieren andere forenzers
joggers, wielertoeristen, wandelaars met of zonder honden en dan de gevaarlijkste... de ganzen die op het warme asfalt gaan zitten en die wel of niet plaats willen maken.
Maar zoals hier op het jaagpad staat geschilderd "Het jaagpad is van iedereen" dus zullen wij wat moeten inhouden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De schapen hier op de Zeedijk: zelfde verhaal. Maar hier wordt duidelijk op borden vermeld dat de schapen, als onderhoudsplegers van de dijken, altijd voorrang hebben. En dat accepteer ik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023