De Stromer concurrentie in 2018

Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Dat zijn prachtige initiatieven!
+STROMER- ST5
Lomito

RHJ schreef: 14 jan 2018, 22:44 Dat zijn prachtige initiatieven!
Vergeet niet dat de echte doorbraak van de speed pedelec nog moet komen, om die doorbraak te bewerkstelligen worden diverse acties ondernomen. Ik ben bijvoorbeeld aan het broeden op introductie van de speed pedelec bij lokale overheden (gemeente, hulpdiensten, waterschappen) en grote ondernemingen in de regio. Uiteraard met medewerking van een eveneens lokale fietsenmaker...
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Er zijn bedrijven die dat al doen.

Bij ons op het werk kun je een speed pedelec lenen voor zakelijke ritjes, maar ook ww verkeer. Deze zijn geleverd door E-biketogo.
Zij zijn begonnen met als doel het opzetten van een e-bike netwerk binnen bedrijven, medewerkers de voordelen van e-bikes laten ervaren en gezonder reizen. Inmiddels zijn ze dit aan het uitbreiden door op openbare plekken huur e-bikes te plaatsen. Ik kan zo even niet zien/achterhalen of dat speed pedelecs zijn, lijken me gewone. Maar de speed leveren ze dus ook. Geen Stromer overigens, althans niet bij ons.

www.ebiketogo.nl
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Lomito schreef: 14 jan 2018, 23:56
RHJ schreef: 14 jan 2018, 22:44 Dat zijn prachtige initiatieven!
Vergeet niet dat de echte doorbraak van de speed pedelec nog moet komen, om die doorbraak te bewerkstelligen worden diverse acties ondernomen. Ik ben bijvoorbeeld aan het broeden op introductie van de speed pedelec bij lokale overheden (gemeente, hulpdiensten, waterschappen) en grote ondernemingen in de regio. Uiteraard met medewerking van een eveneens lokale fietsenmaker...
Ik hoop van harte dat die grote doorbraak van de speed pedelec er inderdaad komt. Maar zoals eerder betoogd zal dat in belangrijke mate afhangen van de infrastructurele mogelijkheden en maatschappelijke acceptatie.

Het huidige ontwikkelingsproces dat de speed pedelec in het verkeer doorloopt en de mogelijkheden die dit voertuigtype heeft om congestieproblemen te helpen verminderen, vertoont grote overeenkomsten met de ontwikkelingen van de motorfiets in het verkeer.
Allebei eensporige voertuigen met minder ruimtebeslag dan een auto en veel flexibiliteit t.a.v. parkeren. Bovendien dragen ze bij aan een actievere verkeersdeelneming en leveren (de SP aanzienlijk meer dan de motor) een bijdrage aan beperken van milieuschade.

Aan de 'nadeelkant' hebben ze gemeen dat de gebruikers zich speciaal moet kleden op het gebruik (zowel qua bescherming tegen weer- en wind als tegen (onge-)valrisico's - hoewel dat laatste vaak niet gedaan wordt) een deugdelijke helm moet dragen en een bovengemiddeld defensief rijdende/anticiperende verkeersdeelnemer moet zijn, om de risico's in het verkeer voor zichzelf te beperken.

Voor de motorfiets heeft het bijvoorbeeld vele jaren van overleg en lobbyen geduurd voordat toegestaan werd dat deze (voorzichtig!) tussen fileverkeer mag doorrijden. Speciale motorparkeerplaatsen moet je in Nederland overigens met een lantaarntje zoeken en voor het overige zijn er weinig extra voordelen ontstaan (hoewel het tot nu toe achterwege laten van de APK ook als voordeel genoteerd mag worden).
Dat alles heeft bij de motor overigens niet gerealiseerd in een spectaculaire groei van het motorgebruik als vervanger van de auto/OV in het woon-werkverkeer. Het accent is toch vooral op recreatief gebruik komen te liggen (en dat leidt op mooie zomerdagen weer tot sociale conflicten met andere weggebruikers op ook voor motorrijder aantrekkelijke wegen...).

Mijn stelling is dat de speed pedelec dezelfde gang zal gaan als de motorfiets in het verkeer, met dit verschil dat bij de SP het accent op woon-werkgebruik zal (blijven) liggen maar dat de spectaculaire groei door voornoemde factoren zal uitblijven...
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik volg je verhaal in grote delen RHJ maar er is een belangrijk stuk dat je niet aanhaalt, momenteel zitten we in een situatie waarbij je binnenkort zoveel tijd verdoet in de auto dat je je kan afvragen of het nog wel de moeite is, ik woon pal tussen antwerpen en brussel dicht tegen de E19 hier in België, brussel of antwerpen zijn normaal ritjes zonder verkeersdrukte van 15 tot 20 minuutjes van mijn woonplaats.

Vrienden van mij die met de auto gaan werken in 1 van deze 2 steden zijn tegenwoordig vaak meer dan een uur onderweg enkel (meer dan driedubbele van de tijd). Ik moet er geen tekening bij maken dat dit vaak nutteloze en onbetaalde uren zijn.

Vroeger was het al "erg" tegenwoordig is het ondoenbaar aan het worden, het is letterlijk veranderen van denkwijze of blijven stilstaan als het zo voort gaat. Mensen gaan geduwd worden in andere keuzes die ze vroeger links lieten liggen omdat het nog "ging" om ter plaatse te geraken met koning auto.

Das zo een beetje als klimaatverandering, mensen zien dat vaak ook pas als het water al aan hun neus staat, mijn idee is dat de fiets in het verkeer gaat blijven groeien (eender welke klasse) omdat het verkeer gewoon evolueert naar 1 grote file als je voor de auto blijft kiezen.
Lomito

RHJ schreef: 15 jan 2018, 09:36 Mijn stelling is dat de speed pedelec dezelfde gang zal gaan als de motorfiets in het verkeer, met dit verschil dat bij de SP het accent op woon-werkgebruik zal (blijven) liggen maar dat de spectaculaire groei door voornoemde factoren zal uitblijven...
Volgens mij zijn de verschillen tussen motorfietsen en speed pedelecs te groot om daarmee een gelijke ontwikkeling te verwachten. Daarbij is de motorfiets met verbrandingsmotor al aardig uitontwikkeld terwijl de speed pedelec juist aan het begin van haar levenscyclus staat.

De belangrijkste verschillen zijn de snelheid en daarmee het veiligheidsrisico in relatie tot beschermende kleding en gevaarbeleving, en lichaamsbeweging.

Met motorfiets en speed pedelec kunnen de files perfect omzeild worden maar met de motorfiets rij je wel tussen het uitlaatgas brakende autoverkeer en hoewel de motor wel tussen het stilstaande verkeer door kan laveren schiet dat ook niet echt op. De motorfiets heeft dan niet de frustratie van het letterlijk vaststaan, de gemiddelde ritsnelheid wordt echter nauwelijks gunstiger. De speed pedelec rijdt veel minder tussen het autoverkeer en heeft daardoor ook minder last van verkeersopstoppingen en uitlaatgassen. En dat laatste is weer van belang voor het belangrijkste onderscheid met motorfietsen, namelijk lichaamsbeweging.

Als je goed kijkt naar de populatie speed pedelec rijders dan vallen twee zaken op: het zijn voornamelijk forensen die de fiets gebruiken voor dagelijks woon-werkverkeer en de gemiddelde leeftijd ligt zo rond de 40-50 jaar. Op die leeftijd heeft men vaak grotere verantwoordelijkheden op het werk en daarmee ook meer stress. Bovendien begint het lichaam op die leeftijd merkbaar minder te worden als er niet flink "onderhoud" gepleegd wordt. Al deze zaken komen perfect samen bij de speed pedelec waarbij de dagelijkse portie lichaamsbeweging mogelijk is zonder overbelasting van spieren of gewrichten, zonder bezweet aan te komen op het werk, met optimale benutting van de reistijd voor die lichaamsbeweging zodat er meer vrije tijd overblijft voor andere hobby's en met een uurtje fietsen trap je ook nog eens alle stress van je af.

Gezond voor lichaam en geest, en ook nog eens tijdbesparend... dat lukt dus niet met de motorfiets.

Een ander belangrijk punt is het verschil in snelheid. De motorfietser kan wel 4-5x sneller rijden dan op een speed pedelec, bij dergelijke hoge snelheden is beschermende kleding van levensbelang. We praten dan uiteraard over de helm maar ook beschermende broek, jas, schoenen en handschoenen. Voor een speed pedelec is dat minder noodzakelijk... een valpartij levert vaak wel pijnlijke schaafwonden, kneuzingen en soms zelfs botbreuken maar toch van lagere orde dan het zwaar lichamelijke letsel dat een motorrijder kan oplopen bij een eenvoudige val/glijpartij.

Afgelopen zomer heb ik vele duizenden kilometers gemaakt met slechts een T-shirtje en korte broek, bij zakelijke bezoekjes kan ik gewoon in nette kleding op de fiets stappen en zo het kantoor van de klant binnenlopen zonder me eerst half om te moeten kleden. Voor forensen is dit ook een pré, zij kunnen bij aankomst op het werk zo aan de slag, hoeven niet eerst te douchen (gewone fiets/racefiets) of om te kleden (motorfiets). Dat maakt het ook aantrekkelijker om de fiets te pakken, je hoeft niet eerst om te kleden voordat je kunt vertrekken maar zet alleen een helm op en je kunt gaan.

Ik heb de indruk dat de speed pedelec door deze verschillen een veel groter publiek zal gaan aanspreken dan de motorfiets waarbij de speed pedelec als alternatief voor de file-auto nog ontdekt moet worden. Maar dat is slechts een kwestie van tijd... tijd waarin de fiets zich verder kan ontwikkelen en ook de fietsinfra verder opgewaardeerd kan worden. De ontwikkeling van fietsinfra is niet onbelangrijk maar zeker ook niet maatgevend. Speed pedelecs rijden vooral veel kilometers buiten de bebouwde kom en daar zijn de fietspaden vooral heel erg leeg. Binnen de bebouwde kom heb je bovendien de keuze om op de rijbaan te gaan rijden als het fietspad te druk is.

Ofwel, ik verwacht juist een gouden toekomst voor de speed pedelec, zeker wanneer er voldoende marktwerking ontstaat, concurrenten elkaar bij de les houden en innovatie gestimuleerd wordt, de kwaliteit/betrouwbaarheid op een hoger plan komt terwijl de prijzen nog flink kunnen dalen. De afgelopen winteractie van Stromer heeft al laten zien welke invloed een tijdelijke prijsverlaging op de verkoopcijfers heeft. Zodra die prijsdaling structureel wordt komt de speed pedelec binnen het bereik van een veel grotere groep potentiële gebruikers.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Lomito schreef: 15 jan 2018, 11:13
RHJ schreef: 15 jan 2018, 09:36 Mijn stelling is dat de speed pedelec dezelfde gang zal gaan als de motorfiets in het verkeer, met dit verschil dat bij de SP het accent op woon-werkgebruik zal (blijven) liggen maar dat de spectaculaire groei door voornoemde factoren zal uitblijven...
Ofwel, ik verwacht juist een gouden toekomst voor de speed pedelec, zeker wanneer er voldoende marktwerking ontstaat, concurrenten elkaar bij de les houden en innovatie gestimuleerd wordt, de kwaliteit/betrouwbaarheid op een hoger plan komt terwijl de prijzen nog flink kunnen dalen.
Een argument dat ik nog niet in de discussie gehoord heb is de laadinfrastructuur. De hele rede voor Stromer om aan te sluiten bij Energybus is immers de Duitse overheidsbelofte van een nationale laadinfrastructuur in 2020. Energybus is een protocol, gestoeld op gedachten van Deutsche Post (DHL) met het oog op de toekomst. Voor innovatie is de sprong naar een (nieuwe) infrastructuur net zo belangrijk als de vernieuwing zelf. Een trein kan ook niet zonder rails. DHL heeft dit alles ondergebracht in haar strategische doelen voor 2025.

DHL zet nu vol in op het zelf maken (onder het label Streetscooter) van:

(1) elektrische bestelauto's (https://cleantechnica.com/2017/10/03/de ... on-volume/),
(2) e-bikes (http://www.dpdhl.com/en/media_relations ... rvice.html) en
(3) elektrische vrachtauto's (http://www.dpdhl.com/en/media_relations ... sions.html).

Zelf zie ik de noodzaak voor Stromer om zich bij Energybus aan te sluiten niet echt. Het voert de ontwikkelkosten onnodig hoog op. Maar, op het moment dat er lantaarnpalen zijn waarmee je zowel auto's als fietsen kunt snelladen, dan verandert dat.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 15 jan 2018, 13:54, 3 keer totaal gewijzigd.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Saillant detail: de Klever-dealer bij mij om de hoek verhuurt een deel van zijn zaak voor Deutsche Post / DHL aktiviteiten. Ze doen tevens het onderhoud voor de elektrische bakfiets van DHL :az
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Mooie en terechte toevoegingen in de discussie!
Filedruk neemt door de economische groei weer toe en reistijdverliezen lopen daardoor inderdaad weer in hoog tempo op zoals Zebbernaut opmerkt. Vraag blijft hoeveel mensen daardoor uiteindelijk de stap naar een speed pedelec willen maken.

Lomito koppelt de verwachte groei ondermeer aan de verwachting van meer concurrentie onder speed pedelec fabrikanten en daardoor een lagere prijs. Deze ontwikkeling is bij de ‘gewone’ ( tot 25 km/h)elektrisch ondersteunde fiets inderdaad op gang gekomen. Daardoor is die markt volgelopen met ook veel goedkopere elektrische fietsen (van soms ook bedenkelijke kwaliteit). Bij de gemiddelde fietsenzaak is inmiddels ca. 50% van de verkoop elektrische fietsen.
Of die concurrentie er in de speed pedelec markt komt is twijfelachtig. De beweging lijkt voorlopig juist dat slechts een beperkte groep fabrikanten zich op deze nichemarkt wil blijven richten. In de topic over de verkoopcijfers is daar al het een en ander over opgemerkt.

Ik weet niet voor hoeveel potentiele sp-ers de valhelm een drempel vormt. Vrijwel geen enkele gebruiker van 25 km/h elektrische fietsen gebruikt een valhelm! Resultaat is de laatste jaren een scherp oplopende lijn van fietsgewonden in Nederland, die in belangrijke mate veroorzaakt wordt door gebruikers van elektrische fietsen. Die weigeren massaal een helm te dragen en de wetgever durft voorlopig voor deze fietsen (in tegenstelling tot voor de speed pedelec) geen helmplicht uit te vaardigen. Blijkbaar is het al dan niet moeten voldoen aan een helmplicht voor een aanzienlijk aantal mensen een drempel (vergelijk ook de enorme groei van helmloze snorfietsen/scooters in Nederland).


rvaneijk voegt terecht de laadfaciliteiten toe aan de discussie. Die staat voor de elektrische fiets nog volledig in de kinderschoenen en alleen in de horecamarkt zijn er beginnende initiatieven om de recreatieve e-biker te faciliteren met laadmogelijkheden tijdens de koffie-/lunchstop.
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je kijkt naar de lange termijn, dan denk ik eerlijk gezegd dat het allemaal veel complexer is. De verstedelijking neemt alleen maar toe. Daar waar vroeger een oorlogje nog wel eens voor wat openbare ruimte kon zorgen, hebben we in de westerse wereld bijna een eerste generatie mensen "afgeleverd" die in hun leven geen oorlog van dichtbij hebben meegemaakt.

Door de verstedelijking en toename van de bevolking, kunnen we bijna niet meer ontkomen aan het realiseren van het vervoersmiddelen voor grote mensenmassa's. Denk hierbij aan grootschalig openbaar vervoer, in welke vorm dan ook. Je ziet dit nu ook al in de grote metropolen elders op deze planeet. Gezondheid en milieu worden nog belangrijker.

De eigen auto zoals we die nu kennen, die inefficient ingezet wordt, sterk milieuvervuilend is en ook nog eens veel openbare ruimte vraagt zal steeds meer een onbetaalbaar product gaan worden. Voor zover er nog ruimte voor is, zal het "toekomstige prive vervoermiddel" kleiner en veel schoner moeten worden. De noodzaak van het hebben van een eigen vervoermiddel zal veel kleiner worden naarmate de openbare voorzieningen veel beter worden. De technologische ontwikkelingen zullen zeker hun invloed hebben op deze maatschappelijke veranderingen en de processen versnellen.

Vooralsnog wordt de wereld steeds "kleiner". We zullen behoefte hebben om vaker tussen metropolen te reizen. Er zal een steeds grotere behoefte ontstaan aan schone vervoersmiddelen (schone vliegtuigen, hoge-snelheidstreinen) die deze grotere afstanden binnen korte tijd kunnen overbruggen.

Maar zover is het allemaal nog niet, ook al gaan de (technologische) ontwikkelingen steeds sneller.

Voor de korte termijn kan ik jullie wel volgen, maar over hoeveel jaar praten we dan? Als de verkopen van de electrische fiets zo door gaat, dan verwacht ik dat binnen no-time de fietspaden (net als de autowegen) verstopt zitten en kun je zelfs met een speed pedelec op het veel te smalle fietspad met goed fatsoen niet harder dan 25 km/uur. Je ziet dit nu al binnen de grote steden zoals Amsterdam en Utrecht.

Dat je nu nog zonder al te veel bescherming (helm, kleding) op een snel vervoersmiddel kunt kruipen lijkt mooi, maar is volgens mij niet altijd even verstandig. Het aantal rotonde-uitglijders hier op het forum neemt dagelijks toe. Je kunt bijna wachten op het eerste echt ernstige verkeersongeluk.... (de "uitglijders" van bijvoorbeeld Ampeer en Lamkram reken ik daar niet toe). Ik denk dan aan een ongeluk tussen een speed pedelecer en een auto, maar ook een botsing tussen een fietser en een speed pedelecer. Een recent filmpje van Lomito laat zien dat de verkeersdiscipline van fietsers gewoon te wensen over laat. Het risico van ernstige verkeersongevallen zal ook mensen weerhouden om over te stappen op de speed pedelec.

Ik schat in dat de speed pedelec met name zal worden aangeschaft door de woon-werk forens. De pedelec zal veel meer voor recreatieve doeleinden worden aangeschaft. De fietsinfrastructuur zal op een gegeven moment niet meer voldoen aan de vraag. Daarnaast zal ook de actieradius en de perceptie van het (Nederlandse) weer een spectaculaire groei in de weg gaan staan.

De speed pedelec zal zeker zijn plekje veroveren, maar net als RHJ denk ik dat de spectaculaire groei zal uitblijven. Ik schat dat de markt van de pedelec veel groter in.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie