90 km/uur zot of de toekomst?

Gebruikersavatar
iMart
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 dec 2017, 12:30

Kwam deze bijdrage op LinkedIn tegen: https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 0106297344 volgens de schrijver maken ze een e-bike die 90 km/uur kan en zijn er al 50 stuks verkocht. M.i. een slecht idee om zo hard op een fiets te rijden... maar oke op een motor kan je ook zo hard.

Zot of de toekomst?
AirMart.One - ST1 X SPORT Charcoal 983 Wh 2x55 ww - Blinker + laser.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Technisch heel goed mogelijk.

De vraag is of de infrastructuur hiervoor is ingericht......en dat antwoord is natuurlijk "nee" voor het fietspad. Daar liggen nu bijvoorbeeld bochten met een radius die voor een reguliere fiets is bedoeld. Da's al uitdagend als je met 40 km/u komt aanstromeren. Laat staan 80 km/u.

En natuurlijk ook de vraag of de omgeving/medeweggebruikers hier goed mee weten om te gaan.

Dit is in mijn ogen geen electrische fiets maar een electrische motorfiets.
Zie ook Trefecta.

Grtz , Reinout
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Zie ook de post van Ziggymiep in 'Stromer concurrentie in 2018' http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... t=20#p8025
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Trefecta, geweldige machine.

Trefecta.jpg
Trefecta.jpg (171.4 KiB) 4349 keer bekeken
Reinout-St1x schreef: 30 dec 2017, 12:36 De vraag is of de infrastructuur hiervoor is ingericht......en dat antwoord is natuurlijk "nee" voor het fietspad. Daar liggen nu bijvoorbeeld bochten met een radius die voor een reguliere fiets is bedoeld. Da's al uitdagend als je met 40 km/u komt aanstromeren. Laat staan 80 km/u.

En natuurlijk ook de vraag of de omgeving/medeweggebruikers hier goed mee weten om te gaan.

Dit is in mijn ogen geen electrische fiets maar een electrische motorfiets.
Je kunt een Trefecta aanschaffen in pedelec of speed pedelec mode. Dan kan-ie resp. 25km/u of 45 km/u en mag je er dus gewoon mee de weg en het fietspad op (volgens de geldende regels etc.)

Maar zo'n machine koop je natuurlijk niet om er maar 45km/u mee te tuffen. Hoe het zit met de toelating op de weg als je er harder mee wil, kon ik zo snel niet vinden. (Motorkenteken wellicht.)

Ik vind het in ieder geval een geweldige machine, en ik denk dat we in de toekomst steeds meer van dit soort elektrische hybride's gaan zien, die niet goed te plaatsen zijn binnen de traditionele type-indeling van fiets - e-bike - snorfiets - bromfiets - auto e.d.

Overigens konden de Stromers die gebruikt zijn bij de Solar Impulse Challenge, en waarop de ST2 Solar Impulse is gebaseerd, ook veel harder dan 45km/u. Ik meende dat die ergens rond de 80km/u reden.

Stromer ST2 Solar Impulse.jpg
Stromer ST2 Solar Impulse.jpg (96.84 KiB) 4349 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

.......effe off-topic....

Je zou maar eens een Trefecta in de 25 km/u gaan kopen. Ik denk dat ik me knap dom zou voelen. Laat staan met deze machine op het fietspad rijden......en ingehaald worden door een Stella.....

Maar jullie hebben gelijk: de aankomende jaren komen er nieuwe/meer varianten elektrisch aangedreven of ondersteunende voertuigen bij. En mogelijk verdwijnen er ook aantal ? (Zoals het 45 km/u gebakje wat nu op de rijbaan iedereen tot wanhoop drijft)

Grtz Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 30 dec 2017, 15:35 ......en ingehaald worden door een Stella.....
:bj
Nouja, het zegt in ieder geval iets over de kunstgrepen die nu uitgehaald moeten worden om dergelijke machines (in dit geval een cross-over tussen een supersnelle speed pedelec, motor en MTB) de weg op te krijgen.

Maar als ik teveel geld had om uit te geven, dan zou ik het wel weten met die Trefecta: hebbe!!
Reinout-St1x schreef: 30 dec 2017, 15:35 (Zoals het 45 km/u gebakje wat nu op de rijbaan iedereen tot wanhoop drijft)
Vreselijke dingen inderdaad. Nouja niet die wagentjes, wel de mensen die er over het algemeen in rondrijden, en dan vooral hun gebrek aan rijvaardigheid. Hier in Friesland zijn er gelukkig niet al te veel, in Utrecht en A'dam werd ik helemaal knetter van die dingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
iMart
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 dec 2017, 12:30

Ik denk ook dat de infrastructuur hier niet klaar voor is net als automobilisten die het heel vreemd, lees niet accepteren, om door een fiets ingehaald te worden.

Toch ook benieuwd waar al deze ontwikkelingen naar toe gaan. M.i. zijn alle ontwikkelingen die mensen uit hun auto krijgen een positieve ontwikkeling.
AirMart.One - ST1 X SPORT Charcoal 983 Wh 2x55 ww - Blinker + laser.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik zie het toch vooral eerder als een gadget. Voor die snelheden is de bijdrage van de fietser eerder minimaal. Schaf u dan ineens een electrische motorfiets aan.
Problemen qua koeling e.d. zullen wel opgelost geraken, maar wat met het rijbereik? Ik sleur al 5kg aan batterij mee en betwijfel of ik daar 80km ver mee geraak met volle ondersteuning...

Wat niet wegneemt dat ik er niet eens mee wil rijden :D
Scheldelaan-Stromer
Lomito

Bij de Trafecta is geen sprake meer van elektrische trapondersteuning, hoewel dat wel kan. Deze "fiets" heeft een gashendel en is daarmee vooral en eerst een motorfiets die ook kan rijden als een (speed) pedelec. Waar het om draait is het stroomverbruik per kilometer en daarmee, gegeven de maximale accucapaciteit, de actieradius.

Elektrische auto's verbruiken zo'n 120-160 Wh/km, speed pedelecs 11-15 Wh/km en pedelecs 7-11 Wh/km... het gat tussen elektrische auto's en (speed) pedelcs is dus een factor 10. De Trafecta zou mooi presteren met een verbruik dat daar tussen in zit met 15-50 Wh/km.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Een motor-fiets in de echte zin van het woord, zonder "gashandel" hoe harder je trapt, hoe harder je gaat...

https://youtu.be/R9MbuE4g45k

zou ik wel eens willen testen
8-)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie