Omdat met het juist laden de levensduur van de batterij meer dan verdubbeld kan worden heeft dit thema mijn aandacht. Zie het staafdiagram in de post hierboven (http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =10#p11351). Een nieuwe batterij kost immers EUR 1.890 (https://www.elektrofahrrad24.de/akku-ba ... enakku-002). Dit geld kan bespaard worden met een intelligente laadstrategie.
Cycle beveelt aan om een deellading van bijvoorbeeld 80% toe te passen in combinatie met om de maand een keer vol tot 100% te laden.
Bron: http://www.ebikes.ca/tools/charge-simulator.htmlPartial Charge and Cell Balancing
One of the only downsides to partial charging is that many inexpensive battery management system (BMS) circuits will only do active bleed balancing of the cells when they are at or near the full charge voltage of 4.2 V/cell. This means that with partial charge profiles that don’t reach that voltage, the BMS circuit will never be able to rebalance cells if they are drifting apart. Over time you may have less available capacity from the pack as certain cells will hit the low voltage cutoff on discharge well before others.
If this is an issue it can be easily remedied by occasionally (like once every month or two) leaving the pack connected to a 100% charge cycle overnight.
en
Bron: p. 19, Cycle Satiator handleiding (http://www.ebikes.ca/documents/Satiator ... V1.0FW.pdf)You should never exceed the manufacturer recommended full charge voltage, but it many cases you can greatly increase the cycle life on the cells by charging them to less than their recommended full charge voltage
Als we dit toepassen op de Stromer dan kom ik tot het volgende:
- De ST2 lader geeft 4,5 A bij 54,6V;
- Omdat ik de specs van de batterijcellen (nog) niet ken ga ik uit van een max laadspanning van 54,5V;
- De 983 Wh accu levert bij 48V een maximale stroom van 20 Ah;
- Voor normale deellading (80%) lijkt 4,5 A een veilige laadstroom;
- De meeste Lithium cellen kunnen geladen worden op hun halve capaciteit, dus 20 Ah /2 is 10 Ampere voor de Stromer;
- De maximale snellaadstroom van de Cycle Satiator is 8 ampere (de snellaadtijd voor 80% deellading is daarmee 2,5 uur!);
- De laadtijd voor een normale deellading (80%) op 4,5 A is dan net geen 4 uur (Figuur 1);
- Voor een volle lading (98,3%, 983,7 Wh) zou ik deze 's nachts uitvoeren, en omdat tijd dan niet echt uitmaakt zou ik 2,5A als laadstroom instellen;
- De laadtijd voor een volle lading is dan ruim 8 uur (Figuur 2);
Ik hoor het graag als ik iets over het hoofd zie.
PS: met een deellading van 80% kom ik in de zomer in ieder geval nog op mijn werk. Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 11 Wh is de aktieradius dan ongeveer 70 Km (782,3/11).
Figuur 1. Deellading 80%.
Figuur 2. Volle lading.
EDIT: in de manual van de Cyvle Satiator wordt een druppelstart geadviseerd bij diepe ontladingen (Figuur 3). Die zou ik dan zeker ook nog toevoegen aan het laadprofiel middels de geavanceerde instellingsmogelijkheden. De simulator (Figuur 1 en Figuur 2) kent deze instellingsmogelijkheden niet.
Figuur 3. Druppelstart bij diepe ontlading (p. 18, Cycle Satiator handleiding)