Rugzakje

jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Hallo
Wie heeft er tips voor fijn rugzakje voor op de fiets?
Lijkt me handiger dan fietstassen.

Groet
Jeroen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind fietsen met een rugzakje echt vreselijk. Ik heb een vrije rug nodig voor ventilatie, en van het idee alleen al dat er iets op mijn rug drukt krijg ik het Spaans benauwd. (Zelfde als te warme voeten, of sowieso een te warme ruimte, niks voor mij.)

Maar ik snap je wel. Een rugzak is handiger dan de meeste fietstassen. Zeker zodra je afstapt, want je hebt je spullen tenminste meteen bij je in een echte tas-tas, en niet zoals ik in een afpakbare zijtas met een soort van draagriem en verder geen comfort.

Er komen vast nog wel wat rugzakfietsers voorbij in je topic zo. Waar ik persoonlijk vooral op zou letten is dat je een rugzak kiest waarbij het frame ervoor zorgt dat de tas iets van je rug "af" staat, zodat er ruimte overblijft voor ventilatie.

Ook een opbergmogelijkheid voor je helm is wel handig. Dat is vaak een apart vak aan de voorkant van je een rugtas.

Het merk Deuter is op dit forum al eens voorbij gekomen. Ik ken dit merk ook wel van het hiken/wandelen en ze maken goeie, fijne tassen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oh ja, let er goed op dat de schouderbanden de juiste pasvorm hebben, anders krijg je al snel last van je schouders.

Persoonlijk vind ik een heupband ook wel prettig, zodat niet al het gewicht op je schouders rust. Maar of dat nodig is hangt ook af van hoe zwaar je je rugzak wil gaan beladen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Ook Ergon maakt speciaal voor op de fiets (touring, MTB) speciale en kwalitatief goed rugzakken.

http://www.ergon-bike.com/en/product.ht ... c-45000048
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die zien er goed uit zeg!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Ben zelf overigens ook niet heel erg gek op fietsen met een rugzak maar als ik het dan toch doe, heb ik goede ervaringen met de Ortlieb rugzak. Zelfde materiaal en sluitingsmechanisme als de beroemde fietstassen van Ortlieb en dus 100% waterdicht en duurzaam.
Ze hebben verschillende modellen. Ik gebruik de Ortlieb Velocity met een inhoud van 24 liter en daar kan ik best een boel spullen in kwijt.
+STROMER- ST5
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik ben ook dol op mijn Ortlieb rugzak. Ook omdat er zo veel in kan (mijn Stromer oplader, laptop en regenkleding), hij waterdicht is en de rug zakt niet uit (verstevigd) en dat zit wonderwel erg lekker. Voordeel is ook dat dat heel goed in pakt en je je spullen makkelijk vinden kan. Meestal staat hij achterop in het kinderzitje op mijn Stromer, maar soms moet ik een extra tas mee en dan gaat mijn Ortlieb weer op mijn rug. Ook zo zwaar bepakt is het dan nog steeds goed fietsen (ik Stromer een uur van werk naar huis en vice versa).
Succes met je keuze!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

welk model heb je van ortlieb?
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Op mijn Stromer met bagagedrager prefereer ik te fietsen met zijtassen. ( Ortlieb )

Tijdens tochten op mijn racefiets aangewezen op een rugzakje
Ik draag dan al jaren met veel plezier en comfort een rugzak van Osprey
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

jgense schreef: 02 jan 2018, 07:51 welk model heb je van ortlieb?
Ik heb ook de Velocity 24 liter!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Plaats reactie