Top. Goede vinding hoor! Voor dat geld niet zelf gaan 'kloten'..
Paar losse 11jes ..12jes en 13ns erbij (bij sub dealer Reinout )en je kunt even vooruit
Andere cassette overwegen voor de ST2 MY2018, ST1 X en ST2 S (11-speed)
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
.....en bedankt he.....
Zonder gekheid: TOP !
Het is gewoon van de zotte dat we prima cassettes weg moeten doen omdat er 2 kransjes op zijn; de rest is nog meer dan goed. Bijna als nieuw........
Als ik de kransjes vervang doe ik wel gelijk de ketting mee.
Grtz, Reinout
Zonder gekheid: TOP !
Het is gewoon van de zotte dat we prima cassettes weg moeten doen omdat er 2 kransjes op zijn; de rest is nog meer dan goed. Bijna als nieuw........
Als ik de kransjes vervang doe ik wel gelijk de ketting mee.
Grtz, Reinout
- Ziggymiep
- Pro
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
- Locatie: Diest
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 5500
Ik ben vandaag naar mijn eigen fietsenmaker geweest voor een nazicht.
Hij kende natuurlijk ook het issue dat de meeste stromer gebruikers in de Lage Landen meestal de kleine kransen gebruiken van de achterste cassette. Ik heb hem dan ook gevraagd of hij een eventueel een andere 11 speed cassette ( Ultegra 6800 of R8000 ) kon steken die aangepast was. Hij vertelde me dat hij een veel simpelere oplossing heeft, namelijk gewoon een 10 speed cassette waarbij hij de grootste krans demonteerd. ( omdat deze toch nooit gebruikt wordt )
Deze zou zonder aanpassingen geplaatst kunnen worden. Hij moest dan gewoon even de derailleur opnieuw afstellen en klaar. Dit zou bovendien ook goedkoper zijn dan een 11 speed aanpassen en het scheelt weer een beetje poetswerk
mogelijke verhoudingen:
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-19-21- ( 23 demonteren )
11-25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-( 25 demonteren )
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-( 28 demonteren )
Hij kende natuurlijk ook het issue dat de meeste stromer gebruikers in de Lage Landen meestal de kleine kransen gebruiken van de achterste cassette. Ik heb hem dan ook gevraagd of hij een eventueel een andere 11 speed cassette ( Ultegra 6800 of R8000 ) kon steken die aangepast was. Hij vertelde me dat hij een veel simpelere oplossing heeft, namelijk gewoon een 10 speed cassette waarbij hij de grootste krans demonteerd. ( omdat deze toch nooit gebruikt wordt )
Deze zou zonder aanpassingen geplaatst kunnen worden. Hij moest dan gewoon even de derailleur opnieuw afstellen en klaar. Dit zou bovendien ook goedkoper zijn dan een 11 speed aanpassen en het scheelt weer een beetje poetswerk
mogelijke verhoudingen:
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-19-21- ( 23 demonteren )
11-25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-( 25 demonteren )
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-( 28 demonteren )
- Bijlagen
-
- ultegra.jpg (196.59 KiB) 4884 keer bekeken
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
- Ziggymiep
- Pro
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
- Locatie: Diest
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 5500
De kransjes voor de 10 speed ultegra CS-6700 kan je ook los bestellen. ( zie bijlage )
11T Y1Z81100D
12T Y1Z81200D
13T Y1Z81300D
11T Y1Z81100D
12T Y1Z81200D
13T Y1Z81300D
- Bijlagen
-
- CS-6700-2924B.pdf
- (143.51 KiB) 203 keer gedownload
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Welke cassette heb uiteinde je geplaatst? De 6700 10 speed of de R8000 11 speed?
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Waarom zou je het 10e tandwiel demonteren?Ziggymiep schreef: ↑04 nov 2017, 10:49 Ik ben vandaag naar mijn eigen fietsenmaker geweest voor een nazicht.
(...)
Hij vertelde me dat hij een veel simpelere oplossing heeft, namelijk gewoon een 10 speed cassette waarbij hij de grootste krans demonteerd. ( omdat deze toch nooit gebruikt wordt )Deze zou zonder aanpassingen geplaatst kunnen worden. Hij moest dan gewoon even de derailleur opnieuw afstellen en klaar. Dit zou bovendien ook goedkoper zijn dan een 11 speed aanpassen en het scheelt weer een beetje poetswerk. Mogelijke verhoudingen:
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-19-21- ( 23 demonteren )
11-25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-( 25 demonteren )
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-( 28 demonteren )
Er bestaan trouwens ook andere verhoudingen van de SHIMANO DEORE XT CS-M771-10 (10-speed) die op de ST2 zit (en goedkoper is dan de Ultegra set):
- 11-32T (11-12-14-16-18-20-22-25-28-32) bL-group
- 11-34T (11-13-15-17-19-21-23-26-30-34) bj-group
- 11-36T (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36) bk-group
Bron: http://cycle.shimano.co.jp/media/techdo ... 704675.pdf
- Ziggymiep
- Pro
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
- Locatie: Diest
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 5500
Omdat het net interesssant is om de kleine vertanding volledig te hebben, namelijk 11-12-13-14-15 die het meest gebruikt worden, en die enkel op deze cassettes zitten.rvaneijk schreef: ↑29 dec 2017, 14:19Waarom zou je het 10e tandwiel demonteren?Ziggymiep schreef: ↑04 nov 2017, 10:49 Ik ben vandaag naar mijn eigen fietsenmaker geweest voor een nazicht.
(...)
Hij vertelde me dat hij een veel simpelere oplossing heeft, namelijk gewoon een 10 speed cassette waarbij hij de grootste krans demonteerd. ( omdat deze toch nooit gebruikt wordt )Deze zou zonder aanpassingen geplaatst kunnen worden. Hij moest dan gewoon even de derailleur opnieuw afstellen en klaar. Dit zou bovendien ook goedkoper zijn dan een 11 speed aanpassen en het scheelt weer een beetje poetswerk. Mogelijke verhoudingen:
11-23: 11-12-13-14-15-16-17-19-21- ( 23 demonteren )
11-25: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-( 25 demonteren )
11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-( 28 demonteren )
Er bestaan trouwens ook andere verhoudingen van de SHIMANO DEORE XT CS-M771-10 (10-speed) die op de ST2 zit (en goedkoper is dan de Ultegra set):
- 11-32T (11-12-14-16-18-20-22-25-28-32) bL-group
- 11-34T (11-13-15-17-19-21-23-26-30-34) bj-group
- 11-36T (11-13-15-17-19-21-24-28-32-36) bk-group
Bron: http://cycle.shimano.co.jp/media/techdo ... 704675.pdf
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Ik overweeg om ook de vertanding aan te passen op jouw manier. Wat ik echter nog niet snap is het volgende. Er zit standaard al een 10-speed cassette op. Je vervangt hem met een andere 10-speed; vanwaar dan het verwijderen van het laatste grote tandwiel? Is dat omdat de Ultegra 10-speed anders niet past, of alleen omdat het deze niet gebruikt? Als dat laatste het geval is, dan laat ik deze denk ik zitten. Misschien kun je een foto plaatsen van het resultaat?
- Ziggymiep
- Pro
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
- Locatie: Diest
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 5500
Het is inderdaad het geval dat de Stromer standaard een MTB cassette heeft. (Zie eerder in dit topic).
Een ultegra 11 speed zal hier idd niet op passen omdat deze voor racefietsen is.
U kan dus een 11speed "race" cassette aanpassen door hem iets bij te werken (afslijpen)of een 10 speed cassette gebruiken waar je een kransje weglaat.
De beschrijving vind je ook eerder in deze topic terug.
Het voordeel van de aangepaste is, dat de versnellingen niet opnieuw of nauwelijks moeten afgeregeld worden en je dus tussen de originele en aangepaste kan afwisselen.
Bij de 10 speed moet niets worden aangepast (dus goedkoper en makkelijker te monteren )
De versnellingen moeten wel opnieuw afgesteld worden.
Een derde mogelijkheid is om een voorblad met meer tanden te steken en zo dus grotere kransen gebruiken op je achterblad. Dit is ook reeds toegepast en beschreven eerder in dit topic. Omdat het voorblad een grotere diameter heeft zal je de bescherming ook moeten vergroten of het blad zal er bovenuit steken. Op zich geen probleem als je er niet blijft achterhaken met je broek.
Er zijn dus meerdere oplossingen.
Ikzelf heb de ultegra 10 speed overwogen wegens het gemak en de prijs.
Een ultegra 11 speed zal hier idd niet op passen omdat deze voor racefietsen is.
U kan dus een 11speed "race" cassette aanpassen door hem iets bij te werken (afslijpen)of een 10 speed cassette gebruiken waar je een kransje weglaat.
De beschrijving vind je ook eerder in deze topic terug.
Het voordeel van de aangepaste is, dat de versnellingen niet opnieuw of nauwelijks moeten afgeregeld worden en je dus tussen de originele en aangepaste kan afwisselen.
Bij de 10 speed moet niets worden aangepast (dus goedkoper en makkelijker te monteren )
De versnellingen moeten wel opnieuw afgesteld worden.
Een derde mogelijkheid is om een voorblad met meer tanden te steken en zo dus grotere kransen gebruiken op je achterblad. Dit is ook reeds toegepast en beschreven eerder in dit topic. Omdat het voorblad een grotere diameter heeft zal je de bescherming ook moeten vergroten of het blad zal er bovenuit steken. Op zich geen probleem als je er niet blijft achterhaken met je broek.
Er zijn dus meerdere oplossingen.
Ikzelf heb de ultegra 10 speed overwogen wegens het gemak en de prijs.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
- RHJ
- Expert
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Merk SP: Stromer ST5
Ik gebruik op de racefietsen zowel Shimano als SRAM cassettes. Werken probleemloos met derailleurs van beide merken door elkaar. Van enig verschil in schakelsnelheid nooit iets gemerkt...heintjep schreef: ↑04 jan 2018, 19:45 .....vraag ik me af of ik gemakshalve weer dezelfde Shimano cassette ga plaatsen, of wellicht een SRAM PG-970? Die laatste is (lijkt) een stuk voordeliger, maar slijt misschien ook sneller?
Hoe zit het met het gebruik van een KMC X9 ketting op de SRAM cassette? Dit zal waarschijnlijk geen probleem zijn, maar wellicht zijn er ervaringsdeskundigen?
SRAM cassettes zijn vaak iets voordeliger en naar mijn ervaringen erg duurzaam, net als de Shimano cassettes overigens. Ook werken beide merken uitstekend met de (kwalitatief altijd goede) KMC kettingen.
Je kunt dus met een gerust hart voor de SRAM cassette kiezen i.c.m. een KMC ketting.
+STROMER- ST5