Slapende handen-bar ends ?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 01 nov 2017, 08:09 Na 18 weken wachten zijn ze gisteren op mijn werk aangekomen.... :ck:
Zo dan...
Ik ben razend benieuwd naar je bevindingen! Dit product wandelt ook nog steeds rond in mijn achterhoofd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tukker
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2017, 22:43
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15500

Ik, ongeduldig, fiets al een aantal weken rond met de SQ Lab variant van de Spirgrips. Daar heten ze innerbarends. Functie en installatie is gelijk met de 'originele' en deze waren wel direct leverbaar... :cool2:

https://www.sq-lab.com/shop/en/Innerbar ... s-411.html

Ze bevallen meer dan prima. Ik denk dat ik ruim 80% van de fietstijd met mijn handen op deze steunen zit. De houding is, voor mij, comfortabeler en in ieder geval een stuk aerodynamischer wat zich vertaalt in een hogere snelheid en/of minder energieverbruik.

Wat betreft de slapende handen is het naar mijn idee goed naar de totale fietshouding te kijken en niet alleen naar de handvatten of barends. Ik had dit probleem jaren terug op mijn racefiets. Een goede bikefit heeft het opgelost. De oplossing bleek voornamelijk te zitten in de setback van mijn zadel. Door je zadel naar achteren te verplaatsen haal je druk van je handen af.

Het idee is dat als je fietst al je energie via je benen naar de pedalen moet, niet naar je armen, nek of andere bewegende delen.. :D . Je armen en handen zijn om te sturen (en te remmen, schakelen, bellen, zwaaien) en voor de balans, niet om een deel van je gewicht te dragen. Om uit te vinden of jouw balans op de fiets goed is kun je de volgende test doen (niet aan te raden op je Stromer trouwens):

Fiets in je normale houding en met een redelijke inspanning. Haal nu voorzichtig je handen van je stuur en houd ze achter je rug. Als je voorover dreigt te kukelen, leun je te veel op je handen (met als gevolg tintelende of slapende handen). Probeer je zadel een klein stukje naar achteren te verplaatsen en doe een nieuwe poging.

Uiteraard hangt eea ook af van je eigen fitheid (met name je buik- en rugspieren). Na het aanpassen van je setback moet je wel weer even checken of de zadelhoogte e.d. nog goed voor je is.

Voor de liefhebber de relevante blogpost van een (mijn) bikefit-guru:

https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... oad-bikes/
Stromer ST2 - 983 Wh - 22 Inch - Wit - Bodyfloat - Spurcycle - Ergotec M-88 - sinds september 2017 en... Wow.....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tukker schreef: 02 nov 2017, 20:32 Ik, ongeduldig, fiets al een aantal weken rond met de SQ Lab variant van de Spirgrips. Daar heten ze innerbarends. Functie en installatie is gelijk met de 'originele' en deze waren wel direct leverbaar... :cool2:
Deze ogen net wat anders dan de Spirgrips, maar ook zeer interessant! Liefst zou ik ze eens naast elkaar testen om te zien welke mij het beste bevallen. Ik moet eens zien of ik daar een mogelijkheid voor vind.
Tukker schreef: 02 nov 2017, 20:32 Wat betreft de slapende handen is het naar mijn idee goed naar de totale fietshouding te kijken en niet alleen naar de handvatten of barends. Ik had dit probleem jaren terug op mijn racefiets. Een goede bikefit heeft het opgelost.
Helemaal mee eens. De meeste fietsers rammen bij elk pijntje meteen hun stuur in de hoogste positie, terwijl het inderdaad ook/grotendeels om je totale lichaamshouding gaat. Mijn vroegere vakantiefiets van de Nederlandse fabrikant Snel heb ik destijds volledig op maat laten maken n.a.v. een bike-fitting. Ik heb daarna nooit meer een fiets gehad waarop ik zó lang pijnloos kon doorbuffelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Heel interessant. Kan voor mij ook een oplossing zijn.

Grootste verschil tussen de Spirgrips en SQ lijkt het materiaal te zijn: alu vs kunststof. Alu ziet er gelikter uit..en is in wit verkrijgbaar. :hy: Kunststof is aangenamer voor de handen. Verschil in hand-pols positie is niet van plaatjes af te lezen, maar daarbij vertrouw ik wel op sq voor ergonomie. Filmpje over spir ziet er ook overtuigend uit.
Comment op spir is dat ze groot zijn.
Allemaal komen op het stromer feestje...dan verschil uitproberen!
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Had zo het idee om de Spirgrip zelf op maat te maken.
Positie bepalen en hoek van de handen, op die positie
een klei of plasticine model maken.
3D scannen.
Zelf model maken met 3D printer met metalen insert voor de stevigheid.
Voorzien van een kunststoflaag voor aangenaam gevoel.
Mocht het niet stevig genoeg zijn laten printen door professionele
service waarbij de samenstelling homogener is dan bij huis en tuin 3D.
Is nog eens een uitdaging.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat zou wel het toppunt van ergonomie zijn. Ik heb erg kleine handen, en als ex-RSI patiënt nog steeds vaak last van mijn polsen. Ik ben al blij dat bijvoorbeeld Ergon Grips smallere handgrepen aanbiedt. (Heb zowel L als S geprobeerd en de S is echt zoveel beter voor mij.)

Op de Stromer worden aardig lange afstanden afgelegd, dus pijn, tintelingen en vermoeidheid zullen bij veel Stromeraars voorkomen. Scheelt ook dat we allemaal geen 18 jaar meer zijn, dus een lichaam hebben dat vaak al het nodige heeft meegemaakt.

Zoiets als de Spirgrips zou inderdaad prachtig vertaald kunnen worden naar ergonomisch maatwerk, bijvoorbeeld i.s.m. een professionele bike-fitter en/of een ergonomie adviseur. Ik zie al vele gaten in de markt Streumer, met jouw 3D ideeën.

Ik heb de Spirgrips trouwens besteld. Ik wil ze nu wel eens echt proberen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Ik post effe een foto van het stuur van mijn ST3 omdat ik deze combinatie nog nergens gezien heb. Het is dus een combinatie van de Ergon GP5 met de SQlabs 411 innerbarends en jawel, een aanrader voor iedereen die zijn comfort wat wil verbeteren.
Bijlagen
20210703_133445.jpg
20210703_133445.jpg (6.16 MiB) 2186 keer bekeken
20210703_133639.jpg
20210703_133639.jpg (6.17 MiB) 2186 keer bekeken
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Dat geeft wel wat opties om te gaan verzitten; maak je vaak gebruik van de Ergon bar-ends aan de buitenzijde?
Ik heb wel de SQLAB 411 inner-bars; op lange rechte stukken ideaal en de mogelijkheid om af en toe de handen/polsen te verzetten onder een andere hoek, waarbij de remmen ook nog goed te bedienen zijn.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Voor de duidelijkheid : ik ben een pure recreatieve fietser. De innerbars zijn inderdaad veilig daar de remmen nog steeds bereikbaar zijn. Dat is dus niet het geval bij de Ergon GP5. Enkel te gebruiken wanneer de kans op noodremmen onbestaande is of bij zeer lage snelheid. Maar dit gezegd zijnde, ja hoor, gebruik ik regelmatig. Indien ik een quotering zou moeten geven : SQlabs 10/10; Ergon GP5 7/10 (omdat je armen echt wel breed staan wanneer je je handen op de zijkanten plaatst. Ik laat men handen enkel rusten op het bovengedeelte) Ook heb ik gemerkt dat deze Ergons veel prettiger zitten dan de originele handvaten. Misschien komt dat omdat ik de small version genomen heb (mijn handen zijn niet zo groot). Al bij al ben ik zeeeeer tevreden van beide producten.
kybeau
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2021, 02:24
Locatie: antwerpen

Ik had dit ook, ook met de motor, bij nazicht blijkt dat het mijn karpel tunnel is aan mijn polsen die te nauw is waardoor er te weinig bloed doorstroomt als je zo een houding vast neemt zoals handvaten op de fiets. Ik heb mijn rechtse hand gedaan en daar is het al opgelost (4jaar) na Corona is mijn linkerhand aan de beurt. Het is een operatie van 2 keer niks en een klein litteken.
Plaats reactie