Zoektocht naar een helm

Plaats reactie
JorisI
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2017, 14:01

Hey,

Mijn Stromer St1x is net besteld. Dus nu met spanning afwachten tot ie geleverd is.
Ondertussen kan ik op zoek gaan naar een helm.

Ik twijfel op dit moment tussen een speed pedelec specifieke helm (die van Abus) of een helm met een vizier.

Als ik het goed heb is in België een gewone fietshelm voldoende, zo lang ie maar lager komt aan de nek en slaap. Dus zou bijvoorbeeld een Kask lifestyle voldoen aan de wetgeving?!

Wat zijn jullie ervaringen qua helm?
Is zo'n vizier de moeite waard/noodzakelijk?

Grtz, Joris
Lomito

Hallo Joris,

De Kask-helm is helaas niet gecertificeerd volgens de nieuwe NTA-8776 norm voor gebruik op speed pedelecs maar voldoet volgens mij wel aan de eisen die aan die helm gesteld worden. Ik heb besloten om met deze helm te gaan rijden omdat ik geen beperkingen zie qua veiligheid, zoals je schrijft zijn slapen en achterhoofd beter beschermd bij impact. Maar daarnaast, en dat is voor mij belangrijker, biedt de helm extra veiligheid omdat mijn ogen beschermd worden tegen wind en insecten. Vooral de (rij)wind heeft bij mij tot gevolg dat de ogen gaan tranen waardoor mijn zicht vermindert. En dat heb ik zelfs in de zomer bij 35-45km/uur. Het vizier voorkomt dit waardoor ik telkens goed zicht heb.

Verder heb ik deze helm gekozen voor het fraaie uiterlijk en omdat ik brildragend ben en dit vizier ruim over de bril draait. Van andere gebruikers heb ik vernomen dat ze deze helm minder goed vinden qua pasvorm (drukpunt op voorhoofd). Dat herken ik op zich wel maar voor mij niet storend. Ander minpuntje is dat de wind niet 100% geweerd wordt door het vizier.

De Abus Pedelec+ heb ik ook enkele weken gebruikt (met dank aan mijn dealer die hem gewoon heeft meegegeven om uit te proberen). Op zich niets mis mee, 4 tientjes goedkoper dan de Kask maar nog altijd te duur met € 139... Pasvorm is goed, sluiting vind ik minder onder de kin, bij de Kask hebben ze dat slimmer gedaan onder het linker oor waar de sluiting niet op het gezicht drukt zoals bij de Abus die daarom een lapje stof nodig heeft om de kin te beschermen. De helm is niet lelijk maar haalt het niet bij de Kask. Verder heeft de helm een led-lamp op het achterhoofd en een regenhoesje.

De Abus is wél gecertificeerd maar heeft geen vizier, voor mij is dat laatste een must en daarom heb ik gekozen voor veiligheid en comfort van de Kask. Daarmee voldoe ik niet aan de wet maar dat deed ik toch al niet:
- ontbrekende reflectoren op voorvork (ik heb wel Conti's met lichtgevende strip die veel beter zichtbaar zijn en je gelijk herkenbaar bent als tweewieler)
- mijn fietsstandaard klapt niet automatisch omhoog (dat idiote ding heeft me al een flinke schade aan de fiets opgeleverd en dus weg ermee)
- ik blijf vanaf zaterdag gewoon overal op fietspaden rijden, weliswaar met aangepaste snelheid als de situatie daar om vraagt, ook op de onverplichte fietspaden.
En daar komt de helm dan bij... ik ga er van uit dat ik jaarlijks wel tegen enkele boetes zal aanlopen, het zij zo. Ik hoef me in ieder geval niet zorgen te maken over mijn veiligheid.
Bert
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2017, 11:14
Locatie: Varsseveld

Heeft al iemand ervaring met de Bontrager Mips helm ? Dit is van origine een mountainbike helm. Het voordeel daarvan lijkt mij dat de helm goed geventileerd is. En verder geen poespas op de helm. Ik rijd nu ook met een MTB helm (Alpina carapax) en dat bevalt mij heel goed. Het klepje aan de voorkant houdt bij weinig tegen mijn bril nog droog. Een regenhoes lijkt mij overbodig. Bij regen is het toch al een behoorlijke verkleedpartij, dus liever niet nog meer dingen erbij die je weer moet drogen en opbergen.
Mijn huidige helm heeft geen nta8776, dus zal een keer vervangen moeten worden door een goedgekeurde helm. De Bontrager lijkt mij een goede kandidaat. Dus ben ik op zoek naar ervaringen. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn welkom.
Speed-pedelec sinds Jan. 2013, Stromer ST2 sinds april 2017.
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ik heb de bontrager mips helm en vind m prima. In ieder geval goed geventileerd en ik ben, zoals ik al eerder in een andere post heb gezegd, tegen helmen met vizier, omdat die je enorm gaan belemmeren in het zicht als je in het donker regendruppels erop krijgt en dan door tegenliggers geen moer meer ziet. Deze ervaring heb ik als motor- en scooterrijder op mogen doen. Als je heel hard rijdt (motor) en het vizier is goed behandeld vliegen de druppels er wel af door de rijwind, maar op de scooter (rijdt ook ongeveer 50 km/u) was dat al niet meer het geval: het hangt dus erg af van de coating van het vizier. Als het niet nat is dus geen enkel probleem, ik ben benieuwd naar de ervaringen in de toekomst van de vizier-dragers.
Het alternatief dat ik gebruik is de bontrager rally MIPS helm met fietsbril: de helm heeft een soort pet-klepje dat eigenlijk best veel regen afvangt, ik denk ook omdat je wat voorover hangt, de bril is sowieso noodzakelijk vanwege insecten en inderdaad tranenveroorzakende rijwind. Ik zou nooit zonder oogbescherming rondrijden, ik weet niet hoe hard een hommel vliegt, maar laat dat 10km per uur zijn, in jouw oog met 45 km/u. Dat is een harde tik.
De hoeveelheid regen die op mijn bril terecht komt (en dus ook tot slecht zicht bij tegenliggers gaat leiden) is laag, dit had ik niet verwacht moet ik zeggen.
Dus, om een lang verhaal kort te maken: vizier prima als het niet regent, bij nattigheid in het donker lijkt het me niet prettig, maar de ervaringen zullen dat uit moeten wijzen.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ik wil niet vervelend doen, maar een helm is geen kleding maar een accesoire. In dat forum deel is er al een topic: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=11
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het een beetje van allebei. Maar omdat het eerste helmtopic daar ook staat, dit topic verplaatst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bert
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2017, 11:14
Locatie: Varsseveld

philipbo schreef: 19 sep 2017, 16:27 Ik heb de bontrager mips helm en vind m prima. In ieder geval goed geventileerd ....
Bedankt voor je reactie. Mijn reactie komt een beetje erg laat, maar ik ben op vakantie geweest. Inmiddels al weer twee weken aan het fietsen en het helm topic wordt weer actueel....
Mijn ervaring is ook dat het klepje van de helm behoorlijk wat regen tegen kan houden. Ik draag geen fietsbril, maar mijn gewone bril die vrij grote glazen heeft en dus ook de insecten tegen houdt. Ik moet wel vaker mijn bril schoonmaken :geek:
Speed-pedelec sinds Jan. 2013, Stromer ST2 sinds april 2017.
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Hoi,

Ik ben sinds deze zomer ook trotse eigenaar van een stromer st1x. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer. (60km per dag / 4 dagen/week). Tot nu toe super tevreden. Na wat upgrades de beste fiets die ik al gehad heb. ( zie details elders op het forum )

Ik ben ook al even op zoek naar een goeie fietshelm. Tot nu toe heb ik mijn gewone fietshelm van Bell nog in gebruik, met een waterdichte fluo helmovertrek van gore bike. Dit is voorlopig een goeie oplossing voor het slechte weer dat er aankomt. Mijn oog is echter al geruime tijd gevallen op de speedairo van casco. Deze heeft een inklapbaar vizier en bied optimaal comfort. Hier is ook een regencover voor verkrijgbaar. Gezien de hoge prijs ben ik nog even aan het afwachten, maar voorlopig is dit mijn eerste keuze. Ik heb al redelijk veel research gedaan naar de ideale helm, en ben er al veel tegengekomen, zoals de speciale voor e bikes gemaakte helm van Abus pedelec+ en Kask urban. Ook de giro air attack heb ik al eens onder de loep genomen.

De reden dat mijn eerste keuze die van casco is: deze heeft het beste draagcomfort door het netje en deze heeft een vizier. Als ik moet stoppen voor het rood licht dampt mijn bril altijd aan, zeker bij vochtig weer. Ik heb al speciale anti fog spray gebruikt (voor mijn motorvizier) maar een beetje damp en condens zijn moeilijk te vermijden.

Je moet namelijk 2 dingen hebben op een speed pedelec zoals de stromer: zelf goed uitkijken en zorgen dat je goed zichtbaar en hoorbaar bent voor andere weggebruikers. Dus daar bespaar ik niet op. Daarom heb ik nu ook een goeie fietsbel aangeschaft (spurcycle, met dank aan de info op dit forum( wel net te laat voor de groepsaankoop).
Ook heb ik fietskledij met veel fluo in alsook een bagagetas van racktime met fluo cover. Ik rijdt ook steeds met mijn licht aan, ook overdag.

Ik heb ook een goeie review tegengekomen over deze helm
http://opgeladen.be/casco-speedairo-rs_update/
Misschien als er genoeg geinteresseerden zijn kunnen we deze aankopen met groepsaankoop?
Bij helmenexpert.nl heb je de meeste keuze in de casco helmen en is officieel verdeler.[attachment=0]bell.jpg
Bijlagen
cover gore.jpg
cover gore.jpg (1.53 MiB) 4475 keer bekeken
bell.jpg
bell.jpg (1.49 MiB) 4503 keer bekeken
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Plaats reactie