Vervoer Stromer met de wagen zonder trekhaak

buco

Vorige week ben ik op vakantie geweest en wou kost wat kost de Stromer mee. Ik heb geen trekhaak dus schiet er weinig anders over dan de Stromer in de wagen. Gezien Stromer + bagage wel erg krap wordt, had ik beslist om het voor- en achterwiel eruit te halen. Helaas zodoende wel een paar beginnersfouten gemaakt waardoor bij het hermonteren bleek dat er zo goed als geen remdruk meer was :roll: . Alleen weet ik nog niet of dat kwam door het ondersteboven plaatsten van de Stromer in de wagen of doordat waarschijnlijk de remhendels waren ingedrukt en de remleidingen de hele rit onder druk hadden gestaan.

Anyway, lang verhaal kort, zijn er alternatieven om een Stromer met de wagen te vervoeren die geen trekhaak heeft en geen eindeloze (hatchback) kofferruimte? Ik weet dat er fietsrekken bestaan die op de koffer passen, maar kunnen die ook 25kg fiets aan? Een dakrail lijkt me minder geschikt gezien het gewicht van de Stromer.
buco

Deze komt al in de buurt maar mag maximum 30kg belast worden en max 15kg per fiets. Zou alleen gaan als ik én de batterij én het achterwiel eruit haal. Als iemand me er eentje kan vinden die 25kg/fiets aan kan (alleen batterij eruit) ben ik er :-)

https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rac ... 2-_-991001
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Wil je één of twee Stromers meenemen?
Als je er maar één meeneemt is bovenstaande drager een prima optie. Batterij eruit (schijnt sowieso aanbevolen te worden als je de Stromer op het fietsenrek meeneemt) en dan blijf je keurig binnen de marges. Achterwiel hoeft er dus niet uit. Twee Stromer op dit rek zou ik niet doen.
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Interessante optie. Ik heb ook een auto zonder trekhaak, en momenteel vervoer ik mijn Stromer in de kofferbak, met het voorwiel eruit. Het stuk karton gebruik ik om mijn auto en de Stromer tegen elkaar te beschermen, en om de Stromer op de kofferbak in te geleiden (karton stukje over de rand van de kofferbak neerleggen, Stromer erop leggen en voorzichtig aan het karton de wagen intrekken):

Mazda Stromer.jpg
Mazda Stromer.jpg (107.27 KiB) 6459 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb een veel minder luxe variant trouwens vroeger wel eens gehad, voor het dragen van één van twee vakantiefietsen. Maar ik vond het toch altijd wel een beetje griezelig, hoeveel druk er op bepaalde delen van de auto komt te staan. Ik had iets wat op deze leek:

fietsendrager.jpg
fietsendrager.jpg (26.94 KiB) 6456 keer bekeken

Die Thule oogt al een heel pak degelijker, en het gewicht van één Stromer kan-ie volgens de specs makkelijk hebben als de accu eruit wordt gehaald. Er kunnen immers ook drie racefietsen aan, en die wegen samen wel zo'n beetje hetzelfde als één Stromer. Maar wat het met je auto doet. Ik vind het moeilijk in te schatten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

buco schreef: 15 jan 2018, 11:58 ...waardoor bij het hermonteren bleek dat er zo goed als geen remdruk meer was...
Dat komt denk ik inderdaad omdat je per ongeluk de remhendels hebt ingedrukt. Van mijn fietsenmaker heb ik zo'n klein kunststoffen 'wigje' meegekregen omdat ik mijn fiets ook zo' in de wagen moet vervoeren. Bedoeling is dan om onmiddellijk, nadat je je wiel uitgehaald hebt dat wigje tussen de twee rempads te steken, ter vervanging van je remschijf in feite en kan het geen kwaad als je dan per ongeluk je remhendels indrukt. Weet niet hoe zoiets noemt maar zal vanavond proberen een foto ervan te posten.

FF71FF68-EFB2-4F5E-8CD2-0C8BD4B03406.jpeg
FF71FF68-EFB2-4F5E-8CD2-0C8BD4B03406.jpeg (2.19 MiB) 6414 keer bekeken
Edit: foto toegevoegd
Laatst gewijzigd door Draftsman op 15 jan 2018, 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Stromeur schreef: 15 jan 2018, 14:51 Ik had iets wat op deze leek:


fietsendrager.jpg

Heb ik vroeger ook gehad, was perfect en ik moet eerlijk zeggen dat ik meer vertrouwen in dit model heb dan in de trekhaak fietsendrager die ik nu heb.... Met dit model kun je veel meer vastsnoeren, die fiets valt er echt niet af, evt wat doeken op riskante plekken plaatsen.
Ik heb er nu ook eentje in de verpakking thuis liggen, toch iets sneller een auto met trekhaak gekocht dan verwacht. Geen idee wat die aankan. Volgens mij is 25kg redelijk standaard.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
buco

Draftsman schreef: 15 jan 2018, 15:44
Dat komt denk ik inderdaad omdat je per ongeluk de remhendels hebt ingedrukt. Van mijn fietsenmaker heb ik zo'n klein kunststoffen 'wigje' meegekregen ...
Yep, die heb ik ook ooit gehad maar vond ik niet meer terug, ik heb er dan maar opgeplooid papier in gestoken. Eigenlijk zou ik iets moeten hebben dat ik tussen de remhendel en het stuur kan steken zodat de remhendel niet ingedrukt kan worden.
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Heb ook ergens gelezen dat het het advies is om als je de fiets liggend vervoert, de remhendels met postbode elastieken ingedrukt te vervoeren, had volgens mij te maken met voorkomen van lucht in de leidingen te krijgen. Dus wiel eruit, wig erin en rem vastzetten (?).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alleen het wigje erin volstaat als je het wiel eruit haalt. Dat is om te voorkomen dat de remblokken tegen elkaar aankomen en los gewrikt moeten worden omdat je ze anders niet meer van elkaar krijgt. Remhendels bij voorkeur juist niet in knijpen als de fiets op zijn kant ligt of op zijn kop staat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie