Hoe lang gaat een helm mee?

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik hoor op de review van de Scorpion dat een helm zo'n 5 jaar meegaat. Dat doet bij mij de vraag rijzen: hoe lang gaan de SP-helmjes mee. Weet iemand wat de geadviseerde omwisseltijd is, van bijv. ABUS of een van de andere NTA goedgekeurde helmen? Dus omwisselen, zelfs als de helm niet gevallen is of vervangen moet worden na een valpartij/ongeluk.

Lomito

Geen idee, ik inspecteer mijn helm (Kask Lifestyle Anthracite) wel regelmatig: vizier, riempjes, PE-vulling, schaal en eigen sticker NTA-keurmerk...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De geadviseerde omwisseltijd wisselt heel erg per fabrikant. Sommigen zeggen er iets over (veelal een jaar of vijf), andere helemaal niet. Ik heb met precies dezelfde vraag rondgelopen voor mijn paardrijcaps en nooit een sluitend antwoord gevonden.

Wel een interessant en aardig doortimmerd artikel is dit:

https://helmets.org/replace.htm

Volgens mij kun je het beste de helm beoordelen aan de hand van de keurmerken en grondige visuele inspectie van de buitenhelm, binnenhelm en bandjes.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Volgens diverse sites gaat een helm 3-5 jaar mee. Daarna neemt de beschermende werking af, met name door de inwerking van UV waardoor het materiaal verouderd. De tijdsduur is afhankelijk van het materiaal waar de helm van gemaakt is.

Polycarbonaat 3 jaar
Polyamide 5 jaar

Op de site van Kask adviseert men de helm na 3 jaar te vervangen. Ik ga er dan van uit dat die helm van Polycarbonaat gemaakt is. Ik heb dezelfde helm als Chris en heb deze inmiddels 3 jaar :o . Ik zou deze dus moeten vervangen......
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb ook de Kask. Die moeten we natuurlijk officieel al lang vervangen, want hij heeft geen NTA-8776 keurmerk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Toch wel raar, ik plak ook wel met pvc folie, en sommige gaan gewoon 9 a 10 jaar mee.
Ik heb een gevel van een pand voorzien van deze folie die pal op het zuiden staat.
Deze ziet er nog steeds als nieuw uit na 7 jaar.
Soms den k ik ook wel eens dat men dat zegt zodat men vaker een helm koopt.
Tegenwoordig zit er een veel betere UV bescherming in de lakken.
Zie auto’s van tegenwoordig. Vroeger zag je veel meer verbleekte auto’s.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Over slijtage door UV staat ook wat in het artikel waarnaar ik hierboven linkte:
Occasionally somebody spreads rumors that sweat and ultraviolet (UV) exposure will cause your helmet to degrade. Sweat will not do that. The standards do not permit manufacturers to make a helmet that degrades from sweat, and the EPS, EPP or EPU foam is remarkably unaffected by salt water. Your helmet will get a terminal case of grunge before it dies of sweat. Sunlight can affect the strength of the shell material, though. Since helmets spend a lot of time in the sun, manufacturers usually put UV inhibitors in the plastic for their shells that control UV degradation. If your helmet is fading or showing small cracks around the vents, the UV inhibitors may be failing, so you probably should replace it. Chances are it has seen an awful lot of sun to have that happen. Otherwise, try another brand next time and let us know what brand faded on you
Ik heb ook de indruk dat het allemaal wel meevalt met de schade door UV (en als die schade wel binnen 3-5 jaar optreedt, dan krijg ik twijfels bij de kwaliteit van de helm). Ik zou daarom eerder kiezen voor een goede visuele inspectie dan dat de helm na 3 jaar zonder meer de kliko in gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Toen wij die helm kochten was dat keurmerk nog geen discussie. Het zou goed kunnen dat de helm er wel aan voldoet. Ik was ook niet van plan om op korte termijn weer 200 euro uit te geven voor een helm
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, alleen wettelijk mag het natuurlijk niet.

Ik wacht ook rustig op een geschikt alternatief met NTA-8776 keurmerk. En zolang ik geen helm vind die me net zo goed of liefst beter bevalt dan de Kask, blijf ik gewoon mijn Kask gebruiken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Deze helm is ook wel Cool.

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 6837f0.jpg

Maar komt misschien wel een beetje door mijn achtergrond 😬
I
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie