Hoe lang gaat een helm mee?

Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Stromeur schreef: 01 jan 2018, 18:13 Over slijtage door UV staat ook wat in het artikel waarnaar ik hierboven

Ik heb ook de indruk dat het allemaal wel meevalt met de schade door UV (en als die schade wel binnen 3-5 jaar optreedt, dan krijg ik twijfels bij de kwaliteit van de helm). Ik zou daarom eerder kiezen voor een goede visuele inspectie dan dat de helm na 3 jaar zonder meer de kliko in gaat.
Inderdaad met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
Zoveel zon hebben wij nou ook weer niet in Nederland helaas..
Als men het nu over zure regen zou hebben, dan hadden ze wel een punt in deze.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 01 jan 2018, 18:58 Deze helm is ook wel Cool.

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 6837f0.jpg
Ik vind dat echt een práchtige helm. (Maar voor op de Stromer voor mij wat te zwaar en te dicht.)

Mijn paardrijcap is ook van GPA. Dat ding zit heerlijk, veel lekkerder dan mijn Kask. Als ik naar de manege Stromer, dan doe ik dat meestal gewoon in mijn paardrij-outfit, inclusief cap :mrgreen:

GPA Easy Cap.jpg
GPA Easy Cap.jpg (100.94 KiB) 2849 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

De meeste paarden halen toch makkelijk 45 Km/h in galop? Dan lijkt me de cap best een veilig alternatief...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt. Met de Friezen op de manege hou ik het in de rijbak wat rustiger, maar met een Fries over het strand van Terschelling in een lekkere arbeidsgalop kan het zomaar 45 tot 50km/u gaan. Met een Arabier in Marokko in rengalop ben ik wel dik over de 60km/u gegaan. Ik maak me wat dat betreft echt geen zorgen over de veiligheid van deze caps.

Hier is mijn rit door Marokko, vanaf ongeveer 3:20min en 4:10min gaat het volle bak:

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Is ook een mooie helm, inderdaad is de helm ook veel te zwaar. Maar ik vind hem er gewoon Cool uitzien idd.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Om misverstanden te voorkomen, een hem geeft wel bescherming bij laag energetische impacts.
Een helm kan een harde val direct op het hoofd met als gevolg een hoog energetisch letsel niet voorkomen.
Dit komt omdat de hersenen door de impact zoveel te lijden krijgen dat er bv bloeding of zwelling kan ontstaan.
Het is dus zaak om dit toch te melden bij de arts mocht je hard op het hoofd gevallen zijn en denkt dat het wel neervalt.
Een subarachnoidale bloeding openbaart zich niet direct, maar is in veel gevallen dodelijk als er niets mee wordt gedaan.
Ik wil jullie niet bang maken, maar wel even melden.
Ik weet dat mijn zoon toen hij klein was een fietshelm had met een impact sensor.
(Hier hadden wij geen weet van today hij hem een keer uit zijn hand liet vallen en deze begon te flitsen)
Ideaal want dan weet je of hij te hard op het hoofd gevallen is.
Wat dat betreft is een helm zoals bv. de cratoni Smartride geen overbodige luxe.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Stromeur schreef: 01 jan 2018, 19:21

Hier is mijn rit door Marokko, vanaf ongeveer 3:20min en 4:10min gaat het volle bak:

Ik vind het stoer dat je zo hard op een paard durft.
Respect.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 01 jan 2018, 19:23 Is ook een mooie helm, inderdaad is de helm ook veel te zwaar. Maar ik vind hem er gewoon Cool uitzien idd.
Helemaal mee eens. Totally Top Gun :mrgreen:

GPA is een gerenommeerd paardrijcap-merk, en die zeggen dus ook niks over na hoe lang hij vervangen moet worden.

En inderdaad, ook ik ben al eens akelig hard op het hoofd gevallen tijdens het paardrijden. Met cap. Ik ben gewoon weer opgestapt, maar ongeveer een kwartier later begon ik helemaal in de war te raken. Ik kon nog keurig vertellen wat voor dag het was, maar ik snapte de betekenis van het woord niet meer. En de hele rijbak oogde ineens tweedimensionaal, zodat ik de uitgang wel zag, maar niet begreep hoe ik daar moest komen :ck: .

Op basis daarvan toch maar naar de SEH gegaan, na onderzoek huiswaarts gestuurd met de mededeling dat ik ervoor moest zorgen dat iemand mij die nacht elk uur wakker zou maken om te checken hoe het ging. Dat is uiteindelijk goed afgelopen met een zware hersenschudding en alle gedoe dat daarbij komt kijken. Maar op de kop vallen is serieus link, ook mét goedgekeurde helm.

Vandaar dat ik Stromer als een mietje. Ik wil dat echt niet nog een keer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 01 jan 2018, 19:40 Ik vind het stoer dat je zo hard op een paard durft.
Respect.
De eerste keer in rengalop scheet ik zeven kleurtjes alles hoor :oops: Maar als je je eraan overgeeft, vertrouwt op je paard en goed samenwerkt, dan geeft het echt een fenomenale kick als je er samen met je paard als een pijl uit de boog vandoor gaat. Ik hoop er dit jaar weer naar terug te gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Welke snelheid hou jij dan aan als je op de fiets zit als ik het vragen mag Stromeur?

Ja paardrijden is ook geen ongevaarlijke bezigheid.
Bijna iedereen die ik ken en die paard rijdt of heeft gereden heeft een klapper gemaakt. : :o
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie