Hoe lang gaat een helm mee?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 01 jan 2018, 20:28 Welke snelheid hou jij dan aan als je op de fiets zit als ik het vragen mag Stromeur?
Ooooh zo hard als ik kan hoor :d3: 40-45km/u. Maar bij bochten, nattigheid, andere weggebruikers waar ik langs moet, obstakels etc. zak ik tot ruim onder de 20km/u terug.
Patrikius schreef: 01 jan 2018, 20:28 Ja paardrijden is ook geen ongevaarlijke bezigheid.
Bijna iedereen die ik ken en die paard rijdt of heeft gereden heeft een klapper gemaakt. : :o
Klopt. De traumachirurg bij wie ik na mijn laatste ongeluk heb gelopen vertelde dat hij meer ruiters onder behandeling heeft dan motorrijders. :ai
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Heb eens tijdens een vakantie van mijn dochter haar Haflinger gereden. Daarbij vond het peerd het nodig in volle galop met me over een akker te jagen. Ging vast niet zo hard maar mij te hard. Geen val gemaakt maar ook nooit meer op gezeten.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Oh dacht al je koopt toch geen eS als je als een watje gaat rijden. :D
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee joh, ben je mal ;)

Maar ik ben totaal niet overmoedig, eerder andersom. Dat uit zich vooral als ik een obstakel, of iets dat ik bestempel als obstakel, tegen kom. Ik wil een bocht eerst honderd keer voelen voordat ik er met meer gas doorheen durf, en valt er een drup regen, dan begint dat feest weer van voren af aan. En ik ben heel erg beducht op wanneer ik wel of niet mijn voorrem gebruik om te voorkomen dat ik bij een noodstop over de kop ga. Ik vond de koplamp van mijn ST1 X te zwak in het donker, dus wilde ik liever niet meer in het donker rijden. (De bouwlamp op de Es loste dit direct op.) Dat soort dingen.

Eigenlijk is het meer rijden met gezond verstand en met een overmatige aandacht voor de snelheid en mijn kwetsbare positie. Maar ik vind mezelf wel een mietje omdat ik in de loop der jaren (en vooral de loop der ongelukken te paard) een stuk bewuster en oplettender ben geworden. Better safe than sorry, dat idee. (Als ik een paard niet helemaal vertrouw, dan ga ik ook zeker niet zo hard; ik moet me er echt oké bij voelen. Net als op de Stromer dus, alleen bij een paard ben je ook nog eens met z'n tweeën :mrgreen: .)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Oh maar niks mis mee als je al zoveel hebt meegemaakt.
Ik heb ooit een mountainbike cursus gedaan in de Ardennen. Daar heb ik een hoop geleerd, we moesten zelfs een trap af fietsen en van rotsblokken af fietsen met vallen en opstaan.
Was wel goed voor het zelfvertrouwen. En de controle van de voorrem.
Ergo het was zeer leerzaam en een vermoeiend weekend.
Ik wacht ook met het in het donker fietsen omdat ik de standaard verlichting te weinig vindt.
Heb het geprobeerd maar je hebt erg veel concentratie nodig en heel weinig marge omdat de bundel te smal en de intensiteit te laag is.
Binnenkort komt mijn bestelde lamp binnen.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo'n cursus zou iedere overvaren fietser die voor de speed pedelec kiest eigenlijk moeten doen. Het is ongetwijfeld geweldig voor je balans en de goede beheersing van je fiets in rare situaties, en inderdaad ook voor je zelfvertrouwen. Zo hard mogelijk rechtuit blazen kunnen we natuurlijk allemaal; het gaat juist om die onverwachte situaties en wat je dan in een reflex doet met je Stromer. (En ik denk dat onervaren fietsers dan van schrik zomaar een verkeerde beslissing kunnen maken.)

Maar om terug te komen op de helm: ik maak me geen zorgen om de levensduur of uiterste houdbaarheidsdatum. Zolang ik er niet mee gevallen ben, zolang-ie er van binnen en van buiten nog perfect uit ziet, zolang de riempjes nog oké zijn en zolang hij nog goed op mijn hoofd past. Ook een nieuw keurmerk zal voor mij niet zomaar reden zijn om een goeie helm weg te gooien, tenzij dat nieuwe keurmerk met terugwerkende kracht verplicht is. Dan zal ik wel kijken of ik mijn helm wil vervangen.

Zelf meen ik (en dat is wel een beetje eigenwijs ja, want wat weet ik nou van helmtechniek), dat zowel mijn paardrijcap als mijn Kask helm volledig voldoen op de Stromer, maar ik ben me ervan bewust dat ze wettelijk allebei niet toegestaan zijn. Soit.

Daarnaast is een helm nooit een garantie dat je goed uit een val op je hoofd komt, maar ik heb té vaak gezien wat een val aanricht als iemand geen helm draagt. Een helm kan waanzinnig goed helpen om (ernstig) letsel te voorkomen.

Een goeie helm die nog nooit een klap heeft gehad na drie jaar weggooien: ik ben heel erg voor veiligheid, maar dat gaat me echt te ver.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Het enige wat ik mezelf afvraag in hoeverre de verzekering gaat mekkeren als ze erachter komen als de helm niet aan het betreffende keurmerk voldoet. Ik twijfel er niet aan dat de kaak helm voldoende bescherming geeft bij een val.
Misschien gaan ze de helm ook nog wel certificeren. Ik denk dat er nog te weinig vraag is naar een helm met het Nederlandse keurmerk.
Het zou fijn zijn dat er een Europees keurmerk zou komen zodat de afzet markt misschien ook groter wordt en dat er dan meer fabrikanten gaan produceren en laten certificeren.
Alle ouderen zouden ook verplicht een helm moeten dragen naar mijn mening.
Maar ja das een dingetje iets met vrijheid en haar in de war.

En ja een beetje voertuig vaardigheids training zou niet verkeerd zijn. Voor beginnende e-bikers.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 01 jan 2018, 23:25 Het enige wat ik mezelf afvraag in hoeverre de verzekering gaat mekkeren als ze erachter komen als de helm niet aan het betreffende keurmerk voldoet.
Ik heb me dat ook wel afgevraagd. De normale ziektekosten, daar zijn we verplicht voor verzekerd. Maar het zou wel een probleem kunnen zijn bij een ongeval met dodelijke afloop of blijvende invaliditeit, veroorzaakt wordt door een fout van een ander. Zou kunnen dat de aansprakelijkheidsverzekering van die ander problemen gaat maken als dit samen hangt met hoofdletsel/ongekeurde helm die het slachtoffer draagt, met een hoop juridisch getouwtrek tot gevolg.

Ik heb dat geaccepteerd als "calculated risk" en zet er mijn rechtsbijstandsverzekering wel op als het aan de orde is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie