Rinsten spring: ei van Columbus?

Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Hebben jullie dit al gezien? http://www.rinsten.com

Wat een prachtige vinding is dat zeg. Ik ben heel benieuwd hoe deze zich gaat verhouden tot de thudbuster en bodyfloat. Voor $44,- is dit volgens mij zeer de moeite waard!
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Anders dan de bodyfloat ontbreken hier dempers;

Ik vrees dat je met dit product als op een deinende kameel rijdt maar wacht graag reacties van de feitelijke gebruikers af

Gr Ampeer
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Ik vermoed dat dat nog best mee kan vallen. Je kunt behoorlijk wat fine-tunen door het zadel en de positie van de zadelpen te verstellen...

Ik vind het iig wel een hele elegante oplossing en dat zonder gecompliceerde mechanica.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het werkt, dan is het een briljante vondst. Ook leuk dat de veer in tien verschillende kleuren en mat of glans te krijgen zal zijn.

Ik heb het youtube kanaal van Rinsten eens bekeken; het systeem oogt wel een beetje "wobbly":



De veren zijn verkrijgbaar vanaf december 2017. Wie gaat er eentje testen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Nadat ik dit topic eens opgestart had, dacht ik: Waarom ook niet? Bestellen die hap. Voor dit bedrag kan ik niet echt een bult vallen.... Welnu, bijna 1,5 jaar later is mijn Rinsten Srping geleverd!

Hierop inhakend: Rinsten heeft nog een tijd last gehad van kwaliteits- en productie problemen. Ze hebben mij (en andere backers) met enige regelmaat op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom hun verbeteringen van het design en productie voortgang. Het is/was een kickstarter project, dus dit is een zeker risico wat ik heb kunnen voorzien. Vond het hooguit vervelend maar uiteindelijk is hij geleverd!

Welnu, mijn ervaringen na enkele weken rijden op de Rinsten. In een woord: Heerlijk! Ik heb een paar weken mogen rijden op een leenfiets van QicQ die voorzien was van een Bodyfloat. Wat een heerlijk gevoel is dat! Echter, het kost wat. De Rinsten Spring heeft (logischerwijs) iets meer deining tijdens het rijden, maar ik merk dat als je het goede punt van afstellen opzoekt, je een heerlijk compromis tussen comfort en deining weet te vinden. Zeker, de Rinsten is zeker niet beter als de Bodyfloat, maar........ Als ik prijs kwaliteit ga vergelijken wordt het wat mij betreft een heel ander verhaal! Ik zal de laatste zijn die de Bodyfloat af zal kraken, maar voor 5 tientjes heb je een heerlijk geveerd zadel onder je achterwerk waarmee je menig klinkerweggetje uitlacht!

Voor dit geringe geld is de Rinsten zijn geld meer dan waard! Ik zeg dat zeker voor mensen die de Bodyfloat te duur vinden om aan te schaffen, is de Rinsten echt een heel goed alternatief. Ik ben er super blij mee en er is geen dag meer dat ik nog over een Bodyfloat zal dromen ;-)

Doe er allemaal je voordeel mee.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
mrstrom

Leuk te horen dat het naar tevredenheid werkt. Denk toch dat je de demping zal missen. Maar de body float stuitert soms ook wat na als je over een drempel gaat.

Ze hebben wel lang werk gehad dan, anderhalf jaar voor een stukje gebogen verenstaal in een hippe kleur.
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

mrstrom schreef: 28 mei 2019, 13:10 Ze hebben wel lang werk gehad dan, anderhalf jaar voor een stukje gebogen verenstaal in een hippe kleur.
Idd, was ook mijn eerste reactie... Het venijn zat hem in het feit dat er enkele springs waren die braken... Er is veel onderzoek gedaan naar het optimaliseren van de metaal legering...

Ik denk er ook het mijne van, maar wie ben ik? Ding doet het echt geniaal en ik ben happy, dus wie doet me wat?
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het mooie is dat het zo simpel is. Ik zie maar 1 nadeel (na geen demping) en dat is dat de hoek van het zadel veranderd met de belasting, dus ook met de eigen druk op de pedalen ofwel verandering van je eigen input (rustig rijden of hard gaan).
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Klopt, maar als je de stijfheid goed ingesteld hebt, is dat een minimaal probleem. Of eigenlijk een detail...

Nogmaals niet perfect dit, maar het komt heel dichtbij. Het is ook en kwestie van smaak hoor.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bij mij heef veel scepsisch over de kwaliteit van de demping van deze veer. Als het allemaal zo simpel is, waarom zie ik dan al alleen maar complexe oplossingen als ik met hulp van google zoek naar plaatjes op de term "schokbreker"? Heeft dit bedrijf het Ei van Columbus gevonden? Het kan, geen idee. Ik weet wel dat ik te weinig verstand heb van mechanica om hier iets te roepen wat ergens op gebaseerd is.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie