Fietsbril

Martin

Ik ben nog geen eigenaar van een Stromer, maar ik heb wel een paar keer een proefrit gemaakt op een st2. Toen is het mij al opgevallen dat vanaf ongeveer 30 km/h de wind behoorlijk in je gezicht waait en dus ook je ogen.
Dragen jullie een fietsbril, welk merk en gebruik je dan verwisselbare lenzen of juist niet, of is een zonnebril voor de lente/zomer voor sommigen voldoende?
Ik zou persoonlijk zeker een fietsbril aanschaffen als ik een stromer koop.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je hebt op de snelheden van de Stromer zeker iets voor je ogen nodig tegen wind en insecten, anders kom je totaal betraand en half blind op je plaats van bestemming aan.

Tegen wind en vliegen gebruik ik een Kask Uban Lifestyle helm met vizier. Ik ben brildragend (geen contactlenzen) en het voordeel van deze helm is dat ik mijn bril eronder op kan houden.

Als het zonnig is draag ik een Oakley Half Jacket 2.0 sportzonnebril met Black Iridium gepolariseerde lenzen op sterkte. Deze zonnebril heb ik ooit aangeschaft voor paardrijden in de Marokkaanse woestijn en hij doet het ook prima op de fiets, bij het hardlopen en in de auto. Totdat ik een tunnel in rij, dan is-ie te donker. Het frame en de glazen sluiten goed aan bij mijn wenkbrauwen en aan de zijkant van mijn ogen. Als je brillen gaat passen is dat iets waar je echt op moet letten, want een zonnebril waarbij het licht en de wind alsnog langs alle kanten tot je ogen doordringen mist zijn doel.

Als ik geen brildrager zou zijn, dan zou ik precies dezelfde zonnebril hebben aangeschaft, en zeker hebben gekozen voor verwisselbare lenzen. Je kunt dan kleurloze lenzen nemen voor de winter en in het donker, en nog twee verschillende tinten voor andere jaargetijden/omstandigheden. Dat is me nu te duur want de originele Oakley lenzen op mijn sterkte (ik zou ab-so-luut geen andere willen!) kosten heelveel honderd euro per stuk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Gezien ik zeer gevoelig ben voor de rijwind, de ideale oplossing voor mij is een ruimzichtsbril met elastiek
van Uvex of Bollé, daar die bijna volledig is afgesloten, en naar volledige tevredenheid.
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Voor vijf euro twee brilletjes bijde Decathlon gehaald.een met geel en een met donker glas. Ideaal.
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Maus
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2017, 13:54

Ik gebruik een fotogramische bril van BBB. Ideaal met zon een in het donker alleen heb ik de eerste minuten van de rit wel traanogen.
ST1x 984, ergon gp3, bodyfloat
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Ik gebruik een Oakley Jawbreaker Cavendish Prizm road onder de Cratoni Visor.
Geweldig hoe de bril het contrast van je zicht vergroot.
Je moet wat wennen aan het oversized model maar dan alleen voordeel.
Nadeeltje: condensvorming wanneer je stilstaat. Bij fietsen direct weer verdwenen.
Prijzig maar aanrader
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Vanochtend in het donker en in de mist vertrokken naar mijn werk. Ik heb altijd een fietsbril op (BBB Winner 3901) als ik ga fietsen (tegen ongedierte, maar ook tegen de wind).

Met de dichte mist is zo'n fietsbril niet te doen. Na een kilometer zag ik geen fluit meer, omdat de mist op de brillenglazen sloeg en de bril compleet ondoorzichtig maakte. Bril maar afgedaan ... en de rit voortgezet.
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Hier ook.. goedkoop geel brilletje van de action. Gelukkig heb ik altijd fietshandschoentjes aan, zodat ik wat kon wisseren... zojuist op t werk wel paar van die mooie doekjes gescoord om lcd schermen schoon te maken. Denk dat ik die de volgende keer maar ergens in mijn broekzak douw om daarmee te kunnen swipen 😜

Overigens had ik meer last van die k.t scholieren. (Sorry voor mijn taalgebruik!) Drie vier breed en dan zonder licht ineens oversteken. Stelletje malloten! Ga toch maar een airzound bestellen..
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Calimero schreef: 26 sep 2017, 09:01 Overigens had ik meer last van die k.t scholieren. (Sorry voor mijn taalgebruik!) Drie vier breed en dan zonder licht ineens oversteken. Stelletje malloten! Ga toch maar een airzound bestellen..
Ik ben het helaas volledig met je eens. Zo af en toe geef ik een enorme schreeuw als ik deze jonge mensen passeer. Tweeledig doel: 1) ze schrikken zich het apelazarus en 2) ik ben een deel van de negatieve energie kwijt ... :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeer herkenbaar.

De vorige lichting had ik inmiddels aardig opgevoed (ik kom toch steeds dezelfden tegen), maar met die nieuwe bak baldadige brugklassers kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie