Slimme helmen

Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik kwam dit artikel tegen over slimme helmen. Toch even met de ogen geknipperd.
Het lijkt soms pure star-trek.

http://gadgetsandwearables.com/2017/09/ ... e-helmets/
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Hoi,

Ik ben sinds deze zomer ook trotse eigenaar van een stromer st1x. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer. (60km per dag / 4 dagen/week). Tot nu toe super tevreden. Na wat upgrades de beste fiets die ik al gehad heb. ( zie details elders op het forum )

Ik ben ook al even op zoek naar een goeie fietshelm. Tot nu toe heb ik mijn gewone fietshelm van Bell nog in gebruik, met een waterdichte fluo helmovertrek van gore bike. Dit is voorlopig een goeie oplossing voor het slechte weer dat er aankomt. Mijn oog is echter al geruime tijd gevallen op de speedairo van casco. Deze heeft een inklapbaar vizier en bied optimaal comfort. Hier is ook een regencover voor verkrijgbaar. Gezien de hoge prijs ben ik nog even aan het afwachten, maar voorlopig is dit mijn eerste keuze. Ik heb al redelijk veel research gedaan naar de ideale helm, en ben er al veel tegengekomen, zoals de speciale voor e bikes gemaakte helm van Abus pedelec+ en Kask urban. Ook de giro air attack heb ik al eens onder de loep genomen.

De reden dat mijn eerste keuze die van casco is: deze heeft het beste draagcomfort door het netje en deze heeft een vizier. Als ik moet stoppen voor het rood licht dampt mijn bril altijd aan, zeker bij vochtig weer. Ik heb al speciale anti fog spray gebruikt (voor mijn motorvizier) maar een beetje damp en condens zijn moeilijk te vermijden.

Je moet namelijk 2 dingen hebben op een speed pedelec zoals de stromer: zelf goed uitkijken en zorgen dat je goed zichtbaar en hoorbaar bent voor andere weggebruikers. Dus daar bespaar ik niet op. Daarom heb ik nu ook een goeie fietsbel aangeschaft (spurcycle, met dank aan de info op dit forum( wel net te laat voor de groepsaankoop).
Ook heb ik fietskledij met veel fluo in alsook een bagagetas van racktime met fluo cover. Ik rijdt ook steeds met mijn licht aan, ook overdag.

Ik heb ook een goeie review tegengekomen over deze helm
http://opgeladen.be/casco-speedairo-rs_update/
Misschien als er genoeg geinteresseerden zijn kunnen we deze aankopen met groepsaankoop?
Bij helmenexpert.nl heb je de meeste keuze in de casco helmen en is officieel verdeler.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Ziggymiep,

welkom op dit forum. Ook ik Stromer vrolijk rond op een St1x en dat is een prima woon-werkverkeer fiets.
En ook ik ben brildragend en herken je besla-probleem.

De grote uitdaging op dit moment is dat er nog maar zo weinig helmen zijn goedgekeurd conform de NTA 8776 eis.
En die wil ik echt gaat volgen. Mocht ik ooit in een ernstige crash komen waarbij mijn hoofd serieuze beschadigingen kan/zal oplopen heb ik geen zin dat er achteraf door verzekeringsinstanties moeilijk wordt gedaan over de afwikkeling van het ongeval.
Een beetje net als een reisverzekering. Geldt in 99% van de tijd wel maar niet bij "spannende sporten". Gaat vrijwel altijd goed net zolang tot er bij een ski-ongeluk een heli moet worden ingeschakeld. En die blijkt niet onder je polis te vallen en of jij (die dat mogelijk helemaal niet bewust meemaakt) of je vrienden aldaar dit maar even willen ophoesten.......
Dus.....NTA 8776 eis. Niet omdat het kan; maar omdat het moet.
De keuze is nog wat sipjes maar dat wordt steeds beter. Ik Stromer nu nog met de al bijna klassieker ABUS Pedelec+ maar heb de Cratoni Commuter in het vizier......Begin 2018.

In dit topic worden de helmen bijgehouden: viewtopic.php?f=9&t=11

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

hoi Reinout,


Blijkbaar is de wetgeving in Nederland en Belgie omtrent de speed pedelecs verschillend. Zo ook dus voor de helmen. In Nederland is het NTA 8776 keurmerk verplicht, terwijl in Belgie de EN1078 norm van toepassing is.


Wetgeving Belgie: het dragen van een fietshelm is verplicht. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).

( bron : http://www.fietsersbond.be/speedpedelec )
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ziggymiep schreef: 22 okt 2017, 05:48 Mijn oog is echter al geruime tijd gevallen op de speedairo van casco.
Dat snap ik. Het is dat we in NL gebonden zijn aan het NTA-8776 keurmerk, maar anders zou deze ook op mijn hoofd zitten. Ik ken Casco helmen al van het paardrijden en het draagcomfort is geweldig. Verder het vizier, het lichte gewicht en de ventilatieopeningen: helemaal goed.
Ziggymiep schreef: 22 okt 2017, 05:48 Misschien als er genoeg geinteresseerden zijn kunnen we deze aankopen met groepsaankoop?
Voorlopig zijn groepsaankopen via dit forum niet meer toegestaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En nu dit topic toch een zetje heeft gekregen:
Alex.slaets schreef: 14 okt 2017, 11:40 Ik kwam dit artikel tegen over slimme helmen. Toch even met de ogen geknipperd.
Het lijkt soms pure star-trek.

http://gadgetsandwearables.com/2017/09/ ... e-helmets/
Dit soort "smart"-features gaan we steeds meer zien, dus ook op de fiets. Helmen worden ermee uitgerust, maar ook achterlichten, zij-reflectie, rugzakken en ga zo maar door. Ik ben heel erg benieuwd wat de toekomst ons allemaal gaat brengen.

Alle toeters en bellen en altijd-verbonden-zijn interesseert me niet zoveel; als ik fiets, dan fiets ik en meer dan een mooie wolkenlucht heb ik daar niet bij nodig. Ik ben dan ook met name geïnteresseerd in features die onze veiligheid verhogen, zoals crash-alarm met doorgeven van GPS lokatie. De ontwikkelingen op dat gebied zijn heel erg interessant.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Mee eens

"Smart" in mijn beleving,
- crash sensor welke GPS locatie doorgeeft aan de door jouw op te geven ICE contacten.
- refliectie , evt LED
- Smart geluidreductie rond de oren ( snelheid 35+ en tegenwind slecht voor de trommelvliezen....)

De rest " nice to have.....

Voorlopig voor mij alleen de Cratoni " Smart ride" een kanshebber als vervanger van de Abus pedelec +
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Deze is ook een overweging waard:

http://cratoni.com/en/bike/pedelec_-_e-bike/smartride

Verwachte leveringsdatum december-17 / januari-18

Groet Mark
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-10-22 om 17.44.55.png
Schermafbeelding 2017-10-22 om 17.44.55.png (107.07 KiB) 5003 keer bekeken
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Stromeur schreef :
“Ik ben dan ook met name geïnteresseerd in features die onze veiligheid verhogen, zoals crash-alarm met doorgeven van GPS lokatie.”


Voor diegene die een overkill aan features op op de Smart helm niet wenst maar wel GPS locatie wenst (zoals ook ik) is dit wellicht een suggestie

www.icedot.org

Zo maak je je eigen helm een beetje smart
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

zie onderstaand bericht van NL / BE Importeur
Bijlagen
Schermafdruk 2017-11-05 13.03.01.png
Schermafdruk 2017-11-05 13.03.01.png (281.71 KiB) 4830 keer bekeken
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Plaats reactie