Pagina 11 van 16

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 18 apr 2018, 21:43
door Fietske
Tja ik vind het gemis van de oorkleppen dus wel een grandioze misser, cq showstopper.
Als het koud is bieden ze extra bescherming en ik verwacht eigenlijk beduidend minder windgeruis bij gebruik.
En laat dat laatste mijn grootste probleem met mn huidige zijn, met een goede tweede het vizier.

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 18 apr 2018, 21:48
door Stromeur
Bij de kou draag ik een balaclava onder de helm, dus daar maak ik me niet druk over. Hoe het windgeruis zou uitpakken met de oorkleppen: geen idee want niet getest, maar ik had ook goede hoop dat de kleppen dit zou verminderen (al komt het wel heel erg nauwkeurig hoe die kleppen precies aansluiten, het zou er net zo goed juist erger mee kunnen worden).

Het ontwerp van de helm oogt wel alsof er oorkleppen op kunnen. Als ik reactie krijg op mijn vraag aan Shimano daarover, zal ik het hier laten weten.

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 18 apr 2018, 22:17
door Fietske
Wat ik zo bekeken heb, worden de halve maantjes vastgeklikt in de helm en de oorschelpen in de plaats daarvan.
Dus aanbrengen zal mogelijk zijn verwacht ik.
De halve maantjes van de niet NTA zijn als ik de foto's moet geloven dunner dan de met NTA.
Dus ik verwacht dat Shimano gaat melden dat je ze niet mag aanbrengen (oorschelpen).

Tja en iets wat ik dus momenteel doe om het gesuis tegen te gaan met de Abus is met n koptelefoon op te rijden met muziek aan (niet hard en heeft geen invloed op t volgende:) ... en ik krijg dus naast nog iets van gesuis niets meer mee van de omgeving. Dit kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn en is zeker niet veilig.
Datzelfde geldt trouwens met de Abus zonder koptelefoon ook ... dan is er zoveel gesuis dat ik nauwelijks wat meekrijg bij 35+kmh.
Ben ik de enige die zich daar zo aan stoort?

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 18 apr 2018, 22:24
door Stromeur
Je bent absoluut niet de enige:

viewtopic.php?f=9&t=202

Ik had er eigenlijk de eerste maanden op de Stromer helemaal niet zo heel veel last van, maar zeker toen de wind kouder werd begon het harde geruis en de druk op mijn trommelvlies mij danig te irriteren, het doet ook gewoon pijn. Ik overweeg net als Lomito oordoppen op maat. Met het juiste filter erin blijft de ruis weg, maar hoor je de wereld om je heen nog wel.

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 19 apr 2018, 10:01
door Fietske
Ik heb eens even de norm NTA bekeken en daar staat een mooie eis in:

"4.2 requirements
not significantly interfere with the ability of the user to hear traffic noise."

Ik vraag me nu dus af welke helm er daadwerkelijk aan NTA voldoet.
Een helm die zo veel windgeruis veroorzaakt (Abus vanaf ca. 35+kmh) dat je nauwelijks nog wat van je omgeving mee krijgt, kan mijns inziens niet voldoen aan de norm.

Hier is dus nog een hoop werk aan de winkel, ook bij de keuringsinstanties denk ik.
Er wordt wel op impact getest blijkbaar, maar het daadwerkelijke gebruik in de praktijk niet.

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 19 apr 2018, 11:53
door thijser
Wat gebeurd er eigenlijk als je met een niet-goedgekeurde helm rond rijdt? Kan je dan alleen bekeurd worden door meneer agent? Of krijg je ook problemen met je verzekering als je een ongeluk krijgt?

Als je alleen bekeurd kan worden, dan acht ik die kans erg klein dat ze daar op letten.

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 19 apr 2018, 13:20
door Eric1971
Verzekering 😉 letselschade enz enz

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 19 apr 2018, 18:31
door Stromeur
Re van Shimano (eigenaar van Lazer) op mijn vraag over de oorkleppen en eventueel een ander vizier:
Het klopt inderdaad dat er geen oorschelpen zijn voor de NTA versie.
De reden dat deze er nu niet bij zitten heeft te maken met het NTA keurmerk. Voor dit keurmerk moest de helm verstevigd worden rondom de slaap. De lijn van het keurmerk (de grens van waar deze bescherming moet bieden) ligt bij NTA lager dan bij de versie zonder NTA. Dit houd in dat LAZER een versteviging heeft moeten maken rondom het oor en de slaap. Mocht deze schelp los te halen zijn dan vervalt de bescherming en vervalt het keurmerk.

Het is mij nog onbekend of er in de toekomst nog een opzetstuk voor ontwikkeld wordt. Ditzelfde geldt voor het vizier. Op dit moment is dit enkel nog een helder vizier.
Vooralsnog zou ik er dus maar vanuit gaan dat er geen oorschelpen voor deze helm komen. Jammer, maar helaas. Tegen windruis ga ik tzt oordoppen laten aanmeten, en tegen de kou draag ik toch een balaclava, dus voor mij geen reden om deze helm niet te kopen.

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 19 apr 2018, 19:00
door Eric1971
Je had m toch besteld Stromeur ????

Re: Lazer Anverz E-bike helm met (en zonder) NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 19 apr 2018, 19:09
door Stromeur
Klopt: Geen reden om Niet te kopen = dubbele ontkenning = Wel kopen ;p