Goede helmlamp

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromer9000 schreef: 26 nov 2018, 23:26 Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik dat mijn ST3 eveneens te weinig licht geeft. Ik fiets op pikdonkere paden langs de Schelde van en naar het werk en dan moet ik me echt concentreren op de weg maar zie ik maar enkele meters ver. En dan regent het nog niet. Vorige week nog moeten uitwijken voor simpelweg een konijn die over liep. Was de zichtbaarheid beter (breder) dan had ik dat beestje van mijlen ver zien zitten...
De breedte van de lichtkegel is gereglementeerd, maar zou normaliter voldoende breed dienen te zijn (ik heb wel een ST2, geen ST3).
Bij mij stond de koplamp teveel naar beneden gericht, dat kan je zelf makkelijk aanpassen op een stukje donkere weg, zorg er wel voor dat je geen tegenliggers verblindt
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Je zou ook je snelheid op die pikdonkere wegen kunnen aanpassen.

Loslopend wild is altijd een gevaar... en die beestjes schrikken van dat licht denk ik dan...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Die Roxim geeft gewoon weinig licht vlak voor de fiets. Op afstand is het meer dan prima, zeker met high beam. Durf makkelijk voluit op rechte stukken.
De hoeveelheid licht is niet het probleem, maar de vorm van de bundel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 26 nov 2018, 23:28 Heb je de koplamp wel goed uitgericht? Er zou genoeg licht vanaf moeten komen, zeker van de high beam.
Ik denk niet dat dat het probleem is. Kijk nog eens naar de foto's van het lichtbeeld van de ST3. Het licht gaat weliswaar ver en verder weg is er echt niks mis met de hoeveelheid licht. Maar juist dichterbij heb je een oogverblindende duisternis, wat we toen gekscherend het Roxim-gat genoemd hebben. Zoals ik het lees is het juist dat stuk waar het probleem ligt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Schaamteloos gejat uit het Koplampentest-topic :)
Dat donkere gat ervaar ik in de praktijk nog vervelender omdat je ogen gewend/gefocussed zijn op de lichtbundel voor je.
En zoals al meerdere malen aangeven: die is meer dan prima.
Echter, vooraan mis je heel veel. Dat glinsterende stukje opgevroren asfalt, die paar gladde bladeren, etc.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

De lichtbundel na dat 'gat' hoeveel meter zou dat ongeveer zijn tot waar die terug start? Ik ben er vrij zeker van dat mijn koplamp te laag staat want zo een zicht heb ik zeker niet als op de foto.

Wat de konijntjes betreft... idd wat vaart minderen want die beestjes schrikken als ik voorbij zoef en lopen soms enkele meters rechtdoor voor mijn fiets vooraleer ze weg vluchten in het gras. En laat nu net dat zijn waarom ik deels Stromer... respect voor de natuur. 🌳🐇
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als ik het me goed herinner begint het Roxim-gat bij zo'n 3-4 meter en begint het licht weer vanaf zo'n 7-8 meter.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

FreddyH schreef: 27 nov 2018, 23:40 Als ik het me goed herinner begint het Roxim-gat bij zo'n 3-4 meter en begint het licht weer vanaf zo'n 7-8 meter.
Ik ga dat komend weekend eens checken. Bedankt voor je antwoord!
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wat ik met de bouwlamp doe is simpel: op een goed donkere weg met bomen oid zet ik de lamp zo dat hij ietsje naar beneden schijnt. Dus hoe verder weg hoe minder hoog de boom verlicht wordt.
Bij de bouwlamp krijg je het dan zo dat je zo'n 50 m of zo verlicht hebt, uit mijn herinnering met de ST3 lamp ook zoiets.

Mocht je dan seinende automobilisten krijgen, stel de lamp dan iets lager af. De ST3 lamp heeft namelijk wat meer strooilicht omhoog dan de bouwlamp.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie