Windgeruis
Cat ears werken alleen als de bandjes voldoende strak zitten en tegen je hoofd. Als er ruimte tussen tussen cat ears en je hoofd zit hou je windruis. Ik heb de cat ears classic in combi met de abus. Ik vind ze voldoende dempen. Alleen met flinke zijwind vind ik de ruis irritant.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dat is precies wat ik heb: de bandjes strak langs mijn hoofd. Maar ik heb sowieso weinig last van windgeruis, dus heb meer uit nieuwsgierigheid een paar 2e hands Cat Ears uitgeprobeerd.
Volgens mij is de hoeveelheid ruis/herrie die je krijgt een functie van wind richting/snelheid, je eigen snelheid en de vorm van je hoofd en helm. Wellicht heb ik geluk met de vorm van mijn hoofd in combinatie met de vorm van mijn helm
Volgens mij is de hoeveelheid ruis/herrie die je krijgt een functie van wind richting/snelheid, je eigen snelheid en de vorm van je hoofd en helm. Wellicht heb ik geluk met de vorm van mijn hoofd in combinatie met de vorm van mijn helm
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik heb eens even de norm NTA bekeken en daar staat een mooie eis in:
"4.2 requirements
not significantly interfere with the ability of the user to hear traffic noise."
Ik vraag me nu dus af welke helm er daadwerkelijk aan NTA voldoet.
Een helm die zo veel windgeruis veroorzaakt (Abus vanaf ca. 35+kmh) dat je nauwelijks nog wat van je omgeving mee krijgt, kan mijns inziens niet voldoen aan de norm.
Hier is dus nog een hoop werk aan de winkel, ook bij de keuringsinstanties denk ik.
Er wordt wel op impact getest blijkbaar, maar het daadwerkelijke gebruik in de praktijk niet.
"4.2 requirements
not significantly interfere with the ability of the user to hear traffic noise."
Ik vraag me nu dus af welke helm er daadwerkelijk aan NTA voldoet.
Een helm die zo veel windgeruis veroorzaakt (Abus vanaf ca. 35+kmh) dat je nauwelijks nog wat van je omgeving mee krijgt, kan mijns inziens niet voldoen aan de norm.
Hier is dus nog een hoop werk aan de winkel, ook bij de keuringsinstanties denk ik.
Er wordt wel op impact getest blijkbaar, maar het daadwerkelijke gebruik in de praktijk niet.
Tja het meest aparte in het geheel mbt lawaai, cq helm vind ik wel:
De helm zorgt voor lawaai met mogelijk gehoorschade/letsel tot gevolg.
Was het niet de bedoeling dat een helm letsel moet voorkomen ... of mis ik iets.
Tja en de helm kan eventueel bij een val (is zeker niet altijd zo) letsel voorkomen.
Dus momenteel kies je er eigenlijk voor om mogelijk, potentieel, eventueel letsel aan het hoofd te voorkomen en gelijk voor lief te nemen dat je gehoor met zekerheid extra belast wordt en mogelijk zelfs schade op loopt.
Iets waar ik bij skiën bijvoorbeeld in stilte met snelheden van zelf >>50kmh geen last heb (dus het kan wel).
Daarnaast horen we andere verkeersdeelnemers nauwelijks door het lawaai en dit levert weer een hoger risico op botsing en dus ongeval op ...
En dan wordt er in de NTA norm dus een eis mbt horen gesteld waaraan dus helemaal niet wordt voldaan door de gecertificeerde helmen.
Ik begin te denken dat het dragen van de huidige helmen me helemaal geen extra veiligheid bied en defensief rijden, anticiperen, waarnemen en dus ook horen me veel meer oplevert.
Voer om eens meer over na te denken
De helm zorgt voor lawaai met mogelijk gehoorschade/letsel tot gevolg.
Was het niet de bedoeling dat een helm letsel moet voorkomen ... of mis ik iets.
Tja en de helm kan eventueel bij een val (is zeker niet altijd zo) letsel voorkomen.
Dus momenteel kies je er eigenlijk voor om mogelijk, potentieel, eventueel letsel aan het hoofd te voorkomen en gelijk voor lief te nemen dat je gehoor met zekerheid extra belast wordt en mogelijk zelfs schade op loopt.
Iets waar ik bij skiën bijvoorbeeld in stilte met snelheden van zelf >>50kmh geen last heb (dus het kan wel).
Daarnaast horen we andere verkeersdeelnemers nauwelijks door het lawaai en dit levert weer een hoger risico op botsing en dus ongeval op ...
En dan wordt er in de NTA norm dus een eis mbt horen gesteld waaraan dus helemaal niet wordt voldaan door de gecertificeerde helmen.
Ik begin te denken dat het dragen van de huidige helmen me helemaal geen extra veiligheid bied en defensief rijden, anticiperen, waarnemen en dus ook horen me veel meer oplevert.
Voer om eens meer over na te denken
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Risico op gehoorschade, met welke oorzaak dan ook, is in veel beleid een ondergeschoven kindje en dat is een groot probleem. Gezien de pijn die ik op de Stromer soms aan mijn oren heb door de klappen van de wind, heb ik ook het gevoel dat het schadelijk kan zijn voor mijn gehoor, en daarom ga ik maatregelen treffen. (Of de windruis minder erg is zonder helm: geen idee, ga ik ook niet testen.)
De helm doet natuurlijk veel meer dan alleen mogelijk het windsuizen verergeren. Het beschermt je hoofd tegen een val. Hoe defensief je ook rijdt, er zijn altijd onvoorziene omstandigheden waarbij je buiten je eigen schuld om ten val kunt komen. En asfalt geeft niet mee als je er met je hersenpan bovenop klapt.
Ik ben al iets te vaak (gelukkig met cap/helm) van een paard gevallen om de beschermende werking van een helm te onderschatten. Ik durf zelfs te beweren dat ik er mogelijk al enkele jaren niet meer was geweest als ik niet consequent een (goedgekeurde) cap zou dragen.
Zonder helm op de speed pedelec vind ik geen optie. Met een niet-gekeurde helm rondrijden: mja het kan volgens mij wel en ik doe het ook al een jaar. Maar nu er een NTA-8776 gekeurde helm is die mij bevalt stap ik toch direct over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zonder helm rijden is ook niet mijn plan met de 45kmh .
Maar zoals gezegd ...wel voer om over na te denken.
NB. Ik ben wel van de generatie die met een normale fiets 25+ kmh gefietst heeft zonder helm. Ook in dat geval is asfalt hard maar toch heb ik dan niet de plannen om met helm te gaan rijden.
Het gebruik van speciale oordoppen vind ik eigenlijk ook al zoiets. Je gaat beduidend minder van je omgeving meekrijgen en dat is niet goed mbt. veiligheid.
Ik hoop dus dat ik binnenkort lees dat de anverz mooi stil is. En mogen de oorschelpen officieel niet maar zorgen ze wel voor stilte ... komen ze dr op.
Maar zoals gezegd ...wel voer om over na te denken.
NB. Ik ben wel van de generatie die met een normale fiets 25+ kmh gefietst heeft zonder helm. Ook in dat geval is asfalt hard maar toch heb ik dan niet de plannen om met helm te gaan rijden.
Het gebruik van speciale oordoppen vind ik eigenlijk ook al zoiets. Je gaat beduidend minder van je omgeving meekrijgen en dat is niet goed mbt. veiligheid.
Ik hoop dus dat ik binnenkort lees dat de anverz mooi stil is. En mogen de oorschelpen officieel niet maar zorgen ze wel voor stilte ... komen ze dr op.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het hele idee achter speciale oordoppen (op maat met evt. met verwisselbaar filter) is juist dat ze bepaalde frequenties wegfilteren, en dat je de rest gewoon blijft horen. Superveilig dus. Het is niet een kurk die je even in je oren frommelt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Fastedde
- Veteraan
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST2s
- Km-stand: 7500
Zie mn post
viewtopic.php?f=16&t=1035#p18731
De Buff neemt echt wel de helft van de dB (herrie) weg! Gebruik dit al tijden op mn stromer ST2 en nu mn Es, echte aanrader
viewtopic.php?f=16&t=1035#p18731
De Buff neemt echt wel de helft van de dB (herrie) weg! Gebruik dit al tijden op mn stromer ST2 en nu mn Es, echte aanrader
Laatst gewijzigd door Fastedde op 20 apr 2018, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
+ST2S and n-joying it to the max...
-
- Expert
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 32000
Ik heb vandaag voor het eerst mijn gewone oordoppen in gedaan die ik normaal altijd voor een concert gebruik. Stuk beter
Goede reden voor mij om nu eens goede doppen op maat te laten maken.
Goede reden voor mij om nu eens goede doppen op maat te laten maken.
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Helm met oorafdekking zoals een Cratoni Vigor geeft veel minder geluid door rijwind.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020