Hallo iedereen.
Ik ben in de markt voor een nieuwe helm.
Ik gebruik nu een gewone Scott helm als ik was in afwachting van de Commuter van Cratoni.
Maar die helm is nog niet buiten gekomen en er zijn nu andere concurrenten op de markt.
Ben nu aan twijfelen van welke helm te aanschaffen,… en een van mijn vraag is, heb ik een vizier nodig of niet?
Ik rijd nu mijn ST1X voor 10 maanden en heb 5000km op de teller.
Ik heb wel tranende ogen als ik begin te fietsen maar het duurt allen een paar minuten en dan is het weg, geen probleem dus voor mij.
Ik rijd dus zonder brillen, allen met zon brillen in de namiddag als het nodig is en voor mij is het voldoende.
Ik heb well een paar kleine vlieger in mijn ogen gekregen maar allen voor een paar keren, ook een grotere vlieger in mijn mond gekregen (en gestoken! ).
Wat ik heb gelezen is dat een vizier heeft ook een paar nadelen, slecht gezicht als de zon laag is, veel geruist en slecht ventilatie als die op hoog is, onbruikbaar als het regent,…
En als er zon is, dan moet je toch zon brillen dragen.
Ik ben serieus aan kijken op de Gyro Camden maar ik zie ook, volgens jullie reacties, dat de Bexley meer succes heeft.
De ventilatie is ook heel klein met die nieuwe Gyro helmen, ben niet zeker hoe dat zal gaan met hogere zomer temperaturen.
Maar voor de veiligheid zijn die helmen van de beste denk ik.
Ik heb ook de Lazer Anvertz bekijken, misschien minder mooie vind ik en heeft geen achter light, dat vind ik spijtig.
Maar ik heb wel gezien dat er zijn fijne kleine lampen dat ik kan misschien bevestigen op de achter kant, iemand ervaring daarmee?
Deze bij voorbeeld:
https://www.cateye.com/intl/products/sa ... /SL-NW100/
Volgens jullie, die met en zonder vizier hebben gestromeerd, raden jullie voor de vizier of niet?
(Ik heb ook schrik van geruist, met mijne Scott helm heb ik geen enkele geluid probleem, met of zonder helm geeft het zelfde wind geluid, de helm banden zijn tegen mijn gezicht).
Alvast bedankt voor uw reacties!
Helm met of zonder vizier?
-
- Pro
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
- Locatie: Limal Belgie
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
34km enkel
Sinds dag twee fiets ik met veiligheidsbril.
Ik heb twee keer een groter vliegebeest tegen mijn bril gekregen. dat was zo'n grote POK! dat ik er niet aan moet denken wat er zou zijn gebeurd als die in mien ogen waren gekomen.
Vizier of bril, dat zou mij niet uitmaken maar ik ga er van uit dat helm met vizier meteen flink duurder uitpakt.
Ik heb twee keer een groter vliegebeest tegen mijn bril gekregen. dat was zo'n grote POK! dat ik er niet aan moet denken wat er zou zijn gebeurd als die in mien ogen waren gekomen.
Vizier of bril, dat zou mij niet uitmaken maar ik ga er van uit dat helm met vizier meteen flink duurder uitpakt.
Ik heb ook vaak last van tranende ogen als het fris is buiten.
Bij zachte temperaturen zo goed als niet.
Maar voor mij is het meer een kwestie van de vliegen of grotere beesten uit mijn ogen te houden.
Je wil niet weten wat het doet als er een wesp of bromvlieg in je oog klettert...
Aangezien ik niet graag met een bril fiets (weer een extra object dat je onderweg kan kwijtspelen en waar je moet aan denken mee te nemen als je vertrekt) was voor mij de keuze voor een vizier snel gemaakt.
Ook bij regenweer heb ik liever iets voor m'n ogen.
Regendruppels kunnen ook hard aankomen soms...
Bij zachte temperaturen zo goed als niet.
Maar voor mij is het meer een kwestie van de vliegen of grotere beesten uit mijn ogen te houden.
Je wil niet weten wat het doet als er een wesp of bromvlieg in je oog klettert...
Aangezien ik niet graag met een bril fiets (weer een extra object dat je onderweg kan kwijtspelen en waar je moet aan denken mee te nemen als je vertrekt) was voor mij de keuze voor een vizier snel gemaakt.
Ook bij regenweer heb ik liever iets voor m'n ogen.
Regendruppels kunnen ook hard aankomen soms...
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Een goede fietsbril verlies je NOOIT onderweg.
Mijn voorkeur met 10-duizenden km’s op de racefiets (ook 80-90km/u afdalen) is altijd een bril. Sluit beter aan rond je ogen, geen hinderlijke reflecties, geen valse windwervelingen achter glas en makkelijk glazen wisselen bij andere omstandigheden. In voor- en najaar en op de atb een photochromische bril, deze verkleurt mee met de lichtintensiteit.
Bescherming van je ogen is essentieel bij hogere snelheden.
Mijn voorkeur met 10-duizenden km’s op de racefiets (ook 80-90km/u afdalen) is altijd een bril. Sluit beter aan rond je ogen, geen hinderlijke reflecties, geen valse windwervelingen achter glas en makkelijk glazen wisselen bij andere omstandigheden. In voor- en najaar en op de atb een photochromische bril, deze verkleurt mee met de lichtintensiteit.
Bescherming van je ogen is essentieel bij hogere snelheden.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb gewoon een helm en een photochromische fietsbril. Lekker simpel. En omdat die fietsbril op sterkte is ben ik niet bang hem te vergeten
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Pro
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
- Locatie: Limal Belgie
Bedankt voor uw antwoorden!
In mijn geval fiets ik ook met photochromische brillen van Julbo, deze veranderd van categorie 2 tot 4.
Allen op de morgen fiets ik zonder brillen, ik rijd tussen 6h en 7h, op deze uren zijn er nog geen vliegers in de lucht.
Dus, om te samenvatten, als ik geen vizier nodig heeft maar wel fietsbrillen gebruikt, dan is de Gyro Camden een goede keus, een van de enige NTA goedkeurt helm, zonder vizier.
In mijn geval fiets ik ook met photochromische brillen van Julbo, deze veranderd van categorie 2 tot 4.
Allen op de morgen fiets ik zonder brillen, ik rijd tussen 6h en 7h, op deze uren zijn er nog geen vliegers in de lucht.
Dus, om te samenvatten, als ik geen vizier nodig heeft maar wel fietsbrillen gebruikt, dan is de Gyro Camden een goede keus, een van de enige NTA goedkeurt helm, zonder vizier.
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
34km enkel
De Bexley is een pak duurder en zwaarder, maar het vizier is zeer gemakkelijk omhoog te schuiven en wordt dan meteen beschermd. Ik heb mijn gewone bril er onder en dat gaat prima, rijd eigenlijk altijd met het vizier omlaag. De Bexley heeft ook oorpads en regelbare ventilatie, dat lijkt me bij kou en regen ideaal.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Ik gebruik zowel de Giro Camden als Bexley. De Camden met een Oakley M-frame sportbril en straks als het wat kouder wordt de Bexley.Pumpkin rider schreef: ↑03 sep 2018, 14:08
Dus, om te samenvatten, als ik geen vizier nodig heeft maar wel fietsbrillen gebruikt, dan is de Gyro Camden een goede keus, een van de enige NTA goedkeurt helm, zonder vizier.
Wat is er bij de Bexley anders t.o.v. de Camden:
- hogere prijs
- afneembare oorpads
- inschuifbaar vizier
- beige i.p.v. zwart interireur
- marginaal hoger gewicht.
Ik vind de ventilatie toereikend, zelfs tijdens de afgelopen warme zomer, maar dat is iets wat een ieder voor zich moet ervaren.
ALs je met sportbril fietst is de Camden dus een prima optie
Andere NTA 8776 goedgekeurde helmen zonder standaard vizier o.a. de MET GranCorso en de ABUS Pedelec 1.1/2.0
Pieter, ik ken de ABUS helm niet, althans ik heb er nooit mee gefietst.
De Giro’s beter dan de ABUS in welk opzicht
Vooropgesteld dat ze allebei NTA 8776 certificering hebben gaat mijn voorkeur wel uit naar de steviger constructie van de Giro’s. Het enige nadeel is misschien voor sommigen het gewicht maar dat neem ik in geval van een impact graag op de kop toe. Komt waarschijnlijk omdat ik in mijn leven te vaak voorbeelden van letsel heb gezien dat te voorkomen was geweest…
Voor mij is windgeruis geen issue, laat staan dat ik met een db-meter op mijn hoofd fiets. Als er verschil is tussen de Camden en de Bexley dan is het voor mij niet waarneembaar nog storend.
Overigens snap ik überhaupt niet waarom sommigen met oordopjes of muziekoortjes fietsen. Laat staan speed peddelec rijders op hun fiets zonder helm maar dat is geloof ik een ander item