Welk zadel?

Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Op de ST3 Le is de Brooks c17 gemonteerd. Comfortabel zadel volgens mij, maar nu lees ik een aantal reviews hierover waarbij heren snelle slijtage van broeken ondervinden bij dat zadel. Meer dan bij de b17. Mijn gewicht van 104 kg zal daarbij ook een rol spelen. zijn hier ervaringen mee op het forum?

Nu overweeg ik het zadel te wisselen voor een b17. Hoe houdt het leer van het zadel zich bij jaar rond ww verkeer? Met name het effect van regen tijdens de rit vind ik interessant. De stalling zal altijd droog zijn. Zijn er ervaringsdeskundigen?
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Pimsky schreef: 26 aug 2018, 18:53 Op de ST3 LE is de Brooks C17 gemonteerd. Comfortabel zadel volgens mij, maar nu lees ik een aantal reviews hierover waarbij heren snelle slijtage van broeken ondervinden bij dat zadel. Meer dan bij de B17. Mijn gewicht van 104 kg zal daarbij ook een rol spelen. zijn hier ervaringen mee op het forum?

Nu overweeg ik het zadel te wisselen voor een B17. Hoe houdt het leer van het zadel zich bij jaar rond ww verkeer? Met name het effect van regen tijdens de rit vind ik interessant. De stalling zal altijd droog zijn. Zijn er ervaringsdeskundigen?
Ik rij nog maar kort op een C17 All Weather. Dit is een verbeterde versie t.o.v. van de oude serie die eerder vaal werd en slijtage vertoonde. Ik meen dat in de toplaag van de oude serie katoen verwerkt zit en in de nieuwe All Weather serie rubber. Laatste is dus ook beter weersbestendig.

Het is juist dat de toplaag van C17 All Weather een grove structuur heeft. Ik vind dat zelf wel fijn omdat je niet op het zadel glijdt. Nadeel wellicht meer slijtage van je broek, maar ik geloof niet dat ik mij daar druk over moet maken. De C17 vind ik - ondanks de wat sportiever looks - onverwacht comfortabel, maar goed dat kan voor iedereen anders worden ervaren.

Last but not least, de C17 hoeft niet te worden ingereden.

Dan de B17. In het begin super glad maar als het eenmaal is ingereden m.i. niet te evenaren qua comfort. Het grote nadeel van de B17 is dat het een leren zadel is dus als de fiets buiten in de regen staat, moet het worden afgedekt met een hoesje. Ook dien je de B17 te behandelen met vet (bijv. Brooks Proofide), maar daar wordt deze alleen maar soepeler van.

Als de C17 slijtage van de broek veroorzaakt heb ik ook wel eens ergens gehoord dat de B17 leerkleurstofsporen achterliet op het achterwerk.

Om de verwarring nog groter te maken, maar zo ongeveer iedere vergeijkingstest werd uiteindelijk toch gewonnen door de B17 en niet de C17. De B17 is niet voor niets als sinds 1888 in productie dus dan heb je wel heel veel heritage onder je kont :mrgreen: (https://www.brooksengland.com/en_eu/timeline)

Maar ik heb begrepen dat je een Stromer ST3 LE heb besteld; mijn advies zou zijn om dan met het standaard C17 zadel te starten, je kunt altijd nog een switch maken naar een B17 of ander merk :)
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Bedankt voor de tips. Misschien maar eens uitproberen een tijd.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Pimsky schreef: 27 aug 2018, 07:11 Bedankt voor de tips. Misschien maar eens uitproberen een tijd.
De Brooks C17 zit er gratis bij hè :ay

Ik was nog één ding vergeten. Op de C17 past bijvoorbeeld de klem met klem https://www.ortlieb.com/en/Mounting%20S ... =saddlebag van een Ortlieb Saddle bag https://www.ortlieb.com/en/Saddle-Bag/.

Bij de B17 heb je een nogal brede rails aan de achterkant waardoor de Ortlieb klem niet meer past. Je komt dan al snel terecht bij tasjes die vast zitten met riempjes zoals deze van Brooks https://www.brooksengland.com/en_eu/cyc ... -bags.html

Succes :)
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,

Als alternatief is ook een zadel van Ortlieb handig met een een oudig te koppelen en los te maken klem die om de zadelpen past.
3D99AB0D-2EF6-4A40-AE37-89BE60D3F708.jpeg
3D99AB0D-2EF6-4A40-AE37-89BE60D3F708.jpeg (1.62 MiB) 3643 keer bekeken
Ik heb deze tas op mijn Bodyfloat, in combinatie met een SQ lab 602 zadel. Was ook zo ongeveer de enige passende combinatie.
Werkt heel fijn.
Ik heb dacht ik de medium, maar als ik me niet vergis zijn er 3 maten.
Ik hoop dat dit helpt.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Stroompje schreef: 27 aug 2018, 17:53 Hallo,

Als alternatief is ook een zadel van Ortlieb handig met een een oudig te koppelen en los te maken klem die om de zadelpen past.

Ik heb dacht ik de medium, maar als ik me niet vergis zijn er 3 maten.
Ik hoop dat dit helpt.
Ik kende hem niet, bedankt voor de tip. Slechts leverbaar in 1 maat (medium) maar wel in 4 kleuren :)

https://www.ortlieb.com/en/Seatpost-Bag/
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik denk dat deze ook zou passen rond de bodyfloat of eerder aan de zadelpen:
https://www.futurumshop.nl/ortlieb-seat ... wQQAvD_BwE
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

allesstroomt schreef: 27 aug 2018, 22:51 Ik denk dat deze ook zou passen rond de bodyfloat of eerder aan de zadelpen:
https://www.futurumshop.nl/ortlieb-seat ... wQQAvD_BwE
die past op alles :lol:
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 32000

Ik heb nu een aantal zadels uitgeprobeerd en ben weer terug bij mijn oude ST2 zadel 😅. Ik heb ondertussen veel op youtube gekeken over bikefitting en ben opnieuw aan de slag gegaan met instellen van mijn zadel.

Belangrijkste indicatie voor mij dat er wat mis was is het volgende: als ik tijdens het fietsen mijn handen van het stuur haalde merkte ik dat mijn bekken van het zadel afgleed.

Ik heb dus mijn zadel meer naar achter gekanteld en iets naar voren, ik zit nu meer op het achterste deel van mijn zadel en het is een stuk beter. Ik had ook last van pijnlijke polsen, dat is nu ook weg. Blijkbaar zorgde de stand van mijn zadel voor de druk op mijn polsen.
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

thijser schreef: 28 aug 2018, 08:08 Ik heb nu een aantal zadels uitgeprobeerd en ben weer terug bij mijn oude ST2 zadel 😅. Ik heb ondertussen veel op youtube gekeken over bikefitting en ben opnieuw aan de slag gegaan met instellen van mijn zadel.

Belangrijkste indicatie voor mij dat er wat mis was is het volgende: als ik tijdens het fietsen mijn handen van het stuur haalde merkte ik dat mijn bekken van het zadel afgleed.

Ik heb dus mijn zadel meer naar achter gekanteld en iets naar voren, ik zit nu meer op het achterste deel van mijn zadel en het is een stuk beter. Ik had ook last van pijnlijke polsen, dat is nu ook weg. Blijkbaar zorgde de stand van mijn zadel voor de druk op mijn polsen.
Fijn dat het gelukt is

Ik leg er altijd een lange waterpas op en rij met het voorsteek een heel klein tikkie naar boven. Begin trouwens steeds vrolijker te worden van de C17 AW. Komt denk OOK ik omdat je hem niet hoeft in te rijden :ay
Plaats reactie