Muziek op de Stromer

Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

Op een onduidelijke manier ben ik mijn treks onlangs verloren onderweg. Best zuur maar er komen geen nieuwe. Ik was niet echt te spreken over de kwaliteit
Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 16:33

Deze week getest: combinatie Cat Ears + 1 oortje (met nauwsluitend siliconen oordopje) lijkt voor mij te werken qua veiligheid. Wel gsm audio mono instellen (Android: instellingen > toegankelijkheid > monogeluid).
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Iemand nog tips voor draadloze (BT) in ears? Die shures die eerder zijn aangehaald liggen met te ver boven budget. Ik wil max € 200 uitgeven.

Ik heb nu de standaard in ears van de HTC u12 plus. Deze is uitgerust met noice cancellation maar die werkt niet tegen windgeruis... Ook mijn hoofdtelefoon die ik gebruik bij forensen met de trein kan niet goed overweg met wind en NC. Het lijkt dan alsof de wind harder klinkt met NC dan zonder.

De in ears van htc moet ik nu harder zetten dan het windgeruis, waardoor ik de bescherming voor te luid weergeven op de telefoon moet overrulen. :ck:

Ik ben mij bewust van het afsluiten van de omgeving. Echter deze hoor ik normaal ook niet door het windgeruis... Dus dan heb ik liever muziek. Kort door de bocht, ik weet het.

Dus: in ears zonder windgeruis met bluetooth, onder de € 200, wie heeft de gouden tip!
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Over de veiligheid van muziek tijdens het fietsen op hoge snelheid: in mijn velomobiel rijd ik ook altijd met muziek en dat is in mijn geval iig veiliger voor het overige verkeer als zonder rijden. Want als ik in stilte zou moeten rijden dan zou de lol er al snel af zijn en zou ik de auto gaan pakken. Niet echt een keuze, meer een kwestie van gebrek aan doorzettingsvermogen.
In de auto zou ik ook muziek aan hebben, en sowieso is een auto natuurlijk veel gevaarlijker voor het overige verkeer (beide wegens ongelukken en fijnstof).

Daarbij heb ik mijn muziek ook op een niveau waarop ik het omgevingsgeluid nog goed hoor, iets wat veel jongeren met oordopjes in niet lijken te hebben. Plus veel jongeren zouden de risicos ook vergeten als ze geen muziek in hadden.
Dus verwar het traditionele negeren van risico's door jongeren (dat is volgens mij ouder dan de mensheid aangezien dieren het ook hebben) niet met het rondfietsen met een muziekje op met een verstandig beleid.
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Mark78 schreef: 17 sep 2019, 10:16 Iemand nog tips voor draadloze (BT) in ears? Die shures die eerder zijn aangehaald liggen met te ver boven budget. Ik wil max € 200 uitgeven.

Ik heb nu de standaard in ears van de HTC u12 plus. Deze is uitgerust met noice cancellation maar die werkt niet tegen windgeruis... Ook mijn hoofdtelefoon die ik gebruik bij forensen met de trein kan niet goed overweg met wind en NC. Het lijkt dan alsof de wind harder klinkt met NC dan zonder.

De in ears van htc moet ik nu harder zetten dan het windgeruis, waardoor ik de bescherming voor te luid weergeven op de telefoon moet overrulen. :ck:

Ik ben mij bewust van het afsluiten van de omgeving. Echter deze hoor ik normaal ook niet door het windgeruis... Dus dan heb ik liever muziek. Kort door de bocht, ik weet het.

Dus: in ears zonder windgeruis met bluetooth, onder de € 200, wie heeft de gouden tip!
Kort antwoord: probeer dit eens: https://kampeerwijzer.com/2017/05/12/fi ... indgeruis/

Lang antwoord: Noise cancellation werkt in een aantal situaties heel slecht. Dat heeft te maken met hoe ze het doen.
Een noise cancellation hoofdtelefoon heeft een of twee microfoontjes waarmee het omgevingsgeluid opgevangen word zodat de electronica een omgekeerd geluid kan maken en dit samen met de muziek naar het speakertje kan sturen. Dit omgekeerde geluid telt als het ware op bij het omgevingsgeluid. Als het ware +1 "geluid" + -1 "geluid" = 0 "geluid"

De microfoon heeft last van compleet andere windgeruis als je oren. De electronica draait dat om en stuurt het mee. Maar aangezien dit windgeruis niet in jouw oren komt blijft alleen het omgekeerde windgeruis over. Voor je oren klinkt dat hetzelfde als het windgeruis zelf.
In dit geval extra naar: een achterop komende auto word waarschijnlijk wel goed uitgefilterd door NC. Dus de omgevingsgeluiden die je omwille van de veiligheid wilt hebben worden effectief harder gedempt als de geluiden die je niet wilt.

Er zijn koptelefoons die dat waarschijnlijk wel goed doen met geluidsdempend schuim, maar die zou ik niet gebruiken tijdens het fietsen. Want ze filteren veiligheidstechnisch belangrijke omgevingsgeluiden te sterk weg EN er is een veel goedkopere en betere oplossing die ik eerst zou proberen: de Elvis look: https://kampeerwijzer.com/2017/05/12/fi ... indgeruis/
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (want de luchtstroom in en om een velomobiel is heel anders dus ik heb er niet zoveel last van) maar ik begrijp dat het veiligheidstechnisch belangrijke omgevingsgeluiden weinig dempt en windgeruis wel veel dempt.
quacktop
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jan 2019, 20:22
Locatie: De Kempen

Mark78 schreef: 17 sep 2019, 10:16 Iemand nog tips voor draadloze (BT) in ears? Die shures die eerder zijn aangehaald liggen met te ver boven budget. Ik wil max € 200 uitgeven.

Ik heb nu de standaard in ears van de HTC u12 plus. Deze is uitgerust met noice cancellation maar die werkt niet tegen windgeruis... Ook mijn hoofdtelefoon die ik gebruik bij forensen met de trein kan niet goed overweg met wind en NC. Het lijkt dan alsof de wind harder klinkt met NC dan zonder.

De in ears van htc moet ik nu harder zetten dan het windgeruis, waardoor ik de bescherming voor te luid weergeven op de telefoon moet overrulen. :ck:

Ik ben mij bewust van het afsluiten van de omgeving. Echter deze hoor ik normaal ook niet door het windgeruis... Dus dan heb ik liever muziek. Kort door de bocht, ik weet het.

Dus: in ears zonder windgeruis met bluetooth, onder de € 200, wie heeft de gouden tip!
Jabra Elite sport (incl. hartslag monitor): https://www.jabra.nl/sports-headphones/ ... lite-sport
Ice.S04
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 aug 2019, 22:00

Ikzelf heb sinds gisteren de Aftershokz Aeropex
Dit omdat ik wel muziek wou, maar nog steeds auto's rondom mij wou kunnen horen.
Er bestaan goedkopere varianten, maar ik ben voor de duurste gegaan omdat ik de beste geluidskwaliteit wou.

Nu tweemaal kunnen uittesten en het bevalt mij zeer! Geluidskwaliteit is heel goed, windgeruis blijft helaas wel aanwezig. Valt weinig aan te doen als je de omgeving ook wil kunnen horen vrees ik. Misschien die Cat Ears eens proberen...?

Is o.a. te bestellen bij Coolblue, dus als het niet je ding is, kan je het altijd terugsturen.
ST3 814 Wh
Woon-Werk 18km enkel
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Bedankt voor de tips, ik ga het er maar even bij laten voor nu. Sinds deze week is het 's ochtends weer zo fris dat ik of de muts van de trui of een buff over de oren ga doen. Dit geeft mij voldoende wind onderdrukking. Maar eens kijken hoe ik dat na de winter weer ga doen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ice.S04 schreef: 18 sep 2019, 14:22 Ikzelf heb sinds gisteren de Aftershokz Aeropex
Interessant! Maar... ik zie in de handleiding dat deze bij opstarten en zo allemaal dingen tegen je zegt. Persoonlijk vind ik dat enorm irritant... weet je of dit uit te zetten is?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat zegt-ie allemaal dan?

Mijn Sennheiser zegt b.v. "power on" en "phone connected". Ik vind die feedback wel prettig, anders heb ik geen idee. Zet ik muziek op mijn telefoon aan en schalt daar ineens de Sisters of Mercy of Aphex Twin ofzo de afdeling op (via de telefoonspeaker). Dat is me al eens gebeurd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie