Giro Camden MIPS met NTA 8776 keurmerk

mhoutman

:bn: Giro Camden MIPs (2018)

Het heeft even geduurd maar vandaag kwamen dan eindelijk twee Giro Camden helmen binnen in de maat M en L.

Toen ik in 2016 bij de Stromer een helm kocht heb ik gekozen voor de Giro Sutton MIPS. Omdat het nu echt wenselijk is - met een nieuwe fiets in aantocht - om ook een helm met NTA 8776 goedkeuring aan te schaffen ging mijn voorkeur uit naar het zelfde merk. Daarbij heb ik hier ook nog wat MTB helmen van Giro liggen en daar ben ik altijd zeer tevreden over geweest.

De Giro Bexley MIPS(ook met NTA 8776 certificering) is al in 2016 aan gekondigd maar laat zich nog steeds niet zien; de Camden is een eenvoudiger uitvoering van de Bexley met als enige* verschil dat de Bexley een vizier en extra oorstukken heeft. (*zover mij bekend).

Een vizier is uiteraard handig tegen vliegen en wind maar heeft voor mij met mindere ogen slechts nadelen; (zon)lichtinval kan hinderlijk zijn, de Oakley M bril met lenzen is niet echt handig meer en er blijft toch altijd nog valse wind onder het vizier komen. Daarbij is de Camden ook nog eens € 100,00 goedkoper. Overigens zie je op de foto goed de sleuf aan de voorzijde waar bij de Bexley het vizier in de helm verdwijnt.

Ik heb met een hoofdomvang van 57-58 cm uiteindelijk gekozen voor maat M. Mijn andere Giro helmen heb ik in de maat L. De Camden (en Bexley) zijn leverbaar in de kleuren mat wit, titanium grijs en mat zwart; ik heb laatstgenoemde.

De helm kenmerkt zich door de rode verlichting op de achterzijde. Deze is in 3 standen en is oplaadbaar met een bijgeleverd maar erg kort mini USB kabeltje. Een ledje kleurt rood tijdens net laden en is groen bij vol.

Verder is er een open zijkantstructuur. Een extra GORE beanie of windstopper mutsje passen nog prima en zullen met koud weer goed van pas komen.

Eerste indruk is voor mij de vertrouwde Giro kwaliteit maar deze helm voelt vooral een stuk steviger en zwaarder aan dan de Sutton MIPS.

Geen gedoe met bijvoorbeeld leren bandjes maar gewoon van stevig nylon en met een magnetische sluiting. Verder erg handig zijn de afsluitbare ventilatie-openingen op de bovenkant; slim bedacht.

Ik kocht de helm bij Futurumshop en omdat ik nog een actiebon van € 25,00 had, heb ik ca. € 111,00 betaald; een zeer acceptabele prijs voor een premium merkhelm.

Camden:https://www.futurumshop.nl/giro-camden- ... wart.phtml

Bexley: https://www.futurumshop.nl/giro-bexley- ... wart.phtml

Nu nog een fiets en dan weet ik ook hoe de helm in praktijk bevalt….:)
Bijlagen
Verpakking
Verpakking
1.jpg (495.66 KiB) 7401 keer bekeken
Bovenkant
Bovenkant
2.jpg (503.31 KiB) 7401 keer bekeken
Verlichting
Verlichting
3.jpg (518.21 KiB) 7401 keer bekeken
Binnenkant
Binnenkant
4.jpg (557.51 KiB) 7401 keer bekeken
NTA 8776 label
NTA 8776 label
5.jpg (540.59 KiB) 7401 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mhoutman op 01 jun 2018, 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Mooie review, zie zelf de Bexley wel zitten. Ben benieuwd naar je praktijk ervaring als het zover is.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
mhoutman

De Bexley lijkt - als je de productfoto’s moet geloven - een donker geleurd vizier te hebben en dat is ook niet altijd handig
Laatst gewijzigd door mhoutman op 31 mei 2018, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Mee eens, slechte ervaringen mee gehad op de motor, niks zien omdat het vizier te donker is. Ben dus benieuwd naar reviews!
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
mhoutman

Altijd handig: de laatse Giro catalogus 2017/2018 via Grofa, hun Duitse verdeler;

https://www.grofa.com/assets/download/8 ... 2-3685.pdf
mhoutman

Inmiddels al weer de eerste kilometers gefietst.

Helm zit mij echt als gegoten en voelt ‘lekker’ stevig aan.

Bandjes zijn door magnetische sluiting makkelijk vast en los te maken en ventilatie - met ventilatieroosters aan boven kant open - is zelfs in de zon afdoende.

Zoals je op de foto kunt zien heeft de helm aan de voorzijde een behoorlijke overhang en die blijkt in de praktijk prima te werken als zonneklep.

Ik mis met een Oakley M Frame XL bril geen vizier. Dit zit wél op de Giro Bexley MIPS en het zal ongetwijfeld minder vliegen in de mond voorkomen.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Heb je al 45 km/h gefietst? Hoe is de windruis dan?
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
mhoutman

Net geen 66 aangetikt maar ik vond het niet storend. :mrgreen:

Maar ik ben misschien een hele slechte referentie want ik stoor me sowieso niet zo aan omgevingsgeluiden of windgeruis als ik op de fiets zit.

Zal er de komende dagen op letten :)
Golvas

Mountainmac schreef: 03 jun 2018, 16:39 Heb je al 45 km/h gefietst? Hoe is de windruis dan?
Windruis wordt ook niet altijd veroorzaakt door de helm ... door hetzelfde stukje weg opnieuw te rijden zonder helm weet je meteen hoe groot de impact van de helm zelf is.
Stromer Newbee

Zit er ook een neutraal visier bij? Of kan je de helm met neutraal visier kopen?
Op de foto's ziet het er inderdaad nogal aan de donkere kant uit en daar heb ik slechte ervaringen mee.
Vooral bij valavond...
Plaats reactie