Pagina 1 van 23

extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 01:14
door allesstroomt
Ik ben van plan om met de Stromer ST5 ook het traject Hasselt-Antwerpen te doen (80km enkel) en zou dus een tweede batterij willen meenemen om terug te raken zonder eerst 5u te laden ter plaatse. Nu denk ik dat die extra batterij een behoorlijk gewicht is in de fietstas, waardoor je fiets misschien minder range heeft, en vooral uit balans hangt.

Misschien zou zo een tweede batterij netjes bovenop de bagagedrager passen. Maar hoe bescherm je ze dan tegen schokken? Iemand idee hoe de tweede batterij mee te nemen?

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 06:22
door Tomasj
80 km is absoluut een grote afstand.
Ik kan me situaties voorstellen waarbij je beide batterijen grotendeels gaat aanspreken om de rit in één richting af te leggen (ik vermoed dat je langs het Albertkanaal gaat fietsen), en de wind kan daar stevig op kop zitten. Meestal heb je hem 's avonds wel in de rug (Antwerpen -> Hasselt), maar op een koude ochtend denk ik niet dat je verder dan 60 km gaat geraken met de ST5 (toch niet wanneer je volop ondersteuning vraagt de gehele rit, wanneer je tevreden bent met een ritme van ergens tussen 35 km/h en 40 km/h ga je dat zeker wel op één batterij kunnen realiseren).
De batterij bovenop je rek vastmaken lijkt me zeer moeilijk. De beste manier om een batterij extra mee nemen op de fiets is hier elders op 't forum besproken. Reinout ST1X stopt de batterij in een statieftas, en dan in een Backroller fietstas. Indien je een tweede fietstas aan de andere kant van de fiets hangt met wat andere spulletjes, valt die onbalans best wel mee denk ik.

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 10:28
door buco
Ik ben geen voorstander van de batterij in de fietstas.

Afgelopen winter ben ik met de fiets door de sneeuw gereden. Door het slechte zicht tegen 20km/h door een diepe sleuf gereden. Daardoor hebben de hengsels van mijn fietstas het gewoon begeven en afgebroken. Fietstas op de rijbaan en toen ik het door had en terug ter plaatse was om ze van straat te plukken had er al menig auto over gereden. Gevolg inhoud (dure laptop en dure gsm van het werk) voor de schroothoop.

De batterij is nog een pak zwaarder dan de toenmalige inhoud dus die gaat niet in de fietstassen. Geen zin om 2000€ in de vuilbak te gooien op die manier.

Dus, ik ben pro batterij op de bagagedrager. Ik las nog dat er iemand met een 3D-printer op het forum zit?

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 10:50
door Henry
Als je de 80 km enkele reis wilt overbruggen met één enkele 983 Wh accu, dan denk ik een ST1X een betere keuze is dan een ST5. Kijk maar naar de verschillende verbruiksoverzichten hier op dit forum (De ST1 en ST2 verbruikstabellen).

Ik denk dan ook dat je er niet aan ontkomt op te zorgen dat je met 1 volle accu en een tweede accu met zeker nog 50% restcapaciteit aan je enkeltje begint. Zie ook dit topic.

In de zomer zal het wat eenvoudiger gaan dan in de winter. Een lagere temperatuur zal de capaciteit van je accu's snel doen laten dalen. Een hoes die de boel warm houdt, kan in dat geval uitkomst bieden.

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 10:54
door allesstroomt
Sowieso de bedoeling enkel bij goed weer zo een trip te doen. Het is geen woont-werk verkeer. De st5 biedt mij meer ondersteuning als ik ze wil en de st5 is overall de beste. Daarom wou ik precies die.

Maar dus een tweede batterij. Een soort beschermlaag 3D printen voor op de bagagedrager zou geweldig zijn ja.

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 12:07
door Stromeur
buco schreef: 22 mei 2018, 10:28 Afgelopen winter ben ik met de fiets door de sneeuw gereden. Door het slechte zicht tegen 20km/h door een diepe sleuf gereden. Daardoor hebben de hengsels van mijn fietstas het gewoon begeven en afgebroken
Welk merk en type fietstas was dat?

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 12:14
door Lomito
Goed punt om eens na te denken over een vaste (maar afneembare) accuhouder op het rack. Midden boven het achterwiel, uiteraard waterdicht, afsluitbaar, schokbestendig en -absorberend... Ofwel een leuke uitdaging!

En zo blijft de Ortlieb-tas beschikbaar voor andere zaken. Ik neem vaak een laptop mee en dat gaat niet samen met het reserve-blauwtje.

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 12:21
door Henry
bartgo schreef: 22 mei 2018, 10:54 Sowieso de bedoeling enkel bij goed weer zo een trip te doen. Het is geen woont-werk verkeer. De st5 biedt mij meer ondersteuning als ik ze wil en de st5 is overall de beste. Daarom wou ik precies die.

Maar dus een tweede batterij. Een soort beschermlaag 3D printen voor op de bagagedrager zou geweldig zijn ja.
Je bent duidelijk een persoon die kwaliteit kan waarderen. Ik begrijp je helemaal. Ik verwacht dat de ST5 je die kwaliteit zeker zal gaan leveren. :ay

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 12:35
door FreddyH
Ik snap niet zo goed waarom een ST5 een chronische energieslurper zou zijn. Ja natuurlijk: op hoogste ondersteuningsniveau wel, maar je kunt een ST5 in stand 2 ook gewoon minder laten ondersteunen zodat hij op het niveau ST1x of tussen ST1x en ST2 uitkomt. Dan zou die rit naar Brussel geen probleem moeten zijn, maar kun je op kortere ritten nog steeds gebruikmaken van het extra vermogen.
Het verbruik is daarnaast ook nog flink afhankelijk van de lengte en massa van de bereider...

Een bak voor je accu 3d printen zou wel eens lastig kunnen zijn. De meeste 3d printers kunnen maar een oppervlakte van ±A5 of A4 of zo aan, dus dan zou je de bak al in meerdere delen moeten printen en aan elkaar lijmen...

Re: extra batterij op drager

Geplaatst: 22 mei 2018, 12:48
door allesstroomt
FreddyH, precies zoals ik er over denk.
3D-printen: ik ken er echt niks van, maar zou wel tof zijn. De batterij is wel erg groot ja. Wat gewicht betreft lees ik: 4,8 kg!
Afmetingen vind ik zo snel niet. En bovendien moet het geprinte dingetje ook nog eens zacht zijn. Ik weet niet of dat mogelijk is?