Actieradius vergroten (Bodyfloat / Kinekt 2.1 of 3.1: alu of carbon)

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb op mijn ST5 een bodyfloat besteld, enfin, een Kinekt 2.1. Nu maak ik me toch enigszins zorgen over de range van die ST5, die toch al minder is dan de ST2(s). Alle beetjes helpen om de range groter te maken en ik dacht dus aan een carbon Bodyfloat.

Vraag: 1. weet iemand of die 3.1 of de carbon versie echt lichter is (en dus de fiets minder zwaar maakt, ook al scheelt het niet veel), en 2. wat is de buismaat voor de ST5? De Kinekt 3.1 van carbon heeft namelijk enkel 27,5mm...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat gewichtsverschil lijkt me toch bijna verwaarloosbaar (kan het niet terugvinden in de specs). Het extra gewicht gaat in de eerste plaats een hoger verbruik opleveren telkens je dient te remmen en opnieuw te versnellen, en langs het Albertkanaal maak je toch steeds weer lange rechte, vlakke stukken zonder af te remmen (vaak tot 5 km aan één stuk door). Ik denk niet dat dat een groot verschil gaat maken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Bedankt. Nog even verder gezocht en het gewichtsverschil tussen Carbon en alu op de oude versie was 87 gram als je de langste versies vergelijkt. Je betaalt dus 1 euro per gram extra.
Kinekt Post is around 250g+/- more than a standard rigid seatpost. Material, diameter(mm)/length(mm) & weight (w/o saddle, with Purple springs):

CF 27.2/330=453g; CF 27.2/380=468g
AL 27.2/350=515g; AL 31.6/350=518g; AL 31.6/420=555g
Misschien toch niet waard of kan 87 gram voelbaar zijn voor de fiets? Lijkt me niet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bartgo schreef: 22 mei 2018, 08:08 Misschien toch niet waard of kan 87 gram voelbaar zijn voor de fiets? Lijkt me niet.
Op een fiets van dik 30kg, massa van berijder van een veelvoud daarvan én nog bagage van een paar kg maakt 87 gram echt niks uit. Die carbon versie is er alleen voor de gewichtspuristen die duizenden Euri neertellen om elke gram van de fiets af te schaven.

My 2ct.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mhoutman

+1

Bedenk maar zo dat een beetje drol zwaarder is :d3:

PS hoezo angst voor je actieradius?
PS 2 ik ga zelf eerst kijken hoe de Pirellis vevallen voor de BodyFloat er weer op gaat
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Heb de gewone Bodyfloat erbij gekregen dus ja... en ik hou wel van comfort.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik rijd inmiddels een ruime 8 jaar elektrisch. Mijn ervaring is dat de fiets meer van de accu vraagt:
- als het ondersteuningsniveau hoger is / hoger staat afgesteld,
- bij het optrekken van stilstand naar je gewenste gemiddelde snelheid,
- bij het beklimmen van een brug/ heuvel / berg,
- bij tegenwind,
- bij een hogere gemiddelde snelheid.

Het ondersteuningsniveau
Als je in staat bent om de mate van ondersteuning te beïnvloeden (en dat ben je met een Stromer), dan zal de motor meer capaciteit van de accu vragen als je deze op maximaal zet. Je hoeft in dat geval zelf minder energie (via de trappers) toe te voegen.

Het optrekken
Veel optrekken vergt veel energie/capaciteit van de accu. Je spaart je accu als je het optrekken voornamelijk met spierkracht probeert te doen. Nadeel is dat je dan al snel je pole position die je bijvoorbeeld ingenomen had bij het stoplicht zult verliezen. Het zelfde geldt voor de versnellingen naar een hogere gemiddelde snelheid.

Beklimmingen
Beklimmingen vragen veel energie. Als jij die extra energie niet zelf kan leveren, dan zal de motor je daarbij helpen. Een gevolg is een hoger energieverbruik.

Wind
Tegenwind: Idem als bij belimmingen. Tegenwind bedwingen vraagt extra energie van jou. Als je die niet zelf levert, is je motor in je achterwiel op dat moment je beste vriend. Dat kost wel wat energieverbruik. Vergis je echter niet in windje mee. Het is bij wind mee heel verleidelijk om met het hoge ondersteuningsniveau te blijven rijden, waarbij je nauwelijks druk uit hoeft te oefenen op de pedalen. De energie zal dan voornamelijk door de accu worden geleverd. Je kunt bij een "windje mee situatie" ook het ondersteuningsniveau terugbrengen en jouw zelfde hoeveelheid energie toe blijven voegen. Je zult zien dat je accu dan nog meer energie over zal houden.

Snelheid
Een hogere gemiddelde snelheid kost je heel veel energie. Als je koerst met een gemiddelde snelheid van 20-25 km/uur, ben je in staat om zelf een flink deel van de benodigde energie te leveren, kan de ondersteuning lager en gaat je accu veel langer mee. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik (en met mij nog vele andere racefietsers) een snelheid van rond de 30 km/uur op een racefiets behoorlijk lang kunnen volhouden. Op een mountainbike is dit al veel minder lang en op een gewone fiets nog minder lang. Vergelijk een Stromer gerust met een zware gewone fiets. Vergeet daarbij niet dat de vrijloop van de motor (dus accu staat uit of is leeg) best wel zwaar is. Met andere woorden: hoe hoger de snelheid, des te meer je afhankelijk bent van de hulp van je motor. Het continue stromeren op 40-45 km/uur vergt flink wat energie van je accu. Simpelweg omdat je zelf niet in staat bent om die snelheid voor een langere periode zelfstandig op een zware gewone fiets (dus zonder ondersteuning) vol te houden. Een lagere continue snelheid is nog altijd het zuinigst. Vergelijk het maar het verbruik van een auto.

...en het invloed van het gewicht? Die invloed is er zeker. Iemand van 100 kg zal veel minder ver komen dan iemand met een gewicht van 75 kg. Een gewichtsverlies van 100 gram zal nagenoeg geen verschil laten zien in het verbruik. Het heeft volgens mij dan ook helemaal geen zin om dit soort gewichtsbesparende maatregelen te nemen. Helemaal eens dus met de reactie van o.a. FreddyH hierboven.

...en de invloed van de ST5 zelf? In de verbruiksoverzichten hier op dit forum kun je zien dat je met een 983 Wh accu het verst komt als je een ST1X aanschaft. De reden ligt in de (standaard) mate van ondersteuning die zo'n fiets je gemiddeld genomen zal leveren. Een ST2 zal standaard jou al meer ondersteuning leveren en dat geldt ook voor de ST2s. Als ik de verhalen van bijvoorbeeld Lomito mag geloven, dan is de ondersteuning die de ST5 levert nog iets krachtiger dan die van de ST2s, waardoor:
- je nog makkelijker en nog iets sneller de 45 km/uur aantikt,
- je de pole position niet meer zo snel zult verliezen bij het optrekken na een rood stoplicht,
- je minder inspanning hoeft te leveren om een hogere snelheid te bereiken en vast te houden,
- je tegenwind en hellingen makkelijker trotseert.
Die krachtiger ondesteuning die de ST5 je gaat brengen zal eerder leiden tot de zgn. "accustress".

Al met al: als je wens is om de 80 km enkele reis te overbruggen met een Stromer die je hebt voorzien is van één enkele 983 Wh accu, dan is een ST1X een betere keuze. Met de ST5 zul je al moeite gaan krijgen om met de lading van één enkele 983 Wh accu 60 km af te leggen, tenzij je de ondersteuning brengt op het niveau van de ST1X of ST2....
Witte ST3 van maart 2019
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Knap overzicht dat me heel wat inzicht biedt. Ik denk dat het inderdaad geen zin heeft om voor Carbon te gaan in de Bodyfloat.

De st5 dan maar fijner afstellen waardoor ie iets minder krachtig standaard ondersteunt als ik de langere afstanden doe. Ik kan misschien een voorkeurinstelling maken voor lange afstanden met de app. Hoe zouden de sensoren dan moeten staan?

Misschien het onderwerp eerder aanpassen naar: ver rijden op je stromer ofzo?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Er zijn hier twee mensen die hebben gemeld dat ze meer dan 200 km rijden op één 983 Wh batterij.
Degene die daar ook de instellingen op zijn Stromer heeft gegeven is Michiel Werkman. Kijk maar eens in dit topic.
De tekst van ArieHiSpeed vind je in dit topic.

Nog een nabrander: als je strakzittende (race)fietskleding draagt waar de wind nauwelijks vat op heeft en geen twee grote ortlieb zijtassen monteert, je vervolgens goed gebogen op je fiets zit, zal je luchtweerstand ook flink lager zijn en dus zal dit je actieradius ook verhogen danwel het energieverbruik van de motor doen dalen en zal een volle accu langer mee gaan.
Witte ST3 van maart 2019
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

bartgo schreef: 22 mei 2018, 11:02 Knap overzicht dat me heel wat inzicht biedt. Ik denk dat het inderdaad geen zin heeft om voor Carbon te gaan in de Bodyfloat.

De st5 dan maar fijner afstellen waardoor ie iets minder krachtig standaard ondersteunt als ik de langere afstanden doe. Ik kan misschien een voorkeurinstelling maken voor lange afstanden met de app. Hoe zouden de sensoren dan moeten staan?

Misschien het onderwerp eerder aanpassen naar: ver rijden op je stromer ofzo?
Ik heb gemerkt dat de reikwijdte flink omhoog gaat door de snelheidsondersteuning naar 0 te zetten (wat niet betekend dat je niet snel kunt gaan;-) en vervolgens koppel en beweeglijkheid op 50%.
Ik gebruik dat bijvoorbeeld ook als ik het terrein in ga (MTB :mrgreen:).
Qua snelheid op de weg haal ik daarmee ook rond de 40 en probeert de fiets niet nerveus te "duwen" naar maximumsnelheid terwijl hij wel met koppel sterk ondersteund.

Maar ik zou zeggen probeer straks gewoon eea. en dan ervaar je zelf wat voor jou een mooie instelling is in combinatie met bereik. Dat is het mooie van de vrij in te stellen stand 2.
Plaats reactie