Winglights
Ik heb er nog niet mee gefietst maar het lijkt erop dat ik zonder mijn handen van het stuur te halen met mijn pink de winglights kan bedienen, Indien ja, vind ik dat een hele vooruitgang tegenover arm uitsteken en met 1 hand rijden (en net dan over een onverwachte hobbel rijden ).
In het donker zijn de winglights zeer goed zichtbaar voor achterop komend verkeer.
In de schemer eveneens.
Overdag, zeker bij (fel) zonlicht natuurlijk minder. Zeker als je dat vergelijkt met de knipperlichten van een bromfiets, die een stuk groter zijn.
In de schemer eveneens.
Overdag, zeker bij (fel) zonlicht natuurlijk minder. Zeker als je dat vergelijkt met de knipperlichten van een bromfiets, die een stuk groter zijn.
Een korte review na de eerste rit:
De bediening met de pink gaat maar het is niet echt comfortabel. Pluspunt is wel dat het naar mijn gevoel een pak veiliger blijft dan mijn arm uitsteken. Ik los het stuur niet als ik met de pink de knipperlichten bedien. Ik kan altijd mijn duim en wijsvinger rond de stuurhelften houden zodat het stuur niet weg kan schieten als je in een put zou rijden.
Zichtbaarheid lijkt me ook best goed. Ik heb toch meer dan gemiddeld mensen gezien die me aanstaarden als de knipperlichten aan stonden .
Minpunten:
* Als je de stromer weg zet en ergens tegen tikt, bedien je soms ook ongewild de knipperlichten, geen ramp, gewoon vervelend.
* Ik gebruik bij kouder weer liever Warm On Bikes dan handschoenen. Als die erop staan zijn je knipperlichten in het beste geval alleen nog door achterliggend verkeer te zien. Vooraan, not a chance.
* neemt de plaats van de standaard spiegel in.
De bediening met de pink gaat maar het is niet echt comfortabel. Pluspunt is wel dat het naar mijn gevoel een pak veiliger blijft dan mijn arm uitsteken. Ik los het stuur niet als ik met de pink de knipperlichten bedien. Ik kan altijd mijn duim en wijsvinger rond de stuurhelften houden zodat het stuur niet weg kan schieten als je in een put zou rijden.
Zichtbaarheid lijkt me ook best goed. Ik heb toch meer dan gemiddeld mensen gezien die me aanstaarden als de knipperlichten aan stonden .
Minpunten:
* Als je de stromer weg zet en ergens tegen tikt, bedien je soms ook ongewild de knipperlichten, geen ramp, gewoon vervelend.
* Ik gebruik bij kouder weer liever Warm On Bikes dan handschoenen. Als die erop staan zijn je knipperlichten in het beste geval alleen nog door achterliggend verkeer te zien. Vooraan, not a chance.
* neemt de plaats van de standaard spiegel in.
Omdat ik er nog niet van had gehoord, maar nu dus wel .
Nog een laatste voordeel van de winglights: als ik nu mijn "4" knipperlichten op zet, heb ik een geldig excuus om de Stromer pal in het midden van de rijbaan te parkeren.
Nog een laatste voordeel van de winglights: als ik nu mijn "4" knipperlichten op zet, heb ik een geldig excuus om de Stromer pal in het midden van de rijbaan te parkeren.
Maar je kan ze er toch gewoon, vlot, afnemen wanneer je de fiets weg zet/ergens tegen zet, niet? Zitten ze er niet gewoon met een magneet op?
En is dat magneet sterk genoeg zodat ze er zeker op blijven zitten wanneer je plots in een kuil of op een hobbel rijdt?
Er is een “vaste versie”, die kun je niet afnemen als je de fiets parkeert. En er is een magnetische versie, die neem je er gemakkelijk af, en bevestig ze aan een musketon haak die je bijvoorbeeld aan je riem kunt hangen.
De magneet is berensterk en die winglights vallen er beslist niet zo maar af.
De magneet is berensterk en die winglights vallen er beslist niet zo maar af.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Op mijn ST2S heb ik BlinkerGrips gemonteerd.
Dit zijn handvatten met aan het eind een ingebouwd knipperlicht/breedteverlichting.
Heb even een filmpje op internet opgezocht: http://www.sintchristophorus.nl/blinker ... rlichting/
Ze bevallen mij prima!
Vooral in het donker is het knipperen van de oranje richtingaanwijzer stukken veiliger dan het uitsteken van een (donkere) hand.
Vooral ook tijdens het aanremmen vanaf 45kmh bij een afslag, heb ik liever beide handen aan het stuur.
Bovendien heb ik in het donker altijd het lampje constant branden als breedteverlichting. Dit vergroot ook de zichtbaarheid, en is ook gewoon mooi.
De bediening is heel eenvoudig. Ik verdraai m'n hand iets schuin naar binnen/naar voren, en druk zo met de knokkel van m'n duim het knopje in. Bij opnieuw indrukken gaat het knipperlicht weer uit.
Of als je dat vergeet, gaat deze na 30(?) keer knipperen vanzelf uit.
Bij 3 sec. ingedrukt houden van het knopje gaat de breedteverlichting aan. Dan brandt het lampje iets zwakker als bij gewoon knipperen.
Bij het indrukken van het knopje voor knipperlicht, gaat het knipperlicht gewoon fel knipperen-uit-knipperen-uit-knipperen totdat je het knipperlicht weer uit doet met het knopje. Dan brandt de (zwakkere) breedteverlichting weer constant.
Ik heb in ruim 1,5 jaar Stromeren de batterijen 1x vervangen. En dat terwijl ik in het donker altijd de breedteverlichting constant heb branden, en ook het knipperlicht altijd gebruik. Maar omdat het een LED-lampje is, is het stroomverbruik nihil.
Klopt dat dan het originele spiegel niet meer past. Ik heb daarom een B&M CycleStar spiegeltje gemonteerd, onder m'n stuur, schuin naar onderen. Bij goed afstellen voldoende goed zicht naar achteren. En staat niet zo opa-achtig als zo'n spiegel schuin omhoog aan het stuur...
Ter verduidelijking een foto: Bij interesse wil ik evt. nog wel duidelijker foto's posten.
Dit zijn handvatten met aan het eind een ingebouwd knipperlicht/breedteverlichting.
Heb even een filmpje op internet opgezocht: http://www.sintchristophorus.nl/blinker ... rlichting/
Ze bevallen mij prima!
Vooral in het donker is het knipperen van de oranje richtingaanwijzer stukken veiliger dan het uitsteken van een (donkere) hand.
Vooral ook tijdens het aanremmen vanaf 45kmh bij een afslag, heb ik liever beide handen aan het stuur.
Bovendien heb ik in het donker altijd het lampje constant branden als breedteverlichting. Dit vergroot ook de zichtbaarheid, en is ook gewoon mooi.
De bediening is heel eenvoudig. Ik verdraai m'n hand iets schuin naar binnen/naar voren, en druk zo met de knokkel van m'n duim het knopje in. Bij opnieuw indrukken gaat het knipperlicht weer uit.
Of als je dat vergeet, gaat deze na 30(?) keer knipperen vanzelf uit.
Bij 3 sec. ingedrukt houden van het knopje gaat de breedteverlichting aan. Dan brandt het lampje iets zwakker als bij gewoon knipperen.
Bij het indrukken van het knopje voor knipperlicht, gaat het knipperlicht gewoon fel knipperen-uit-knipperen-uit-knipperen totdat je het knipperlicht weer uit doet met het knopje. Dan brandt de (zwakkere) breedteverlichting weer constant.
Ik heb in ruim 1,5 jaar Stromeren de batterijen 1x vervangen. En dat terwijl ik in het donker altijd de breedteverlichting constant heb branden, en ook het knipperlicht altijd gebruik. Maar omdat het een LED-lampje is, is het stroomverbruik nihil.
Klopt dat dan het originele spiegel niet meer past. Ik heb daarom een B&M CycleStar spiegeltje gemonteerd, onder m'n stuur, schuin naar onderen. Bij goed afstellen voldoende goed zicht naar achteren. En staat niet zo opa-achtig als zo'n spiegel schuin omhoog aan het stuur...
Ter verduidelijking een foto: Bij interesse wil ik evt. nog wel duidelijker foto's posten.
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Hierbij zoals beloofd een foto waar duidelijk te zien is hoe het spiegeltje op mijn Stromer gemonteerd is samen met de BlinkerGrips knipperlichten.
Als je goed kijkt is het knopje om het knipperlicht aan te doen is ook zichtbaar. Aan de rechterkant van het handvat.
Op de foto is het knipperlicht overigens aan.
Als je goed kijkt is het knopje om het knipperlicht aan te doen is ook zichtbaar. Aan de rechterkant van het handvat.
Op de foto is het knipperlicht overigens aan.
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder