Verende stuurpen

Van fietsbel a één euro tot super de luxe navigatiesysteem. Pimp jouw Stromer.
Elsje
Veteraan
Veteraan

Re: Verende stuurpen

Bericht door Elsje » 26 feb 2018, 21:22

Elsje schreef:
28 jan 2018, 15:53
Ik wil ook de redshift op mijn ST2 gaan zetten. De + - 6 graden versie. De standaard stuurpen is 10 cm lang. Ik overweeg om een 11 of 12 cm redshift stuurpen te plaatsen. Nou las ik ergens op internet dat 1 cm verschil al veel uitmaakt in stuurgedrag. Heeft iemand ervaring met een 11 of 12 cm stuurpen op de ST2?

Liefst wil ik eerst het verschil tussen 10, 11 en 12 cm voelen voordat ik de redshift koop.
Vandaag voor het eerst met de +6 graden 11 cm shockstop gereden. Goh wat een verschil qua demping :cool2: Ik denk dat ik hem binnenkort een keer andersom monteer als -6 graden variant. Het verschil tussen de standaard 10 cm stuurpen en de 1 cm langere merk ik niet. Maar zeer tevreden en een mooiere oplossing dan een geveerde voorvork. Ik vind mijn witte stromer mooier met witte voorvork.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.

Elsje
Veteraan
Veteraan

Bericht door Elsje » 28 feb 2018, 20:23

Ik heb de shockstop omgedraaid en nu is hij 6 graden negatief. Ik ontdek nu een nadeel van de redshift. Hij is lager dan de standaard stuurpen dus nu steekt de vork boven de stuurpen uit waardoor ik de spanning op het balhoofd niet meer kan afstellen :o
Beste lijkt me een extra spacer te plaatsen van 3 tot 5 mm. Moet ik nog een speciale spacer hebben?

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 28 feb 2018, 20:36

Binnendiameter van de Stromer spacers is 1 1/8" (ofwel 2,86cm). Dat is een standaard MTB maat, je kunt ze overal vinden, ook online.

Buitendiameters van spacers wisselen weleens, die van mijn Es zijn ca. 3,8cm. Zet even een schuifmaatje op jouw spacers en je stuurpen, zodat je de spacers kunt uitkiezen die het netst staan. Koop bij twijfel gewoon een hele nieuwe stack spacers, zodat je een keurig rijtje hebt. Ze zijn niet mega-duur en vaak ook als setjes te koop.

Wat ik niet snap is dat je dit nu ontdekt na het omkeren van de stuurpen. Dat zou toch niet uit moeten maken, of ben ik nou gek?
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Elsje
Veteraan
Veteraan

Bericht door Elsje » 28 feb 2018, 21:33

Dank je wel voor het meedenken :cool2: Ik met morgen de buitendiameter op.

Zebbernaut
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Zebbernaut » 01 mar 2018, 02:30

Stromeur schreef:
28 feb 2018, 20:36
Wat ik niet snap is dat je dit nu ontdekt na het omkeren van de stuurpen. Dat zou toch niet uit moeten maken, of ben ik nou gek?
Ik volg ook niet, ik heb hiernet mijn shockstop 6 graden bekeken en ik snap ook niet hoe dit uit kan maken... Heb je niet toevallig bij het demonteren een spacer laten vallen?

Elsje
Veteraan
Veteraan

Bericht door Elsje » 01 mar 2018, 20:52

Zebbernaut schreef:
01 mar 2018, 02:30
Stromeur schreef:
28 feb 2018, 20:36
Ik volg ook niet, ik heb hiernet mijn shockstop 6 graden bekeken en ik snap ook niet hoe dit uit kan maken... Heb je niet toevallig bij het demonteren een spacer laten vallen?

Nee je bent niet gek :) De FM had voor mij de shockstop gemonteerd. Hoe hij de stuurpen heeft gemonteerd met voldoende spanning op de balhoofdlagering weet ik niet. Ik zie de vork enkele millimeters boven de shockstop stuurpen uitsteken. Ik heb geen spacer laten vallen. De standaard stuurpen van de stromer is iets hoger dan de shockstop waardoor je dan met het aandraaien van de rokform voldoende spanning kan aanbrengen om speling op de lagers te voorkomen.
Heb jij zelf je shockstop aangebracht of jouw FM. Heeft jouw FM misschien een extra spacer geplaatst? Ik heb een ST2 uit 2015.

Zebbernaut

Bericht door Zebbernaut » 02 mar 2018, 08:55

Elsje schreef:
01 mar 2018, 20:52
Heb jij zelf je shockstop aangebracht of jouw FM. Heeft jouw FM misschien een extra spacer geplaatst? Ik heb een ST2 uit 2015.
Hey Elsje, de FM heeft em bij mij geplaatst en heb er speciaal voor jou een foto van genomen, onder de redshift zit idd een spacer.
IMG_6089.JPG
IMG_6089.JPG (1.75 MiB) 673 keer bekeken

Elsje
Veteraan
Veteraan

Bericht door Elsje » 02 mar 2018, 09:07

Bij mij zit er ook eentje onder. De originele die ook onder de standaard stromer stuurpen zit. De mijne lis groter in diameter zo te zien en lijkt ook iets hoger dan die van jou. Ik heb de indruk dat jouw FM een nieuwe hogere spacer heeft geplaatst. Moet ik ook gaan doen. Als je inzoomt op mijn foto zie je dat er ruimte zit tussen de redshift en de rokform en zie je net een rand van de vork.

Afbeelding

Zebbernaut

Bericht door Zebbernaut » 02 mar 2018, 09:22

Elsje schreef:
02 mar 2018, 09:07
Bij mij zit er ook eentje onder. De originele die ook onder de standaard stromer stuurpen zit. De mijne lis groter in diameter zo te zien en lijkt ook iets hoger dan die van jou. Ik heb de indruk dat jouw FM een nieuwe hogere spacer heeft geplaatst. Moet ik ook gaan doen. Als je inzoomt op mijn foto zie je dat er ruimte zit tussen de redshift en de rokform en zie je net een rand van de vork.
Ik zie het idd, dat wil dus zeggen dat je totaal geen voorspanning kan zetten op je balhoofdlagers zo, staat de boel dan niet enorm los? Enkel je stuurpen kan eigenlijk een beetje de boel bij elkaar houden nu maar je kan dus niets van voorspanning geven... Moet je idd veranderen daar komt anders rommel van als je zo gaat blijven rijden. Ik heb idd de originele spacer van Stromer nog bij gekregen in het shockstop doosje van de FM dus het is een andere idd.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 02 mar 2018, 10:01

Nee het balhoofd zal niet los zitten, want de stuurpen houdt de handel nu bij elkaar. Alleen, dit is helemaal niet de functie van de stuurpen en elke fijnafstelling van het balhoofd is op deze manier onmogelijk. Ik denk dat je hierdoor uiteindelijk wel risico loopt op schade aan de lagers.

Als de Redshift correct gemonteerd zou zijn, dan eindigt de stuurpen juist ca. 1mm ónder de bovenzijde van de stuurpen (dus hij zit er iets in, i.p.v. dat-ie er iets bovenuit steekt). Het balhoofd wordt vervolgens op de juiste spanning gebracht met de topcap, en daarna worden de boutjes van de stuurpen aangedraaid.
Elsje schreef:
02 mar 2018, 09:07
Als je inzoomt op mijn foto zie je dat er ruimte zit tussen de redshift en de rokform en zie je net een rand van de vork.
Wat jouw FM heeft gedaan is vergelijkbaar met een schroef met een hamer de muur in rammen. Ik zou hier niet blij mee zijn, en er zeker ook wat van zeggen, want degene die dit gedaan heeft weet duidelijk niet waar hij doet. (Of hij weet het wel, en dat zou ik nog bezwarender vinden.)
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Plaats reactie