Verende stuurpen

Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Is die andere, nog te testen, de Sta-Fast verende stuurpen?
Zo ja, is die momenteel wel verkrijgbaar? Op de website staat deze als momenteel niet verkrijgbaar. Ik kom er ook zo gauw niet achter welke dealers deze pen voeren.
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit gaat over de StaFast:
Reinout-St1x schreef: 17 jul 2017, 16:06 De enige reden om deze Shockstop er af te halen is voor de andere verende stuurpen die na de zomer Nederland moet bereiken. Dan kan ik deze mooi vergelijken en constateren of het (beter) werkt en of het de centjes waard is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Opvallend dat je op internet alleen reviews ziet van de Sta-Fast, die al een of twee jaar oud zijn. Het laatste nieuws over de business van de producent op haar website is van 2016. Verder zie ik ook geen dealers die het product in hun assortiment voeren. Hierdoor lijkt het of dit product/producent een vroege dood is gestorven.
Ik ben daarom benieuwd waar Reinout-St1x deze stuurpen uithaalt?
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ja; de bedoeling is dat er een Stafast gaat komen.
Uit contact met de fabrikant bleek het toch (nog ?) mogelijk om deze te bestellen (niet via de normale website).
En als dat op een-of-andere manier toch mis gaat lopen zal ik dat ook op dit forum zetten.
Dan zal ik het met de Redshift Schockstop moeten doen.......afzien......niet dus.

Maar ik hoop dat het wel goed gaat komen. Juist de vergelijking lijkt me zo leuk/nuttig.
En als de vergelijking net zoiets wordt zoals bij de zadelpenveringen zal dit mogelijk voor anderen ook nuttig zijn.

In de tussentijd heb ik al mooi een goede oplossing.

Stromer-ze,
Reinout
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag allemaal,

had beloofd op vrijdag even een kleine update te geven over de verende stuurpen (Redshift Shockstop).
Na enkele honderden kilometers gebruik is het elastomeer wel ingewerkt; denk dat het zo wel blijft.
Dat inwerken kostte trouwens echt niet meer dan enkele tientallen kilometers; daarna kon ik al geen echte verschillen meer voelen. Die eerste tientallen kilometers is je elastomeer nog een tikje hard en vangt niet zo netjes trillingen op als later.

Zoals ik al eerder schreef was de combinatie van EN de verende stuurpen EN de ook nieuw gemonteerde BodyFloat EN de zacht-opgepompte Schwalbe Big Ben's niet handig. Ik heb de Schwalbe's dan ook op 3 1/2 bar gebracht. Trouwens gelijk mogen constateren dat als deze harder opgepompt zijn dan "normaal" voor de St1x deze banden stukken beter voelen in de regen. En het heeft serieus geregend deze week. Zeker in de bochten had ik met de Schwalbe's niet gelijk dat wegglijd gevoel. Een leuk secundair effect van de verende stuurpen.

Het ging mij vooral om het dempen van de trillingen in de (onder)armen en schouders. Mijn standaard enkele woon-werk ritje is 1 3/4 uur en ongeveerd is dat gewoon lang. Met de Redshift Shockstop worden de trillingen netjes weggenomen en grote klappen teruggebracht tot acceptabele klappen.

Langs de Linge, waar ik vaak fiets, zijn aan de asfaltrand een soort dwarse inkepingen ingeslepen. Het effect is dat een (in slaap vallende ?) automobilist gewaarschuwd wordt door een serieuze trilling + geluid. Voor een fiets zijn deze inkepingen heel onprettig om te rijden; alsof je een boorhamer vast hebt.
Met deze verende stuurpen kan je hier zonder problemen overheen rijden. Je merkt dat het niet effen is; en da's dan ook dat.
Iedereen heeft in zijn buurt wel een lompe verkeersdrempel liggen die een aanslag voor je armen zijn. Met deze Shockstop zijn deze stukken acceptabeler. Natuurlijk voel je de klap; het is gewoon drastisch teruggebracht.

Er zijn al meerdere collega's die effe geprobeerd hebben. Ook die vonden het een fijn product. Let wel: dit werd alleen gevonden door personen in dezelfde gewichtsklasse. Veel lichtere mensen merkten te weinig van het effect. Niet geheel onbegrijpelijk want het geplaatste elastomeer in de stuurpen is bepaald door het gewicht. Een lichter persoon heeft een andere elastomeer (er zitten 5 verschillende in de verpakking; ook in combinaties te gebruiken.....). Het is dus wel van belang "jouw" elastomeer te plaatsen want anders krijg je niet het effect waar je op hoopt.

In ieder geval kom ik een stuk frisser aan na de fietstocht; de BodyFloat werkt daar natuurlijk aan mee.

De bedoeling is dat er nog een 2e type verende stuurpen (Sta-Fast) getest gaat worden maar het is sinds een weekje oorverdovend stil aan de andere kant van de oceaan.........sip.

Dit weekend op vakantie. Een paar weekjes Denemarken en de Stromer gaat mee.
Ik heb al het verzoek gehad van een aantal forum-leden om deze Redshift Shockstop te voelen/proberen. Dat moet dan maar na de vakantie gebeuren.
Kunnen we mogelijk een combinatiemeeting in Herveld van maken ?

Voor mij dus een blijvertje. En het ziet er nog netjes uit ook; beslist geen plastic meuk.....
Stromer-ze, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heel interessant verhaal. En het lijkt dus gewoon te werken als alternatief voor een volledig geveerde voorvork.

Heb je nou het gevoel dat je stuur in hoogte beweegt door die geveerde stuurpen? Of is de reactie meer a-la de BodyFloat, en blijft je stuur vlak terwijl de voorkant van je fiets over hobbels rijdt?

Voel je je stuur bewegen als je zelf de druk op je stuur wat verandert, bijvoorbeeld als je even hard moet aanzetten op je trappers of uit je zadel komt?

Voelt het fietsen en bochten sturen met deze geveerde stuurpen even stabiel als zonder? Of is dit een kwestie van oefenen en wennen?

Oh, en fijne vakantie natuurlijk! :hy:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Stromeur,

je kan het stuur nu (met een tikkie kracht) "induwen/indraaien". Dat gaat heel gecontroleerd hoor; je hebt echt niet het gevoel alsof het stuur zelf helemaal los ligt.
Da's dan ook de belangrijkste conclusie: je blijft altijd in-control over je stuur. Er zwabbert niets. Ik heb dus echt geen wen-momentje nodig gehad om van een ongeveerd naar een geveerd stuur te gaan. Mogelijk omdat ik destijds al een volledig geveerde voorvork had ?

Het stuur gaat dus als het werkt iets in elkaar. Dat merk je helemaal niet; normaal is dat de afstand die je met je armen/schouders moet compenseren.

Nelis heeft afgelopen woensdag even een mini-filmpje gemaakt van dat indraaien bij mijn St1x

( ).

Dat filmpje laat de lengte/diepte even zien hoe ver je stuur gaat. Maar nogmaals: dit gaat gecontroleerd.

Vandaag pakken; morgenvroeg vertrek.
Groetsels, Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor het filmpje, heel verhelderend. Het is inderdaad een hele subtiele beweging en oogt absoluut bruikbaar als vering.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Mark
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 21:58

Vandaag tussen de grootste buien door gelaveerd. Wel heb ik op mijn route ook wat slechtere stukken wegdek, dus ben zeer geïnteresseerd in de verende stuurpen. Ik heb alleen een opmerking gezien dat deze niet op de ST2 zou passen ivm het snoertje door de stuurpen. Is dit niet makkelijk op te lossen door een klein gaatje te boren en een doorvoer tule te gebruiken?
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Mark,

voor mijn St1x was ik op zoek naar een oplossing die een minimale ingreep vergde. Die heb ik met deze pen gevonden.
De EERSTE indruk was dat de stuurpen bij de St2 een stuk massiever was en dat daar draden doorheen liepen.

Wat de consequenties daarvan zijn weet ik niet. Ik ben niet de bezitter van een St2 (fraaie fiets trouwens !).
Na mijn vakantie zal ik mijn St1x eens in Herveld parkeren. ten eerste omdat mede forum-leden eens deze stuurpen wilden "voelen" en ten tweede omdat er dan eens met kenners-ogen naar de mogelijk ingreep voor een St2 kan worden gekeken.
Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is; ik wilde gewoon geen valse hoop creeeren voor andere modellen. Voor de St1x zeker; voor de St1 en St2(s) .....info volgt......ik zal alles op dit forum zetten.

Groetsels,
Reinout
Plaats reactie