Verende stuurpen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij is er geen 0 graden model, alleen een +/- 6 graden model (kun je rechtop en omgekeerd op je fiets monteren) in lengtes 90, 100, 110 en 120mm. En een +30 graden model in lengte 100mm.

Redshift Shockstop specs.jpg
Redshift Shockstop specs.jpg (108.4 KiB) 4256 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Onderstaande gegevens aangepast n.a.v. Reinouts meting van zijn originele ST1 X stuurpen.


Vergelijking met de originele situatie: de ST1 X heeft een +/- 15 graden stuurpen (met dank aan Reinouts meting), de ST2 en ST2 S hebben een 0 graden stuurpen, en bij de ST1 hangt het af van het model: 0 graden of +/-15 graden (?).

De lengte van de fabrieksstuurpen hangt van de framemaat van je Stromer. Op mijn 17" ST1 X zit een 90mm stuurpen, gemonteerd op +15 graden. De grotere framematen hebben een langere stuurpen, zoals de stuurpen op de ST1 X van Reinout, die is ca. 100mm.

Met de +30 graden stuurpen van Redshift kom je dus sowieso wat rechter op te zitten. Mocht je dit teveel van het goede vinden, dan kun je je zit weer iets verdiepen door één of beide spacers onder je stuurpen te verplaatsen naar boven de stuurpen.

Met de +/- 6 graden stuurpen van Redshift in de +6 graden stand wordt je zithouding op de ST1 X en bepaalde ST1 modellen wat dieper, en op de ST2 en ST2 S blijft-ie naar verwachting redelijk gelijk, omdat de pen inveert.
Wil je een nog sportievere/diepere zit, dan draai je de Redshift Shockstop stuurpen om voor een negatieve rise van -6 graden.

Let wel: dit alles is theorie. Proberen = weten en het gevoel zal sowieso wennen zijn, want je zithouding wordt anders, en je stuur gaat ook nog veren. Dus volg vooral Reinouts voorbeeld en ga als het even kan een stukje testrijden voordat je een definitieve keus maakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Sylvia,

je hebt helemaal gelijk; er bestaat alleen maar een 6 graden (in 4 lengtes) en 30 graden (1 lengte) model.
Ik gebruik die 30 graden-versie.

Heb gelijk even met een klassieke gradenboog mijn originele Stromer stuurpen gemeten: da's een 15 graad pen met zo'n 10 cm lengte. Zie foto.

Grtz, Reinout
Bijlagen
IMG_9655.JPG
IMG_9655.JPG (527.16 KiB) 4214 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 13 aug 2017, 20:16 Heb gelijk even met een klassieke gradenboog mijn originele Stromer stuurpen gemeten: da's een 15 graad pen met zo'n 10 cm lengte. Zie foto.
Aha, ik zat er dus toch aardig naast met mijn 6 graden. Ik heb mijn verhaal hierboven aangepast, dank voor de goeie meting!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

En ik dus de 6 graden versie...
Overigens mijn broer(tje) heeft m niet maar gewoon de originele stuurpen... ik moest effe op die van hem rijden om het verschil te voelen. Had nl vier weken ivm vakantie niet op mijn bike gereden en wist dus effe niet meer hoe het voor de redshift was 😜😜
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
Mark
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 21:58

Sinds vrijdag is ook mijn ST2 voorzien van een Redshift Shockstop. Ik heb de 'horizontale'(-6/+6%) uitvoering genomen omdat ik tevreden ben met de zithouding.

Aanvankelijk heb ik gekozen voor een wat zwaardere (racestuur/ drop handlebar) instelling omdat de zithouding behoorlijk voorover is. Al snel kwam ik erachter dat dit geen juiste keuze was. Ik vond het effect van de Shockstop mager. Dit weekend dan ook de door Redshift voorgestelde elastomeer voor 'flat handlebars', afgestemd op mijn gewicht, geplaatst (Reinout jij nog bedankt voor je input). En nu ben ik een happy user! :cool2:

De Shockstop is sterk in de kleine oneffenheden. Zo heb ik diverse stukken weg met klinkers in mijn woon-werktraject zitten en hier doet de Shockstop echt mooi werk. Ook de kleine oneffenheden in het asfalt worden subtiel weggewerkt. Ik heb nu een kleine 250 km met de Shockstop gereden en dit is een blijvertje op mijn fiets! Je armen krijgen echt minder te verduren. Waar ik dagelijks behoorlijk last had van een geirriteerde plek in mijn elleboog bij aankomst, voel ik dit nu nauwelijks opspelen. Nu maar hopen dat dit zo blijft.

Wat de Bodyfloat is voor onze billen, is de Shockstop voor onze armen. Een mooie combinatie. :bp:
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Mark,

fijn om te horen dat je je geïrriteerde plek mooi kan ontlasten.
Ook ik ben zeer ingenomen met de combi BodyFloat + Shockstop: een erg geslaagde samenwerking.

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Reinout-St1x schreef: 15 aug 2017, 17:05 Goedemiddag Mark,

fijn om te horen dat je je geïrriteerde plek mooi kan ontlasten.
Ook ik ben zeer ingenomen met de combi BodyFloat + Shockstop: een erg geslaagde samenwerking.

Stromer ze,
Reinout
Bij mij gaan ze er ook niet meer vanaf...
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
QicQ
Dealer
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2017, 16:16

Beste lezers,

Ons eerste bericht heeft even op zich laten wachten, maar op verzoek van Stromeur dan toch een bericht van ons. Hoewel het enthousiasme enorm is omtrent de Redshift Shockstop hebben wij toch nog even onze bevindingen online gezet over dit product.

Jullie kunnen hier onze bevindingen lezen: https://www.qicq.nl/blog/2017/08/11/erv ... ?preview=1

Veel leesplezier!

Het team van QicQ
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Is dit onderdeel nu wel of niet compatibel met de St2 / st2s ?

indien niet compatibel dan ben ik erg benieuwd naar een alternatief is
(buiten verende voorvork)?
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Plaats reactie