Verende stuurpen

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 08 jun 2019, 18:15 Op dit filmpje kun je dat goed zien:

Eigenlijk moet je het anders zien. De fiets beweegt onder het stuur en het stuur blijft (zo goed mogelijk) stabiel. Dat is uiteindelijk het hele vering verhaal. Zonder de demping blijft het natuurlijk willen maar niet kunnen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap je, dat is inderdaad het idee. Maar in de praktijk veert-ie wel degelijk (een beetje). En dat beetje zie je enorm uitvergroot terug door de lengte van de bundel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Yep, dit filmpje toont aan wat mijn probleem is.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas schreef: 08 jun 2019, 08:15 Valt enkel op te lossen door te bekijken of deze te verplaatsen zijn naar een niet bewegend deel (niet dus ... ) of door te kiezen voor de beste oplossing: een geveerde voorvork.
Jins schreef: 08 jun 2019, 18:07 Als ik een niet bewegend deel had is er geen reden voor vering in welke soort dan ook, dan was ik al aan het zweven.
Ook bij de geveerde vork staat de spiegel op het geveerde deel, net goed dus. Zo is het ook bij motoren, auto's,...
Met een niet bewegend deel bedoel ik uiteraard een deel van de fiets aan de andere kant van de elastomeren ... in dit geval is het bedoelde bewegend deel - met rechtstreekse impact op de afstelling lichtbundel en de spiegel - het stuur.

Waar ik me persoonlijk het meeste zorgen over maak is het feit dat bij gebruik van deze stuurpen je stuur nog met amper 1 boutje (M6 ?) met je fiets verbonden is ... voor mij persoonlijk is deze opstelling een no-go.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Golvas schreef: 08 jun 2019, 20:15
Golvas schreef: 08 jun 2019, 08:15 Valt enkel op te lossen door te bekijken of deze te verplaatsen zijn naar een niet bewegend deel (niet dus ... ) of door te kiezen voor de beste oplossing: een geveerde voorvork.
Jins schreef: 08 jun 2019, 18:07 Als ik een niet bewegend deel had is er geen reden voor vering in welke soort dan ook, dan was ik al aan het zweven.
Ook bij de geveerde vork staat de spiegel op het geveerde deel, net goed dus. Zo is het ook bij motoren, auto's,...
Met een niet bewegend deel bedoel ik uiteraard een deel van de fiets aan de andere kant van de elastomeren ... in dit geval is het bedoelde bewegend deel - met rechtstreekse impact op de afstelling lichtbundel en de spiegel - het stuur.

Waar ik me persoonlijk het meeste zorgen over maak is het feit dat bij gebruik van deze stuurpen je stuur nog met amper 1 boutje (M6 ?) met je fiets verbonden is ... voor mij persoonlijk is deze opstelling een no-go.
1 boutje? je bedoelt het scharniergewricht?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Deze stuurpen is ISO 4210 gecertificeerd. Die certificering is voor racefietsen. Dat maakt 'm inderdaad niet direct ook geschikt voor de speed pedelec, maar helemaal prut vind ik het nou ook weer niet.

Officieel mag een mod zoals deze ook niet. Qua wetgeving en garantie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik heb een paar jaar geleden op de S Works van de Quickstep ploeg voor de start van Parijs-Roubaix mooie stuurpennen gezien met demping vlak boven het bovenste balhoofdlager op de Sirrus X Comp sportfiets zit nu dezelfde vering/demping.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De constructie (en werking) van een Stafast stuurpen oogt alvast heel wat degelijker dan een Redshift.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als ik geen geveerde voorvork had genomen, dan was ik inderdaad ook bezig gegaan met die Stafast. Ook vanwege het type vering. Ik heb een Cane Creek geveerde zadelpen gehad, die werkt met elastomeren, maar ik vind dat niet prettig veren/aanvoelen. (Maarja. het is ook maar net hoeveel geld je aan een product wil uitgeven.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het probleem met deze "oplossingen" is het gebrek aan demping. Bij de Stafast kan je "on the fly" de voorspanning veranderen maar het effect (veren/aanvoelen) is gelijk met de elastomeren die je in zijn geheel moet veranderen. Die energie moet ergens heen en bij deze oplossingen verklein je de piek maar verleng je de duur, eind resultaat op energetisch niveau is gelijk (min de verliezen). Smijt een steen in het water (dat is je oneffenheid op de weg). Zonder vering is dat de energie die je te verwerken krijgt. Met vering (zonder demping) krijg je het effect van de uit deinende cirkels, ze worden groter van diameter (tijd) maar kleiner van amplitude (kracht). Met demping kan je het uit deinen beperken tot 2 of 3 cirkels, maw de energie is weg. En laat het nu net dat zijn wat wegligging en comfort ten goede komt.
Plaats reactie