Calorieën verbruik op Stromer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Op mijn Stromer heb ik de Garmin Edge 1000 gemonteerd. Voorheen de Garmin altijd gebruikt icm de wielrenner, nu worden de calorieën die je verbruikt ook weergegeven. Maar hoe accuraat zijn deze nu aangezien je wel geholpen word door de motor.... Mijn inziens is het geen realistisch weergave meer....

Hoor graag jullie ideeen hierover !!

Grtz Eric 😎
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Die calorieën worden alleen betrouwbaar gemeten wanneer je een hartslagmeter aanhebt.

Zonder hartslagmeter is die NIET betrouwbaar (ook op de racefiets is de calorieën-berekening zonder hartslagmeter niet direct betrouwbaar, maar wel nog enigszins in de juiste verhouding).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Die calorieën worden sowieso niet betrouwbaar berekend. Ook niet als je een hartslagmeter hebt. Het wordt met hartslagmeter berekend met een functie waarin je hartslag, massa en leeftijd gaan. Ofwel op basis van gemiddelden.

Heb jij een "gemiddeld" lijf dan komt het enigszins overeen, maar je weet niet of jij een gemiddeld lijf hebt...

Met een berekening waar geen hartslag in gaat wordt het flink minder nauwkeurig. Als je dan ook nog met motor ondersteuning fietst dan heeft de berekening minimaal de door de motor verbruikte energie nodig om iets in de buurt te komen.
Laatst gewijzigd door FreddyH op 12 mei 2018, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

Er zijn teveel variabelen om dit te berekenen met een enkele formule.
Het niveau van ondersteuning telt mee. Hoeveel je zelf aan inspanning doet.
Het enige juiste antwoord zal een hartslagmeter zijn.
Op het net zijn er wel enkele sites die uitleggen hoe jij aan de hand van je massa een vrij accurate berekening kunt doen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 12 mei 2018, 08:52 Die calorieën worden sowieso niet betrouwbaar berekend. Ook niet als je een hartslagmeter hebt. Het wordt met hartslagmeter berekend met een functie waarin je hartslag, massa en leeftijd gaan. Ofwel op basis van gemiddelden.

Heb jij een "gemiddeld" lijf dan komt het enigszins overeen, maar je weet niet of jij een gemiddeld lijf hebt...
Bij mijn Garmin horloge met hartslagmeter kan ik dat soort variabelen ingeven, maar ik beschouw alles als "bij benadering". Ik dat ik op die manier de best mogelijke benadering heb. (Al interesseren calorieën me sowieso niet zoveel.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Als je het precies wilt meten, dan kun je denken aan een vermogensmeter. Bijvoorbeeld http://www.wiggle.nl/powertap-p1-pedale ... gensmeter/.
Givme Stromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mei 2018, 09:42

Ze meten al je trapfrequentie en torque. Misschien kunnen ze daaruit wel fitnessgegevens destileren.
Iets voor een volgende update ?
ST2 17 inch 983wh zwart 45km enkel.
Plaats reactie