Spiegeltje, spiegeltje aan het stuur...

Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

Stromeur schreef: 13 mei 2018, 20:52 Zeker weten? Ik doe nu net als in de auto: en, en. Eerst spiegel, dan over schouder. Met dat over de schouder kijken op volle snelheid heb ik soms nog best wat moeite om balans te houden als ik één hand van het stuur haal en tevens aan het remmen ben. Dus dat zijn handelingen die ik probeer voltooid te hebben voordat ik omkijk.
Heel zeker.
Vergelijken met een auto gaat niet echt op voor mij aangezien een auto is afgeveerd.
Een ongeveerde fiets trilt, stuur is nooit mooi recht.
Het kost me teveel tijd om me te focussen in die spiegel. Ongeacht hoe ik mijn spiegel stel. Ik moet precies bijsturen of mezelf positioneren.
Tevens rij ik op redelijk wat fietspaden die best ver van het rijbaan gedeelte liggen. Dus daar kan ik ook al niet op afgaan.

Ofwel kan het ook een gewoonte van mij zijn door het motorrijden. Daar gebruikte ik ook niet echt de spiegel.
Het oppervlak is te onbetrouwbaar. De dodehoek is te groot.
Mijn vertrouwen in de spiegel is er niet (mede door situaties uit mijn motor verleden).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat snap ik. Ik ben het volledig met je eens dat een spiegel nooit het omkijken over de schouder zou kunnen vervangen. Ik gebruik de spiegel om momentopnames te maken van de situatie (schuin) achter mij, maar de definitieve check voordat ik afsla o.i.d. gebeurt altijd via een blik over de schouder. (Maar dan wil ik dus wel van tevoren een idee hebben van wat zich zoal achter mij bevindt, mocht ik een zwabber maken tijdens het omkijken.) Ik heb een tijdje rondgeStromerd zonder spiegel, en dat beviel me toch ook niet.

Ik verwacht de komende tijd geen gedoe met de handhavers als je je spiegel eraf haalt of vervangt door een andere/kleinere spiegel. Ik heb er zelf ook een andere spiegel op gezet. De handhavers hebben vooralsnog toch geen idee. Maarja. Het mag niet (ik neem aan dat je ze ook niet van je motor hebt verwijderd, ook al keek je er niet in) en dat is wel iets om in het achterhoofd te houden, bijvoorbeeld als je betrokken raakt bij een ongeval en de VOA de zaak komt bestuderen. Want die kennen de regelgeving wel en de OVJ + verzekering zullen zeker interesse hebben in hun bevindingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie