Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 08 jun 2018, 16:57 Oké die heb ik gekocht maar vond dat best dik vergeleken met de dikte van de aders in de supernova kabel naar de PRO. Maar dan ga ik op safe een neem 1 mm2. Heb ik iig geen spanningsverlies.
Een schakeldraad voor een 100W gloeilamp is 1,5mm^2... Dit is echt zwaar overkill!

De genoemde link gaat over huis aansluitingen, 1 mm^2 is goed voor 10A bij 230V bij draadlengte van 25m, ofwel 2,3kW. Jouw lampje is 30W en de draadlengte is 1m of zo, dat gaat echt helemaal nergens over.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
buco

Zijn we op het 6V circuit aan het aansluiten of op 48V? Als het op 6V wordt aangeloten is 1mm2 toch geen overkill. Blijft dan 5A (ik weet niet hoe men het berekent maar hier heb ik een tabel gevonden van minimale draaddiktes: https://www.bouwplaats-inrichting.nl/bl ... roomkabels)

Als je rechtreeks op de batterij hangt (48V) zit je maar op 0.6A en is er helemaal geen issue met 1mm2

Ook kwestie van spanningsval vermoed ik dat tenzij je een lus van 30m gaat trekken in je kader :ck: ;) er geen issue is.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Op 48V. Als mijn (36V) accu vol zit dan levert hij 42V, de M99 Pro op groot licht samen met het achterlicht trekken dan samen 0,5A. Gewoon licht met achterlicht is samen 0,3A en dagrijlicht met achterlicht is 0,1A. Dit zijn ongeveer de worst-case waarden voor jullie (als jullie accu bijna leeg is dan levert hij nog iets van 42V of zo.

Nogmaals: de link die jullie geven laat zien dat je 1mm^2 nodig hebt bij stromen van 0-10A. 10A is volgens de wiskunde die ik ooit gehad heb een factor 20 meer dan de 0,5A die de M99 Pro trekt :ck:

Anders geformuleerd: Supernova is een merk dat alleen het allerbeste doet. En bij hun topmodel het allerbeste maar dan nog wat beter. Zij leveren een 0,5mm^2 aansluitkabel met de lamp mee. Dat is al flink overgedimensioneerd, Supernova neemt daarin simpelweg geen risico's.

Over de spanningsval: inderdaad. Bij die dikke meter aansluitkabel is dat compleet niet van toepassing.

Nuf said.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
buco

OK, drop it, ik dacht dat we over 6V bezig waren. Dan zit het nog veilig binnen de marges maar toch. Better safe than sorry :ay
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De originele verlichting op de ST2 t/m 2017 is 6V. Die gebruiken we alleen om het relais te schakelen. Het relais schakelt de 48V accu spanning voor de lamp.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 09 jun 2018, 08:20 Is er al gekeken of er een groepskorting te krijgen is als er zo'n doehetzelf inbouwsessie gedaan wordt?
Goed idee. Aangezien ik al een lamp heb stel ik voor dat een van de geïnteresseerden dit oppikt.

Wat er iig nodig is:
- inventariseren wie een lamp upgrade wil
- proberen ergens korting te krijgen
- een complete bestellijst maken, zodat iedereen dezelfde componenten heeft (maakt elkaar helpen makkelijker)
- met z'n allen een datum prikken
- gaan!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Ja, groepsinkoopvraag is hier beter op zijn plek.

En voor wie het echt heel goedkoop wil (en een beetje kan klussen):
https://www.kabelshop.nl/Konig-LED-opla ... t7616.html

Als ik zeker wist dat ik ook de fietsbouwlamp wilde dan zou ik zeker interesse hebben in aanschaf en instalatie in bulk.
Maar daarvoor is mijn ervaring nog te klein.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 09 jun 2018, 10:35 Ja, groepsinkoopvraag is hier beter op zijn plek.

En voor wie het echt heel goedkoop wil (en een beetje kan klussen):
https://www.kabelshop.nl/Konig-LED-opla ... t7616.html

Als ik zeker wist dat ik ook de fietsbouwlamp wilde dan zou ik zeker interesse hebben in aanschaf en instalatie in bulk.
Maar daarvoor is mijn ervaring nog te klein.
Die lamp zou ik niet op de fiets monteren. Een echte bouwlamp is erop gemaakt om zoveel mogelijk het licht alle kanten op te gooien, dus ook in de ogen van je tegenliggers. Een fietslamp is erop gemaakt om het licht zo ver mogelijk naar voren te sturen en daarbij een mooie, brede lichtvlek voor je te geven.

Te weinig ervaring in? In het donker fietsen of met het aansluiten van dit soort dingen? Het eerste is op te lossen door vanavond na 23u een eind te fietsen op vergelijkbare wegen die je normaal fietst. Het tweede is op de gezamelijke knutseldag geen probleem, zolang je het geen probleem vindt als een ander het voor je doet.
Als je fiets nog garantie heeft moet je wel een goede afweging maken in risico's... Die moet ieder voor zich nemen. Naar mijn beste inschatting is het technische risico bijzonder laag, ik kan echter niet inschatten hoe flauw jouw dealer en Stromer doen als je modificaties aangebracht hebt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Ik bedoelde te weinig ervaring in wat ik echt nodig heb en wat niet.

Als ik wil dan kan ik nog eens 1000 euro spulletjes kopen "om de boel compleet te maken". Dat ga ik misschien wel doen, maar dan wel rustig aan.

Ik heb inmiddels een kiekje gezien van de omgeving met alleen zo'n bouwlamp aan.
Da's inderdaad niet echt een nuttige bundel voor een fiets.

Dan blijft er alleen nog een interessante basis over om te verbouwen.
Maar voor dat dat weer bruikbaar (en dus waterdicht) is ben ik misschien een paar van die lampen verder die jij volgens mij net verkocht hebt ; )

Maar ik blijf wel kijken of een lamp er bij voor mij niet misschien een betere optie is dan een vervanging van wat er nu op zit.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 09 jun 2018, 20:42 Ik bedoelde te weinig ervaring in wat ik echt nodig heb en wat niet.

Als ik wil dan kan ik nog eens 1000 euro spulletjes kopen "om de boel compleet te maken". Dat ga ik misschien wel doen, maar dan wel rustig aan.
Verstandig. Ikzelf heb het ook redelijk rustigaan gedaan. Ik heb in de 3,5 jaren dat ik mijn fiets nu heb andere trappers, 2 zadelpennen (normale veerpen -niet doen!- en een Suntour), 2 bellen (andere el-cheapo, nu een Spurcycle) en 2 lampen (andere el-cheapo en nu een bouwlamp met ook remlicht) uitgeprobeerd. Daarnaast heb ik een Smarthalo navigatie/alarm dingetje erbij gekocht en ik heb in januari mijn accu laten verbouwen naar iets wat wel ergens op lijkt. C'est tout.

Mijn fiets was altijd al bijna helemaal super, ondertussen heb ik alle nadelen stuk voor stuk opgelost :bp:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie