Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

thijser schreef: 24 nov 2018, 20:34 Uiteindelijk bleek het toch aan het Solid state relais te liggen. Ik heb een gewoon relais gekocht er daar deed de lamp het wel goed mee!
Ik zou graag eens aan dat solid state relais meten als dat mogelijk is. Ik kan dat geknipper niet verklaren vanuit hoe zo'n ding werkt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
SnowBeast
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 nov 2018, 20:45

Sorry guys, time out.
Wilde gewoon mijn ervaringen meedelen, maar remkussens etc horen niet in dit katern van een M99 Pro op je (mijn) ST2 plaatsen, waarvoor mijn verontschuldigingen.
Ik heb mijn ST2 gekocht in Augustus 2017, zonder eraan te prutsen.In September 2018 bij mijn dealer geweest voor nazicht. Garantie hé. Diagnose : nog eens remkussens versleten, ketting versleten en de cassette ook. Het was maar € 220 onderhoudskost, groot onderhoud zeg maar. November 2018 nog eens voorste remkussens moeten vervangen. Ik klok maar 40 km per dag op fietspaden van huis naar hartje stad Antwerpen. Woon-Werk verkeer dus.
Ah ja, M99 Pro op ST2, ondertussen een paar robbrtjes gevochten met 3 Stromer dealers die Allen zeggen dat je een M99 Pro niet op een ST2 kunt zetten, laat staan een M99 Pure die op 6V draait.
Frustrend is dat. Company policy Stromer zeker ? Nochtans is dat bij sommigen van jullie gelukt.
Dit forum legt dat uit, maar ik snap er niets van, althans inzake de finesse ervan.
Getz
SnowBeast
Succes is not final, Failure is not fatal, it is the Courage to continue that counts (Winston Churchill) :bu:
M99 Pro-Continental Contact+City(zomerband)-Magura 7.R Race-Beryl Burner Brake-Spurcycle "Tibetan Gong"
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SnowBeast schreef: 25 nov 2018, 19:55 M99 Pro op ST2, ondertussen een paar robbrtjes gevochten met 3 Stromer dealers die Allen zeggen dat je een M99 Pro niet op een ST2 kunt zetten, laat staan een M99 Pure die op 6V draait.
Frustrend is dat. Company policy Stromer zeker ?
Company policy inderdaad. Stromer accepteert geen modificaties, behalve waar Stromer eventueel zelf mee komt. Als je deze mod toch uitvoert, dan verlies je je garantie. Ik zou daarom in jouw geval nog een jaartje wachten en deze winter eventueel kiezen voor een extra opzetlamp op je stuur als je de koplamp niet voldoende vindt.

Overigens bewijst het verloop van dit topic dat de drie dealers die je gesproken hebt het bij het verkeerde eind hebben. Dat ze er niet aan willen beginnen dat vind ik, bekeken vanuit de Stromer dealer, zeer begrijpelijk. Maar dat het niet kán, dat is een ander verhaal en dat verhaal is dus onjuist.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 32000

Het monteren van de M99 pro kan zeker! Door de manier waarop de lamp aangesloten is kan ik me ook niet voorstellen hoe dit storingen zou kunnen veroorzaken op je fiets. Eigenlijk kan je controller helemaal niet "zien" dat de M99 pro gemonteerd is, hoogstens zou de ST2 kunnen "denken" dat je oorspronkelijk lamp stuk is, want die vraagt nagenoeg geen stroom meer (want daar zit het relais).

Ik heb het zo aangesloten dat ik de fiets weer helemaal in originele staat kan herstellen. Ik heb nergens in de oorspronkelijke bedrading geknipt:
Artboard.png
Artboard.png (387.66 KiB) 3687 keer bekeken

Ik heb de volgende onderdelen gebruikt
  • SAE Verleng kabel. Deze kabel heb ik doorgeknipt en daar heb ik de voedingsdraad richting de M99 aan gesoldeerd. Ik heb de 10AWG versie gebruikt, die was eigenlijk wat te dik, dus ja kan ook met de 12AWG versie uit de voeten.
  • 6 Volt relais (SRU-06VDC-SD-C) gekocht bij "Radio Twente" in Den Haag.
  • 2 Pin headers om aansluiting te maken met het stekkertje van de oorspronkelijke lamp.
  • Waterdichte autozekering houder + een 2 amp zekering
  • M99 Pro
  • Stuurbeugeltje
De SAE verlengkabel heb ik in de ruimte onder de accubak gestopt. De zekering, het relais en overige bedrading heb ik in de framebuis achter de OMNI weggestopt.
IMG_20180916_214903-COLLAGE.jpg
IMG_20180916_214903-COLLAGE.jpg (508.93 KiB) 3827 keer bekeken
Het eindresultaat!
IMG_20181125_211605_Bokeh.jpg
IMG_20181125_211605_Bokeh.jpg (402.47 KiB) 3827 keer bekeken
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
fgw
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2018, 22:40
Locatie: Leidschendam

Dankjewel voor de foto's en het duidelijke boodschappenlijstje.
Werkt het lichtknopje boven de + nog met de M99?
Na een Kalkhoff Integrale :av Nu een ST2 Black
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 32000

fgw schreef: 25 nov 2018, 21:53 Dankjewel voor de foto's en het duidelijke boodschappenlijstje.
Werkt het lichtknopje boven de + nog met de M99?
Yes, want daarmee schakel je het relais.
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

thijser schreef: 25 nov 2018, 21:30 Het monteren van de M99 pro kan zeker! Door de manier waarop de lamp aangesloten is kan ik me ook niet voorstellen hoe dit storingen zou kunnen veroorzaken op je fiets. Eigenlijk kan je controller helemaal niet "zien" dat de M99 pro gemonteerd is, hoogstens zou de ST2 kunnen "denken" dat je oorspronkelijk lamp stuk is, want die vraagt nagenoeg geen stroom meer (want daar zit het relais).

Ik heb het zo aangesloten dat ik de fiets weer helemaal in originele staat kan herstellen. Ik heb nergens in de oorspronkelijke bedrading geknipt:
Artboard.png

Ik heb de volgende onderdelen gebruikt
  • SAE Verleng kabel. Deze kabel heb ik doorgeknipt en daar heb ik de voedingsdraad richting de M99 aan gesoldeerd. Ik heb de 10AWG versie gebruikt, die was eigenlijk wat te dik, dus ja kan ook met de 12AWG versie uit de voeten.
  • 6 Volt relais (SRU-06VDC-SD-C) gekocht bij "Radio Twente" in Den Haag.
  • 2 Pin headers om aansluiting te maken met het stekkertje van de oorspronkelijke lamp.
  • Waterdichte autozekering houder + een 2 amp zekering
  • M99 Pro
  • Stuurbeugeltje
De SAE verlengkabel heb ik in de ruimte onder de accubak gestopt. De zekering, het relais en overige bedrading heb ik in de framebuis achter de OMNI weggestopt.

IMG_20180916_214903-COLLAGE.jpg

Het eindresultaat!
IMG_20181125_211605_Bokeh.jpg
Kan ik deze lamp ook zo monteren op een ST1X?

Grt. Bert.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jep, op een ST1x en ST2 werkt dit precies hetzelfde. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat modellen van 2018 op 12V werken en de eerdere modellen op 6V, dus je moet een relais hebben dat op de juiste spanning schakelt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

FreddyH schreef: 26 nov 2018, 11:01 Jep, op een ST1x en ST2 werkt dit precies hetzelfde. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat modellen van 2018 op 12V werken en de eerdere modellen op 6V, dus je moet een relais hebben dat op de juiste spanning schakelt.
Dank je wel voor het snelle antwoord. Ik heb een St1X uit 2017. Waar is de Supernova nog te koop. Ik zie nl. alleen maar "uitverkocht" staan.

Grt. Bert.
Golvas

PIPOOO schreef: 26 nov 2018, 11:06 Waar is de Supernova nog te koop. Ik zie nl. alleen maar "uitverkocht" staan.
Werd gisteren al gepost door Plasmajack :
Plasmajack schreef: 25 nov 2018, 13:49 Bike 24 heeft er 2 in stock voor de liefhebbers
bike24.com heeft dus nog voorraad ... op Black Friday waren ze trouwens elders te scoren aan € 331,49 !
Plaats reactie