Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α



Deze zijn allemaal niet geschikt: deze zijn voor een load van wisselspanning. Ik zal straks eens zoeken.
thijser schreef: 01 sep 2018, 14:07Ik heb bij de eerste 2 alleen geen idee wat het verschil is tussen Direct schakelend en Schakelend bij overbelasting


Die laatste schakelt uit als de spanning te hoog wordt, is niet relevant voor jou omdat de accu spanning niet hoger wordt dan wat de lamp aan kan (lamp kan 60V hebben, jouw accu geeft max zo'n als hij helemaal vol is 54V).
thijser schreef: 01 sep 2018, 14:07 Voor de zekering heb ik deze gevonden. Die is qua specs hetzelfde als die Elsje heeft voorgesteld. Ik probeer alleen te begrijpen waar de specifieke waardes van 72v en 2.5 ampere op gebaseerd zijn als waarde voor de zekering, kan iemand dat uitleggen? Maakt het bij een zekering nog uit "hoe om" je hem in het circuit plaatst?
Is een prima ding. 72V is de maximale spanning die het ding aan kan, prima dus. 2,5A is de max stroom die hij doorlaat, daarna schakelt hij uit. Is ook prima. Het maakt niet uit in welke richting je hem aansluit. Als dat wel zo zou zijn stond er een + en - op gedrukt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb deze gevonden, maar vind hem wel prijzig (23,50 Euro): https://www.conrad.nl/p/crydom-mpdcd3-h ... vdc-505085

De meeste goedkopere hebben een maximale load spanning van 48V of lager (bij volle accu zit je daar boven). Daarnaast heb je een schakelspanning nodig van 6V, dus een bereik van 3-10V of meer aan schakelspanning is ideaal. Ik heb nog een andere gevonden van 2 Euro goedkoper maar die heeft een schakelspanning van 5-15V, ik weet niet zeker of jullie koplamp voedingsspanning keurig 6V is of dat die bij legere accu ook wat inzakt, dus een bereik vanaf 3V is veiliger.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 32000

FreddyH schreef: 01 sep 2018, 19:13
thijser schreef: 01 sep 2018, 14:07 Voor de zekering heb ik deze gevonden. Die is qua specs hetzelfde als die Elsje heeft voorgesteld. Ik probeer alleen te begrijpen waar de specifieke waardes van 72v en 2.5 ampere op gebaseerd zijn als waarde voor de zekering, kan iemand dat uitleggen? Maakt het bij een zekering nog uit "hoe om" je hem in het circuit plaatst?
Is een prima ding. 72V is de maximale spanning die het ding aan kan, prima dus. 2,5A is de max stroom die hij doorlaat, daarna schakelt hij uit. Is ook prima. Het maakt niet uit in welke richting je hem aansluit. Als dat wel zo zou zijn stond er een + en - op gedrukt.
Ik probeer het allemaal een beetje te begrijpen 😇, dus waarom die 72v en 2,5 ampere? De accu geeft zelf 48v, is die 72v dan niet te hoog? De zekering zorgt ervoor dat het circuit van de verlichting niet opeens teveel spanning vraag waardoor de accu het begeeft?
FreddyH schreef: 01 sep 2018, 20:15 Ik heb deze gevonden, maar vind hem wel prijzig (23,50 Euro): https://www.conrad.nl/p/crydom-mpdcd3-h ... vdc-505085
Fijn dat jullie zo meehelpen! Ik had zo die andere besteld anders... Deze is wel erg duur idd, ik bestel wel gewoon die bij aliexpress, dan maar even geduld hebben.
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Je kijkt naar 2 zaken. Als eerste naar de spanning. Hij kan maximaal 72V aan dus daarmee voldoet hij omdat de accu minder spanning heeft/levert. Het zou niet goed zijn een zekering te kopen die een lagere spanning aankan dan de voeding (accu) levert. De maximale stroom waarbij hij afschakelt is belangrijk. De stroom mag niet te hoog worden (brandt de boel door). Dus als de stroom hoger wordt dan 2.5A treed de zekering in werking. Hiermee beveilig je de bedrading, zekering en de lamp. 2.5A is voldoende. De lamp vraagt minder stroom.
Je kan het vergelijken met een automatische zekering in je meterkast. Alleen die moet je wel weer handmatig inschakelen (palletje omhoog doen).
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad. De stroom die je lamp vraagt is ongeveer 0,5A max. Bij een kortsluiting krijg je ineens stromen die richting 100A kunnen gaan (afhankelijk van hoeveel je accu kan leveren), hiervan gaat je accu dood.

Je motor trekt max ongeveer 20A, dus als je daar flink onder zit dan zit je in een gebied waar de accu er niet echt warm van wordt (letterlijk!). 2,5A is dus perfect :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 32000

Top, thanks voor de uitleg ik snap hem nu!

De dealer heeft helaas alleen een OEM versie, dus ik moet nog wel even wachten want de M99 Pro is verder overal uitverkocht...

Is er eigenlijk ruimte om zoiets te gebruiken? Dat scheelt weer solderen en is het makkelijk terug te brengen in originele staat.
Schermafbeelding 2018-09-02 om 14.28.56.png
Schermafbeelding 2018-09-02 om 14.28.56.png (987.55 KiB) 2736 keer bekeken
ST3 Pinion ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

thijser schreef: 02 sep 2018, 14:30 Top, thanks voor de uitleg ik snap hem nu!

De dealer heeft helaas alleen een OEM versie, dus ik moet nog wel even wachten want de M99 Pro is verder overal uitverkocht...

Is er eigenlijk ruimte om zoiets te gebruiken? Dat scheelt weer solderen en is het makkelijk terug te brengen in originele staat.
Schermafbeelding 2018-09-02 om 14.28.56.png
Ik begrijp je wens.
Dat zal proppen worden. Let wel op dat je voldoende dikke draden neemt (Die op de foto zijn te dun) zelfde dikte als de huidige draden naar de accu. En connectoren komen in een vochtige omgeving te zitten dus opletten voor oxidatie.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

FreddyH schreef: 01 sep 2018, 20:15 Ik heb deze gevonden, maar vind hem wel prijzig (23,50 Euro): https://www.conrad.nl/p/crydom-mpdcd3-h ... vdc-505085
Ben je gek,
Bij Ali..... zijn ze veel goedkoper.
Je schakelt met 12 volt dus meer is er niet nodig aan de ingang. Omdat de originele lamp op 12V werkt.
Kijk maar even goed naar het schema.
En deze kunnen sowieso niet gebruiken omdat deze A-C secundair schakelt.
Je moet een DC-DC thoe hebben zie een eerdere post van mij.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Patrikius schreef: 03 sep 2018, 20:42
FreddyH schreef: 01 sep 2018, 20:15 Ik heb deze gevonden, maar vind hem wel prijzig (23,50 Euro): https://www.conrad.nl/p/crydom-mpdcd3-h ... vdc-505085
Ben je gek,
Bij Ali..... zijn ze veel goedkoper.
Je schakelt met 12 volt dus meer is er niet nodig aan de ingang. Omdat de originele lamp op 12V werkt.
Kijk maar even goed naar het schema.
En deze kunnen sowieso niet gebruiken omdat deze A-C secundair schakelt.
Je moet een DC-DC thoe hebben zie een eerdere post van mij.
Tijser vroeg expliciet naar een Nederlandse leverancier... Dus dat Ali goedkoper is lijkt me weinig relevant. Maar vandaar mijn opmerking dat ik hem wel serieus prijzig vind...

De 2017 modellen schakelen met 6V, niet 12V. Het gelinkte halfgeleiderrelais kan wel, het is een DC-DC exemplaar. Het plaatje klopt niet, kijk maar eens naar de specs ;p

En op je eerste vraag: gelukkig wel ja :bp:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Ah ok ik zag alleen het plaatje.
Heb niet verder naar de specs gekeken.
Ik heb er zelf 5 stuks voor €14,65 gekocht.
Je kunt ook volstaan met een 6volt autorelais.
Het hoeft net persé een solidstate relais te wezen.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie