Cirrus Cycles BodyFloat, vs Suntour SP12 NCX en Cane Creek Thudbuster LT/ST

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartgo schreef: 15 jul 2017, 23:43 Wat de lengte van de pen betreft: ik heb zelf inderdaad het zadel iets lager gezet om schade aan de buis te voorkomen. Als de BF langer is, is dat zeker een voordeel. Zolang de pen net onder het kruispunt van het frame komt is het goed.

Dan de dikte: je moet een verloopstukje monteren, maar ik begrijp dat dat ook bij BF moet.
Voor zowel de BodyFloat als de Suntour SPX12 NCX met diameter 31,6mm is voor de Stromer geen adapter nodig. Hoe dat bij RM zit weet ik niet, daar zou ik de specs voor moeten nakijken.

De Suntour zadelpen heeft een lengte van 350mm. De BodyFloat is leverbaar in in 350mm en 420mm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik wil de Suntour niet afbranden, het is een relatief goedkope pen die gewoon z'n werk doet en zolang je geen reus op een te klein frame bent is de kans op schade aan het frame beperkt. En dat invetten valt ook wel te overleven. Maar als je wat meer kilometers maakt is de toegevoegde veerkwaliteit van de BF de hoge kosten zeker waard.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Stromer-forum,

ook ik ben overgestapt met een gewone St1x naar een Suntour: een verademing voor mijn achterste.
Vervolgens toch ook de BodyFloat geprobeerd en dat ding presteert gewoon beter. Buitengewoon gewenst als kilometervreter.
De Suntour is zonder schaamte overgegaan naar mijn vrouw haar pedelec (Flyer Street). Da's ook een organiek ongeveerd gebeuren en met de Suntour en haar kilometers is ze er dolblij mee.

De Suntour is prijstechnisch een keurig product. De pendikte is 27,2 mm maar met een 31.6 mm opvulbus kon die op de Stromer. Voor de Flyer moest ik een 30.9 mm vulstuk kopen; en past daar net zo goed.
Voor dit geld koop je gewoon geen beter product; mooie prijs/kwaliteits-verhouding.

De BodyFloat is leverbaar in verschillende pendiktes. Ik ga er van uit dat je dealer je een 31.6 mm BodyFloat kan leveren zodat je geen opvulbussen hoeft te gebruiken. De dempende werking is een stuk fraaier (?) / fijner (?) ((heb effe niet het juiste woord)) dan de Suntour en de prijs is meermaals over de kop gegaan.
Of je dat er voor over hebt is geheel aan de klant.
Mijn achterste en onderrug hebben er baat bij en met mijn kilometertjes is dit een zinvolle investering.

Misschien handig als BodyFloat-gebruikers hun reserve/spare veertjes ter ruiling aanbieden ?
Van huis uit krijg je er een aantal bij in diverse kleuren.
Ik gebruik nu een oranje 1.75" onder en een zwarte 1.5" boven.
Er liggen hier dus nog een zwarte en een paarse 1.5" veer.
Mogelijk interessant voor een wat lichter persoon om mee te experimenteren ? Zie website BodyFloat.
Natuurlijk kan je losse veersetjes bestellen.....maar straks heeft iedereen een aantal ongebruikte veertjes thuisliggen ????
Zelf wil ik wel eens met 2 x oranje rijden. Dus als er iemand in de lichtere gewichtsklasse zijn/haar oranje veertje niet gebruikt sta ik open voor ruiling.

Stromer-ze,
Reinout
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Heeft er iemand de gewichten vergeleken? Is de BF zwaarder dan de Suntour?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De aluminium BodyFloat is lichter dan de Suntour SP12 NCX. Maar die paar ons lijkt me nou niet echt iets om je druk over te maken op een Stromer van bijna 30 kilo, waarvan bij de meeste onderdelen af fabriek toch al amper naar het gewicht is gekeken. Anyway, de BodyFloat verslaat de SP12 NCX dus wel.

En als je absoluut het lichtste van het lichtste wil hebben, neem dan de carbon Bodyfloat. Al heb je voor de Stromer dan wel een extra vulbus nodig, want de carbon BodyFloat is alleen in diameter 27,2mm te krijgen. Die 27,2 naar 31,6 vulbus weegt ook weer wat, dus onder de streep levert het je t.o.v. de aluminium variant waarschijnlijk nauwelijks winst op, en al helemaal niet op je bankrekening :roll:.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Reinout-St1x schreef: 16 jul 2017, 06:01 ... De dempende werking is een stuk fraaier (?) / fijner (?) ((heb effe niet het juiste woord)) dan de Suntour en de prijs is meermaals over de kop gegaan. Of je dat er voor over hebt is geheel aan de klant.
Voor mij zijn de juiste woorden subtieler en comfortabeler. De prijs is best stevig, zelfs met groepskorting, maar in verhouding tot de kosten van de fiets valt het allemaal wel mee en als Stromer-rijder kom je al snel uit op het beste.
Misschien handig als BodyFloat-gebruikers hun reserve/spare veertjes ter ruiling aanbieden ?
Van huis uit krijg je er een aantal bij in diverse kleuren.
Ik gebruik nu een oranje 1.75" onder en een zwarte 1.5" boven.
Er liggen hier dus nog een zwarte en een paarse 1.5" veer.
Mogelijk interessant voor een wat lichter persoon om mee te experimenteren ? Zie website BodyFloat.
Natuurlijk kan je losse veersetjes bestellen.....maar straks heeft iedereen een aantal ongebruikte veertjes thuisliggen ????
Zelf wil ik wel eens met 2 x oranje rijden. Dus als er iemand in de lichtere gewichtsklasse zijn/haar oranje veertje niet gebruikt sta ik open voor ruiling.
De dealer heeft zijn best gedaan om twee oranje veren in mijn BF te plaatsen totdat bij doorkreeg dat de bovenste veer kleiner is dan de onderste... Ruilen heeft dus geen zin. Ik heb mijn oranje bovenveer al even geleden besteld maar aangezien ik momenteel overdag op grote hoogte verkeer kan ik me dan niet bezighouden met dergelijke aardse zaken ('s avonds wel maar dan is de dealer weer dicht)...

Trouwens, fijne vakantie Reinout!
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Begrijp ik het goed dat de BF ook geenenkele smering nodig heeft?
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Vandaag, na een weekje vakantie, eindelijk de Cirrus Bodyfloat kunnen monteren. Wat een verademing!!! In mijn dorpje fietspaden die omhoog komen door de boom-wortels die er onder liggen. Geen centje pijn bij het er overheen rijden! Echt het gevoel alsof je in zo'n Amerikaanse Cadillac aan het rijden bent. Inmiddels de veren wel wat strakker aangedraaid, zodat het toch sportief voelt, maar ook comfortabel. Het bedrag meer dan waard!!! Schitterende innovatie :ay
Danigator
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 aug 2017, 15:47

Ik heb vandaag ook voor het eerst met mn nieuwe bodyfloat gefietst. Dat is echt een wereld van verschil, dit of zonder vering. Ben er super blij mee dot fietst zoveel relaxter. Nu nog wat finetunen qua hoogte en strakheid vering. Kan het iedereen aanbevelen.
Bijlagen
IMG_9449.JPG
IMG_9449.JPG (1.02 MiB) 5786 keer bekeken
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD :cool2:
mhoutman

Vrag: het lijkt me vrij lastig worden om op alle drie de zadelpennen nog een Ortlieb Saddle Bag te monteren ? https://www.ortlieb.com/en/Saddle-Bag/
Plaats reactie