Cirrus Cycles BodyFloat, vs Suntour SP12 NCX en Cane Creek Thudbuster LT/ST

Golvas

En op Instagram circuleren tal van foto's waarop o.a. de Kinekt 2.1 in de Stromer Flagship Store in Oberwangen te zien is ... meteen ook het bewijs dat mijn dealer hierover foute info meegaf.

-

-
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Ik lees hier dat je de Suntour SP12-NCX moet plaatsen met een vulbuisje maar als ik op verschillende sites kijk kan je overal gewoon de diameter kiezen. Is dit dan veranderd of leveren ze dan dadelijk het juiste vulbuisje mee?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als jij in een online winkel de diameter kan kiezen, dan mag je er vanuit gaat dat-ie past in de bestelde diameter. (En als daar een vulbusje nodig is, dan mag je er dus vanuit gaan dat dit erbij zit, anders zou het onzin zijn om mensen een diameter te laten kiezen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

NCX via A-zon bestelt in 31,6 mm past perfect. Had al op Youtube filmpje gezien. Veer beetje aangedraaid ... voor kortere personen ideaal. Buis is kort. Voor 62,50 euro prima !
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Teddytejero schreef: 25 jun 2019, 14:45 NCX via A-zon bestelt in 31,6 mm past perfect. Had al op Youtube filmpje gezien. Veer beetje aangedraaid ... voor kortere personen ideaal. Buis is kort. Voor 62,50 euro prima !
Buis is kort, voor kortere personen ideaal? Ik heb hem ook en ik ben 1,98m. Ik heb hem zelfs ver van de maximale stand afstaan.

De buis is dus niet te kort, de frames van Stromer zijn te klein :roll:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Hij is ook in2 lengtes te verkrijgen (350 en 400mm) dus dat kan misschien ook wel een verschil maken?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 06 jul 2017, 20:15 De Suntour SP12 NCX en de Cane Creek Thudbuster maken gebruik van een parallellogram- veermechanisme. De filosofie achter deze constructie is dat de veerrichting beter aansluit bij de beweging van het frame als het achterwiel over een hobbel rijdt: het frame komt daarbij wat omhoog en naar voren. Met dit type vering worden beide richtingen opgevangen, met als resultaat een meer stabiele zit in vergelijking tot het pogostick effect van de zogenaamde “dropper”-zadelpennen, die we nog jarenlang op alle seniorenfietsen zagen zitten.

Cirrus Cycles heeft met de BodyFloat een geveerde zadelpen ontworpen met een compleet nieuw mechanisme, waarmee een belangrijk nadeel van parallellogram-zadelpennen is opgelost. Want juist omdat de Suntours en de Cane Creeks zowel naar beneden als naar achteren veren, verandert bij een hobbelige rit je fietshouding. Zowel je zithoogte als je afstand tot het stuur blijven niet stabiel. De BodyFloat is erop gericht om de fietser volledig te isoleren van de bewegingen die de fiets over het wegdek maakt. Dit wordt bereikt met een mechanisme met twee verwisselbare veren en een bout voor de spanningsinstelling.

Dit is het idee:


Bodyfloat grafisch.png


En zo ziet dat er in de praktijk uit:



Al is de werking in dit filmpje wel érg mooi voorgesteld. De fietser beweegt nauwelijks, want hij trapt nauwelijks, laat staan dat hij serieus kracht zet. Hij zit dus al heel braaf stabiel te zitten. Maar oké, we snappen het idee. (Dit is trouwens de carbon variant a 399 euro.)

Goed marketingverhaal dus? Zeker!
Maar werkt het ook?

Hoewel ik de BodyFloat stevig aan de prijs vind, wilde ik hem na alle lovende verhalen toch zelf eens proberen. Mijn dealer Cicq was zo vriendelijk om mij een maand lang te laten Stromeren op de BodyFloat, en binnen de eerste 100 kilometer was ik al helemaal verkocht.

Recht uit de doos voelde de BodyFloat aan als een Brooks B190 zadel op een transportfiets. Maar dat is echt een kwestie van de juiste twee veren gebruiken, de juiste basisinstellingen toepassen en gaan fine tunen.

Op de website van Cirrus Cycles kun je een Spring Calculator invullen. De Spring Calculator kijkt niet alleen naar je lichaamsgewicht, maar ook naar je fietshouding (voorwaarts, neutraal of rechtop) en stelt daarbij de juiste combinatie van twee veren voor. Omdat er veel verschillende veren leverbaar zijn, die ook nog eens onderling gecombineerd kunnen worden, en omdat de spanning verder afgeregeld kan worden met de stelbout aan de achterkant, zijn de mogelijkheden om de BodyFloat geheel naar eigen wens en tot in perfectie te tunen bijna eindeloos.

En het is echt waar: vind je de Cirrus BodyFloat recht uit de doos op je fiets helemaal niks? Neem even rustig de tijd, probeer eens wat, zoek de grenzen van de instellingen op, of rommel er gewoon even goed mee aan. Uiteindelijk is het mij gelukt om de BodyFloat zo in te stellen dat ik absoluut niet meer zonder wil.

Mijn Thudbuster ST beviel me prima, maar het begint er al mee dat de vering van een elastomeer totaal anders aanvoelt dan de twee veren in de BodyFloat. In vergelijking tot de BodyFloat is de Thudbuster ineens een van-dik-hout-zaagt-men-planken zadelpen. Hij doet het goed, maar de BodyFloat voelt zoveel subtieler aan. Met de juiste instellingen voel je alleen bij het opstappen nog dat het zadel een stukje in veert, en verder merk je nauwelijks dat de BodyFloat er is. (Totdat je hem eraf haalt..) Ik vind de BodyFloat oprecht zijn geld waard.


Dit is 'm. Balen dat-ie terug moet:


20170704_211845.jpg
20170704_211832.jpg
20170704_211818.jpg
Interessant dit... Ik reed ongeveer een maand of 4 met een eerst mokerhard zadel (een of ander design ding van de vorige eigenaar) - waardeloos; daarna een ander gelzadel gemonteerd van mijn motorloze fiets, veel beter. Ik kon weer zitten.

Alleen de rugklachten bleven (ondanks dat ik 25 ben) - fietsen helpt me altijd. Sinds juli vorig jaar een Bodyfloat. Heerlijk, het zou er standaard op moeten zitten. Nooit meer rugklachten, de positieve effecten die ik altijd bij het fietsen had, heb ik nu ook met keihard zoeven op de Stromer. Op een fiets van 4000+ euro mag echt wel een zadelpen van 300 euro geinstalleerd worden als je het mij vraagt (daarop bezuinigen is net als bezuinigen op banden, in mijn inziens onverantwoord). Mijn rug is mij VEEL meer waard dan die paar knaken. Ik ben er heel, heel erg blij mee! Ondanks dat ik een halve week na installatie dusdanig hard viel dat ik er nog steeds een krakende schouder aan over gehouden heb :ck: :lol:
(schouderblad was gebroken, dat kan je niet echt vastzetten dus de oorspronkelijke vorm is niet meer daar, idem dito met m'n hand, met 45kmh op hobbelend asfalt vallen maakt je weinig beter :bu: )
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie