Pagina 1 van 2

Lumos helm (niet NTA-8776 gekeurd)

Geplaatst: 31 dec 2017, 11:01
door Jantje
[Berichten over deze helm afgesplitst naar een eigen topic. Stromeur.]

Heeft er iemand ervaring met deze nieuwe helm?
Ik weet ook niet of deze aan het nieuwe veiligheids-keurmerk voldoet.

Https://eu.lumoshelmet.co

Ik hoor graag jullie reactie.
Binnenkort krijg ik mijn nieuwe Stromer ST-1X !
Vandaar mijn belangstelling voor deze helm...

Re: Aanbieding Lumos-helm met verlichting, richtingaanwijzers en stop/veiligheidslicht

Geplaatst: 31 dec 2017, 11:23
door rvaneijk
https://eu.lumoshelmet.co/apps/help-cen ... elmet-have

Lumos meets the following bicycle helmet safety standards:

CPSC in the United States (CPSC 16 CFR Part 1203)
ASTM F1447 (Canada)
EN1078 in Europe Lumos also meets all other requisite standards required of consumer electronic devices set by the FCC and CE.

Helaas dus alleen gekeurd voor het gebruik met fietsen, niet voor speed-pedelecs. "Een helm die voldoet aan NTA 8776 lijkt op een fietshelm, maar is berekend op hogere valsnelheden en beschermt een groter deel van het hoofd." (http://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuws ... d-10125813).

De volgende helmen hebben een NTA 8776 certificaat (de actuele norm is 'NTA 8776:2016-12 en'):
MERK MODEL DATUM CERTIFICAAT MAAT CERTIFICATIENUMMER
ABUS ACT4V2-Y Pedelec+ 14-3-2017 52-57 cm TLF-17001-000
ABUS ACT4V2-A Pedelec+ 14-3-2017 56-62 cm TLF-17002-000
BBB Cycling BHE-56 Indra 1-5-2017 52-58 cm TLF-17004-000
BBB Cycling BHE-56 Indra 18-7-2017 56-62 cm TLF-17007-000
Bontrager Rally Mips 24-1-2017 51-57 cm BIV-17002-000
Bontrager Rally Mips 24-1-2017 54-60 cm BIV-17002-000
Bontrager Rally Mips 24-1-2017 58-63 cm BIV-17002-000
Cratoni Vigor 24-1-2017 54-55 cm BIV-17001-000
Cratoni Vigor 24-1-2017 56-57 cm BIV-17001-000
Cratoni Vigor 24-1-2017 58-59 cm BIV-17001-000
Cratoni Vigor 24-1-2017 60-61 cm BIV-17001-000
LAZER LZB-07 25-9-2017 52-56 cm BIV-17004-000
LAZER LZB-07 25-9-2017 55-59 cm BIV-17004-000
LAZER LZB-07 25-9-2017 58-61 cm BIV-17004-000
MET S.p.A M113 - GRANCORSO 15-9-2017 52-56 cm CSI-0497-00001-00
MET S.p.A M113 - GRANCORSO 15-9-2017 56-58 cm CSI-0497-00001-00
MET S.p.A M113 - GRANCORSO 15-9-2017 58-62 cm CSI-0497-00001-00
Specialized Bicycle Components, Inc. Ambush Comp 14-6-2017 51-56 cm BIV-17003-000
Specialized Bicycle Components, Inc. Ambush Comp 14-6-2017 54-58 cm BIV-17003-000
Specialized Bicycle Components, Inc. Ambush Comp 14-6-2017 57-61 cm BIV-17003-000
Specialized Bicycle Components, Inc. Ambush Comp 14-6-2017 59-63 cm BIV-17003-000
STRATEGIC S-154L 14-3-2017 58-61 cm TLF-17003-000
STRATEGIC S-154M 17-11-2017 55-58 cm TLF-17008-000
STRATEGIC S-337M 17-11-2017 54-58 cm TLF-17009-000
Bron: https://www.nen.nl/NEN-Shop/Vakgebieden ... A-8776.htm

Re: Aanbieding Lumos-helm met verlichting, richtingaanwijzers en stop/veiligheidslicht

Geplaatst: 31 dec 2017, 16:15
door Stromeur
Jantje schreef: 31 dec 2017, 11:01 Heeft er iemand ervaring met deze nieuwe helm?
Ik weet ook niet of deze aan het nieuwe veiligheids-keurmerk voldoet.

Https://eu.lumoshelmet.co
Heeft inderdaad niet het in Nederland vereiste NTA-8776 keurmerk. Onzettend jammer, want ik vind het een hele nette en ook bruikbare helm. Vooral interessant voor mensen die de voorkeur geven aan een helm die meer lijkt op een traditionele fietshelm.

Lumos Smart bike helmet.jpg
Lumos Smart bike helmet.jpg (92.97 KiB) 5219 keer bekeken

Eén van de volgers van het Stromer Forum Instagram, een Zwitser die nu lekker door de stevige Zwitserse fietst op zijn Speed Pedelec, heeft de helm ook (en een skibril). Ziet er serieus goed uit, met die opvallende verlichting:

Lumos fietshelm.jpg
Lumos fietshelm.jpg (298.68 KiB) 5219 keer bekeken

Re: Helmen met NTA 8776 keurmerk

Geplaatst: 31 dec 2017, 16:58
door Stromend
Goed dat je de foto erbij plaats. Zo doet de helm minder kerstbomig aan. Mooi concept.

Vraag me serieus af hoeveel bescherming een fietshelm geeft bij volle impact.
Het geeft vast een prettig gevoel om een helm op te hebben en er stylisch uit te zien, maar het gaat volgens mij voornamelijk om voorkomen van hoofdletsel bij volle impact.

Ik ben eerlijk en houd het op een lichte bromfietshelm met volle schaal net als tijdens het skiën waar de open helmen de laatste jaren door acceptatie van het publiek en druk op producenten door strengere normen allemaal zijn vervangen door volle schalen. Gisteren nog voor 2 neefjes een skihelm gekocht. Geen keus meer in open helmconcepten.

Re: Lumos helm (niet NTA-8776 gekeurd)

Geplaatst: 28 dec 2018, 20:40
door Bart VS
weet iemand of die helm voldoet voor België ?

EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn

zijn bij deze helm de slapen en het achterhoofd voldoende beschermd ??

Re: Lumos helm (niet NTA-8776 gekeurd)

Geplaatst: 29 dec 2018, 01:06
door Golvas
Bart VS schreef: 28 dec 2018, 20:40 weet iemand of die helm voldoet voor België ?
Op de website van Lumos is daarover alvast geen enkele info terug te vinden, niets over de EN 1078 norm en ook niets over de NTA 8776 norm ... dus ... :?:

Misschien dat een verkoper (er zijn er een 30-tal in BE) je hierover meer info kan verschaffen ?

Re: Lumos helm (niet NTA-8776 gekeurd)

Geplaatst: 29 dec 2018, 08:11
door Tomasj
Golvas schreef: 29 dec 2018, 01:06
Bart VS schreef: 28 dec 2018, 20:40 weet iemand of die helm voldoet voor België ?
Op de website van Lumos is daarover alvast geen enkele info terug te vinden, niets over de EN 1078 norm en ook niets over de NTA 8776 norm ... dus ... :?:
Toch wel. Ik lees "Lumos meets the rigorous safety standards of the CPSC (USA), ASTM F1447 (Canada) and EN1078 (Europe). Yes, we've been crash tested"

Volgens mij is deze helm ook in België niet toegelaten op de speedpedelec, want hij bedekt de slapen volgens mij onvoldoende.
Een fietshelm dient in de eerste plaats om de gevolgen van een val te minimaliseren. Ik zou gewoon een veilige helm nemen. De Abus maar ook de MET kan je in fluo geel aanschaffen. Er is een Cratoni en op zin minst de abus hebben ook een verlichting achter op de helm.
Wanneer je kijkt naar de ongevallen die hier de voorbije maanden zijn gemeld, is daar relatief zelden een auto bij betrokken.

Re: Lumos helm (niet NTA-8776 gekeurd)

Geplaatst: 29 dec 2018, 08:16
door FreddyH
Tomasj schreef: 29 dec 2018, 08:11 Wanneer je kijkt naar de ongevallen die hier de voorbije maanden zijn gemeld, is daar relatief zelden een auto bij betrokken.
En toen ik in 2016 door een automobilist van mijn fiets gereden ben was zichtbaarheid niet het probleem. Domweg niet kijken van die bestuurder was het probleem :ck: :aq

Re: Lumos helm (niet NTA-8776 gekeurd)

Geplaatst: 29 dec 2018, 13:58
door WFVst5
FreddyH schreef: 29 dec 2018, 08:16
Tomasj schreef: 29 dec 2018, 08:11 Wanneer je kijkt naar de ongevallen die hier de voorbije maanden zijn gemeld, is daar relatief zelden een auto bij betrokken.
En toen ik in 2016 door een automobilist van mijn fiets gereden ben was zichtbaarheid niet het probleem. Domweg niet kijken van die bestuurder was het probleem :ck: :aq
Klopt, je kan wel proberen om er alles aan te doen dat de slaapkop in blik je eerder/beter ziet.
Zolang er elke week nog pijlwagens van RWS aangereden worden ben ik bang dat we de meeste winst maken door zoveel mogelijk te blijven anticiperen......
Eenzijdige ongevallen daarentegen kun je zelf veel aan doen.

Re: Lumos helm (niet NTA-8776 gekeurd)

Geplaatst: 29 dec 2018, 15:35
door Golvas
Tomasj schreef: 29 dec 2018, 08:11 Toch wel. Ik lees "Lumos meets the rigorous safety standards of the CPSC (USA), ASTM F1447 (Canada) and EN1078 (Europe). Yes, we've been crash tested"
Klopt ... nu ook gevonden (zowat halverwege deze pagina), dankjewel ! :ay
Tomasj schreef: 29 dec 2018, 08:11 Volgens mij is deze helm ook in België niet toegelaten op de speedpedelec, want hij bedekt de slapen volgens mij onvoldoende.
Onze wetgevers creëerden met die toevoeging aan een bestaande norm weer iets dat helaas weer zo goed als nergens op slaat ... de initiële EN 1078 norm is destijds (hij dateert van maart 1997 !) in het leven geroepen om helmen voor fietsers en voor gebruikers van skateboards en rolschaatsen te normaliseren. :bu: