Cratoni Commuter helm (NTA-8776 gekeurd)

Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

FreddyH schreef: 23 jun 2018, 13:48
mhoutman schreef: 23 jun 2018, 00:24 Kijk eens naar de goedgekeurde helm van ABUS, BBB en AGU , die prijstechnisch iig ook zeer interessant is :)
Over de Abus helm lees ik heel veel klachten mbt geluidsoverlast. De Bontrager Rally Mips is daarin veel fijner.
Abus, is verschrikkelijk qua windruis....
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik heb geen probleem met de Abus fietshelm. Ik ervaar geen hinderlijk windgeruis. Ik denk dat je de helm niet op voorhand af moet schrijven. Probeer hem gewoon uit en bespreek het bij aankoop.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik sta je hier volledig in bij, ik heb ook een abus en hoewel hij niet windstil is stoor ik mij er eigenlijk nooit aan, ik heb rond de bandjes een mouche gedaan en sindsdien is het helemaal doenbaar.

Ik had hier op voorhand al deze ellende en slechte comments van deze helm helemaal niet gelezen (ik weet het lomp) maar om eerlijk te zijn vind ik dus persoonlijk dat het allemaal wel wat overdreven is. Lawaai is blijkbaar erg persoonlijk want mij stoort de Abus niet echt.
Golvas

Moet je inderdaad persoonlijk ervaren ... hinder is een subjectief gegeven.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Wellicht dat het ook per maat verschilt. Mijn vrouw heeft een Abus maat M en die is prima stil met cat-ears er op, ik heb een maat L en die is niet erg stil ondanks de cat-ears.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor het ontstaan van windruis is de positie van de bandjes t.o.v. je gezicht essentieel. Als ik de bandjes van mijn beide helmen (Kask en Lazer) op een bepaalde manier manipuleer en tegen mijn gezicht aandruk, dan is alle windruis ineens weg. Laat ik de bandjes los: hallo windruis! Een ander heeft hier weer totaal geen last van met precies dezelfde helm. Het hangt gewoon af van de pasvorm van de helm, de afstelling van de bandjes en de vorm van je eigen gezicht.

Je kunt daarom onmogelijk stellen dat de ene helm meer of minder windruis veroorzaakt dan de ander. Je kunt het hoogstens zelf testen en besluiten of een helm wel of niet iets voor je is.

Voor windruis zijn betere oplossingen dan besluiten om een verder perfect passende helm niet te kopen: oordoppen. En mits het goed combineert met de helmbandjes en de vorm van je gezicht: elvissen.

En die Abus Pedelec+ is gewoon een prima NTA-8776 gekeurde helm zonder vizier, die net als elke andere helm wel of niet lekker op je hoofd zal zitten. Ook dat is persoonlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Het feit of je al dan niet een bril over de bandjes draagt, draagt ook bij tot de manipulatie en positionering van de bandjes.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 26 jun 2018, 06:17 Het feit of je al dan niet een bril over de bandjes draagt, draagt ook bij tot de manipulatie en positionering van de bandjes.
Inderdaad. Doe ik mijn bril eerst op en dan mijn helm (bandjes over de poten van mijn bril dus) dan klappert het soms enorm. Ik doe het daarom net andersom: ik zet mijn helm op en doe de pootjes van mijn bril over de bandjes van de helm heen. Heb nu nergens last van.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Begrijp dat de "niet" NTA versie leverbaar is en de NTA versie over twee maanden?
Wat is het verschil; stickertje binnenzijde?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij bestaat er geen niet NTA-8776 gekeurde Cratoni Commuter, in ieder geval niet volgens de website van Cratoni. Waar heb je die niet NTA-gekeurde Commuter gezien?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie