Lazer Anverz met MIPS en NTA 8776

Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Gelukt :ay
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Tot gisteren gebruikte ik mijn inmiddels 2,5 jaar oude Abus helm. Dat was de lichtere, niet- NTA gekeurde helm.

Gisteren heb ook ik de Lazer Anverz NTA MIPS binnen gekregen, maat L. Ik had hem besteld bij Hollandbikeshop.com.
Als eerste de kap eraf gehaald, dat was nog wel even uitzoeken hoe je dat het best kan doen. Hierna het vizier gemonteerd.

Vanmorgen heb ik de eerste rit met deze helm gemaakt. De Lazer helm zit stukken comfortabeler dan de Abus helm. Geen pijnlijke drukpunten, hij zit echt als gegoten.
Het vizier vind ik erg prettig. Er komt beduidend minder wind in de ogen. De zon veroorzaakt wel zgn. lensflare. Datzelfde verschijnsel zie ik ook tijdens fotograferen met de lens richting de zon en is normaal. Ik had vanmorgen soms wel wat last van een beslagen binnenkant van het vizier. Het leek erop dat dit alléén gebeurde wanneer er geen wind van opzij was, dus wat minder ventilatie onder het vizier door. Ik draag een bril met daaroverheen een gepolariseerde overzetbril als zonnebril. Geheel tegen m'n verwachting in past dit ruim onder het vizier!

Ik vind de helm beter ventileren dan de Abus. Dit is duidelijk voelbaar. Wel heeft de Abus gaas aan de binnenkant van de ventilatiegaten die insecten tegenhouden. Dit heeft de Lazer weer niet.

De helm veroorzaakt minder windgeruis dan de Abus. Hierop gebruikte ik echter cat-ears. Of ik deze ook op de Lazer ga aanbrengen weet ik nog niet. Ik vind het windgeruis zonder cat-ears eigenlijk wel acceptabel. Ik ga wellicht, net als Sylvia en Chris, ook op zoek naar geschikte oordopjes die windgeruis dempen maar verkeersgeluiden gewoon doorlaten. Nadeel van cat-ears vind ik toch wel de warmte die ze vasthouden plus het feit dat je eruitziet als een orthodoxe Jood (niks tegen deze mensen trouwens ;-) )

Tot zover alle voordelen van deze fantastische helm. Voor mij heeft de helm echter wel 2 nadelen. Ten eerste: de regenkap. Deze lijkt zo fragiel dat ik hem niet mee durf te nemen in m'n fietstas. Oplossing zou kunnen zijn deze op te vullen met een passend stuk piepschuim o.i.d. Daarnaast zet je de kap niet zomaar even op de helm omdat het vizier er afgeschroefd moet worden. De regenhoes zoals Abus deze heeft is hiervoor praktischer. Ik zal de kap er alleen 's winters opzetten tegen de koude en op zoek gaan naar een oplossing voor de ritten in de regen. Wellicht een losse regenhoes?
Ten tweede: de Lazer heeft in tegenstelling tot de Abus geen achterlamp. Dit gaf me toch wel een wat veiliger gevoel. 's Winters een lamp op de helm monteren gaat hem ook niet worden omdat juist dan ook de kap erop zal zitten. Maar goed, ik heb onder m'n zadel al een extra achterlamp gemonteerd, dit zou ook voldoende moeten zijn.

Tot zover m'n ervaringen met deze, in mijn ogen, fijne helm. Ik ben er blij mee!

Stromerlijke groeten,
Mathijs
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hier ook mijn ervaringen met de Lazer Anverz met Mips

- Mijn hoofdomtrek is een kleine 55 cm. Ik had maat M gepast bij de Groningse dealer en die zat prima, al had ik wel ietsje ruimte aan de zijkanten. Ik heb een wat ovaal hoofd, en aangezien een helm niet in de breedte is aan te passen, maar wel in de diepte (afstand voorhoofd-achterhoofd, draaiknop achterkant) heb ik maat S laten komen, die zou volgens de Lazer maattabel namelijk ook passen. En dat doet-ie. Hij zit perfect! (Dus heb jij ook een hoofdomtrek waar twee helmmaten op passen? Koop dan de helm die het beste bij de vorm van je hoofd past, gewoon proberen welke het beste aansluit. (Een beter aansluitende helm = veiliger!)

- Regenkap heb ik er meteen afgehaald, die ben ik toch niet van plan om bij regen te gebruiken. Mijn haar droogt vanzelf wel weer. De regenkap zal ik misschien gaan gebruiken in de winter, maar misschien ook niet want ik draag dan toch een balaclava onder de helm.

- De riempjes zijn veel te stug, en dat zou nog niet eens zo heel erg zijn, maar doordat de gespjes aan de beide zijkanten niet de juiste vorm hebben om de riempjes met hun tweepunts-bevestiging de juiste kant uit te leiden, heb ik constant ruzie met die dingen. Hopelijk worden de riempjes nog wat soepeler.

- De magnetische sluiting van de kinband zag ik aanvankelijk niet zitten, maar blijkt juist super handig. Het vast- en losmaken is een eitje. Wel had ik de sluiting liever aan de zijkant van mijn gezicht gehad dan onder mijn kin, omdat dat minder irriteert. Bij een sluiting onder de kin hoort wat mij betreft in ieder geval een extra "rolletje" om de sluiting heen om irritatie te voorkomen, zeker omdat die bandjes zo stug zijn. Jammer dat dit er niet bij zit.

- Reken voor het dempen van windruis niet op de riempjes. Die zitten bij iedereen anders en het dempen van windruis vereist een dermate nauwkeurige afscherming, dat je voor dat type dempen echt een setje Elvissen moet aanschaffen.

- Het vizier van de Lazer is iets kleinder dan dat van de Kask Urban Lifestyle helm. Ik merk nu dat er iets meer wind onderlangs tegen mijn gezicht aan komt, maar de werking is wel nog helemaal goed. Bij de Kask had ik meer last van wind langs de zijkanten, dat gaat bij de Lazer weer beter.

- De ventilatie is een hele dikke prima. Daar heb ik deze helm ook voor gekocht. Heerlijk dat mijn hoofd wat koeler blijft nu, al gaat dat natuurlijk wel gepaard met de nodige vliegen in mijn haar, dus op het werk moet ik nu wel checken of er geen te pletter geslagen langpootmug aan mijn kruin hangt.

- Het gewicht is prima voor een NTA-8776 gekeurde met vizier, lekker licht.

- Eindoordeel: 8,5
(1,5 punt aftrek voor de oncomfortabele riempjes en de te slappe regenhoes, verder een hele dikke prima)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo allen,

Ik lees dus erg goede reviews over deze helm.
Helaas is er geen directe vergelijking met de Bontrager helm bij, en die was wat ventilatie betreft wat beter dan de ABUS. Maar voor ons een ramp, vergeleken met onze Giro Æon.

Maar het is voor ons duidelijk dat de Lazer Anverz wel onze helm zal worden.
Dan heb ik er inmiddels 3 :lol:

Overigens, oordopjes kun je laten aan meten, mooi pas, wat heel prettig is, en er wordt dan een speciaal kanaaltje in de oordop aangebracht, dat laat vrijwel alle spraak en normaal geluid door maar geruis wordt in hoge mate gedempt.
Ik heb het jaren op mijn BMW motor fiets tot volle tevredenheid gebruikt. En los van eindgebruikster was daarbij dan ook het geruis van de motor nogal belastend.

Verder kun je overwegen of een setje in ear hoofdtelefoontjes past met actieve noise cancellation. Ik heb ooit een Sony ding gehad dat geruis iets van 15 dB dempte, maar spraak vrijwel ongehinderd doorliet. Werkt eheel fijn in het vliegtuig bijvoorbeeld. Alleen vond ik de standaard pasvorm niet zo geweldig. Maar ieder z’n meug . . .

Voor de winter gebruiken wij een Goretex hoes, in signaal geel, over de helm. Niet flatteus wellicht, maar waterdicht en winddicht.
Eronder dragen we dan een onder muts van een goed merk, en dat is voldoende warm.

Kritisch voor ons is de ventilatie, we gebruiken de fietsen vaak in de vakantie in warmere landen.
Ik kan je verzekeren dat heuvel op en heuvel af bij 30plus, met een Bontrager op het hoofd leidt tot heel rode hoofden, en dat is niet van boosheid :bp:

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Ach die spellchecker van Apple. Naadje.

Natuurlijk moest er staan windgeruis, I.p.v. eindgebruikster. :aq

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Vandaag ook mijn Anverz kunnen testen.

Hoewel ik vandaag ook maat M binnen kreeg en deze ook past kies ik uiteindelijk toch voor de S
De S past na aandraaien van de stel knop achter , zelfs met mijn winter-helmutsje, prima.
Ook met de Oakley zonnebril geen hinder van het vizier en dus ook hier geen nadeel van de S boven de M te kiezen

Vizier / Ventilatie
Ik reed voorheen met een niet voor e-pedelec gecertificeerde POC helm (met MIPS) en dus nu de Anverz helm met MIPS (wit;maatje S) Ik heb geen vergelijk met helmen met vizieren zoals de KASK of Cratoni helmen maar ik merk in ieder geval dat ik mijn normale bril kan ophouden zonder dat ik tranende ogen krijg.

De testrit ( dik uur) was zonder zomer-helmmutjse
Ventilatie was op zich goed merkbaar op het hoofd; Bij afstappen wel van de transpiratie een licht vochtige schedel

Helm zit comfortabel en de magnetische kliksysteem van de kinband is na enig oefenen ook handig
De bijgeleverde calimero-eierschaal ga ik in de parktijk niet gebruiken
(ik heb van Vaude al een losse helmregenhoes. die ook over deze helm zou moeten passen)

Nu met certificering heb ik hierover -bij een ongeluk- ook geen issues met de verzekering

Als je je verder geen toeters of bellen wil (richtingaanwijzers en val sensoren etc ) dat heb je aan deze helm
voor € 130,= (nieuwe prijs schijnt alweer iets hoger te liggen ) een prima prijs kwaliteit verhouding Voor mij een blijvertje
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Re: Lazer Anverz met MIPS en NTA 8776Meld dit berichtCiteer
Bericht door Marco Verkerk » 04 mei 2018, 22:42

Ik heb heden Nr1 fietsshop gesproken. Ze gaven aan deze week veel Lazer Anverz NTA mips verkocht te hebben (zo kun je zien wat een bericht op ons forum kan bewerkstelligen).

Ik heb gevraagd bij hun neergelegd of ze bereid zijn voor de forumleden de prijs voor de helm weer te reduceren van euro 142,95 naar euro 130,95. (ze kunnen nog steeds leveren uit voorraad)

Als ik feedback heb ontvangen zal ik dit uiteraard weer delen.


Bericht door Marco Verkerk 12 mei 2018, 23:43
Ik heb feedback ontvangen van Nr1 fietsshop, echter de prijs blijft helaas Euro 142,95. :bh:


Hieronder enkele pro's en contra's van de helm:

Voor mijn hoofdvorm de perfecte pasvorm.

Zelfs met een buitentemperatuur van 25 graden nog aangenaam te dragen.

Gisterenochtend met 8 graden buitentemperatuur besloeg wel het vizier aan de binnenkant lichtjes door het uitademen tegen het vizier. Heb het vizier iets omhoog gedaan en het probleem was opgelosd.

Door de goede ventilatie doe ik wel de volgende keer bij een buitentemperatuur van 8 graden of lager een muts onder de helm. Het was wel zeer frisjes ondrr de helm.

De riemtjes zijn stug echter niet storend.

Bij een laag hangende zon, schittert deze wel in het vizier.

Windgeruis, bij 40km/uur en weinig wind, nauwelijks merkbaar.
Windgeruis, bij 45km/uur en weinig wind, duidelijk merkbaar echter niet storend.
Windgeruis bij sterke tegenwind heb ik nog geen ervaring mee. Maar ik ga ervan uit dat het verstandig is bijvoorbeeld een dunne muts te dragen tegen de windgeruis om je oren te beschermen.

Een perfecte helm bestaat niet, echter ik geef deze helm wel een 9 vooral vanwege het zeer goede draagcomfort.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
joost
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Stromer ST3

Net bij hollandbikeshop een Lazer Anverz NTA met MIPS voor €144,90 incl verzending gekocht. Nu Nr1 fietsshop ze niet meer op de site heeft staan is dit zover ik kan vinden de voordeligste. Heb ik dalijk eerder een helm dan een fiets (nog 2 weken als het goed is)
🇳🇱 Stromer ST3 2020 Deep Black 🚀
Bodyfloat
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,

bij Holland bike shop L en M Lazer Anverz besteld. Zijn vandaag geleverd.
De M blijkt te groot voor mijn vrouw, dus ruilen voor een S.
De L past me perfect en ziet er ook goed uit.

Wel een aantal opmerkingen.
De riempjes zijn ronduit onaangenaam. stug en moeilijk te verstellen.
Het vizier is voor mij helaas onbruikbaar. De rand zit in het beeldveld, en met mijn bril op (komt denk ik door de combinatie van de glazen in mijn bril met het gebogen scherm) wordt het beeld vertekend op een manier dat ik er zeeziek van wordt.
Dus zonder vizier helaas.
Maar ik worstel ook nog met de steun voor de camera op de bovenkant.
Ik heb een Shimano helm camera (Lazer is ook onderdeel van Shimano volgens mij), maar de steun op de Shimano is smaller dan die op de helm, terwijl er op de helm klem ook geen locksysteem is aangebracht.
Dus waarschijnlijk is een adaptor nodig?
Ik hoop dat iemand kan helpen.
Ik heb foto's bijgevoegd.
Bedankt.

IMG_1830.jpg
IMG_1830.jpg (483.57 KiB) 4644 keer bekeken
IMG_1829.jpg
IMG_1829.jpg (513.38 KiB) 4644 keer bekeken
IMG_1828.jpg
IMG_1828.jpg (547.81 KiB) 4644 keer bekeken
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

De camera bevestiging is geschikt voor go-pro en go pro imitatie mounts.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie