Moest iemand interesse hebben in banden, ik heb er nog een paar op voorraad. Ik heb er iets teveel besteld :-)
Ik heb de volgende banden nog:
*CONTINENTAL TOP CONTACT II 50-559 26x2,00"
*CONTINENTAL TOP CONTACT Winter II premium 55-559 26x2,20" (Ik ga de de 50-559 26x1,90" gebruiken voor deze winter)
*CONTINENTAL TOP CONTACT Plus City 55-559 26x2,20" (Ik heb momenteel de 47-559 26x1,75 erop liggen)
Deze banden zijn volgens mij bij een van de besten momenteel verkrijgbaar met het ECE-R75 keurmerk.
Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 26" wielen)
- Ziggymiep
- Pro
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
- Locatie: Diest
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 5500
Laatst gewijzigd door Ziggymiep op 31 okt 2017, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Ik ga op zoek naar een serieuze concurrent voor de Conti WinterII. Ik kwam op de volgende blogpost tegen:
http://www.icebike.org/the-ultimate-gui ... ded-tires/
Op deze site staan meerdere interssante merken, waaronder:
1. Nokian
2. Nashbar
3, IRC
Bovendien staat hier dat er ook sneeuw-/ijskettingen verkrijgbaar zijn voor de fietsband. Omdat dit nieuw voor me is vermeld ik het op dit forum.
De site verwijst naar een mooie vergelijkingsblog:
http://www.icebike.org/nashbar-studded- ... ing-tires/
Vooralsnog heb ik geen speed-pedelec uitvoeringen (ECE-R75) gevonden van de winterbandconcurrenten, maar eigenlijk maakt dat niet uit denk ik. Immers, als er sneeuw ligt en bevriezing van weggedeelten op kan treden jakker je niet met volle bak over de weg.
Deze lijken me prima:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... ,2,103,104
Wat denken jullie? Wie heeft er ervaring met andere winterbanden?
http://www.icebike.org/the-ultimate-gui ... ded-tires/
Op deze site staan meerdere interssante merken, waaronder:
1. Nokian
2. Nashbar
3, IRC
Bovendien staat hier dat er ook sneeuw-/ijskettingen verkrijgbaar zijn voor de fietsband. Omdat dit nieuw voor me is vermeld ik het op dit forum.
De site verwijst naar een mooie vergelijkingsblog:
http://www.icebike.org/nashbar-studded- ... ing-tires/
Vooralsnog heb ik geen speed-pedelec uitvoeringen (ECE-R75) gevonden van de winterbandconcurrenten, maar eigenlijk maakt dat niet uit denk ik. Immers, als er sneeuw ligt en bevriezing van weggedeelten op kan treden jakker je niet met volle bak over de weg.
Deze lijken me prima:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... ,2,103,104
Wat denken jullie? Wie heeft er ervaring met andere winterbanden?
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 14 nov 2017, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het probleem is dat banden op de speed pedelec een ECE-R75 keurmerk moeten hebben. Hoewel het er gelukkig steeds meer worden, is de keus nog altijd niet mega-groot. Hebben de fietsbanden van bovenstaande merken een ECE-R75 keurmerk?
Als het buiten zo verschrikkelijk wordt dat ik sneeuw- of ijskettingen op mijn Stromer moet, dan stap ik niet op. Ik stap dan trouwens ook niet in de auto. Voor werk betekent dit thuis werken, want dat kan wel bij mijn werkgever.
Geen idee of er anderen zijn met ervaring met sneeuw- of ijskettingen op de speed pedelec. Ik ben benieuwd.
Als het buiten zo verschrikkelijk wordt dat ik sneeuw- of ijskettingen op mijn Stromer moet, dan stap ik niet op. Ik stap dan trouwens ook niet in de auto. Voor werk betekent dit thuis werken, want dat kan wel bij mijn werkgever.
Geen idee of er anderen zijn met ervaring met sneeuw- of ijskettingen op de speed pedelec. Ik ben benieuwd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Voor bovenstaande omstandigheden heeft Schwalbe een prima spikeband.
Die klemmen passen niet onder het spatbord van een Stromer door.
Die klemmen passen niet onder het spatbord van een Stromer door.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Ik vraag me eigenlijk al een hele tijd af in hoeverre een niet ECE-R75 band op een speed pedelec het in technisch oogpunt wel uithoudt. Banden zijn vast en zeker wel overgedimensioneerd voor hun specificaties?
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Wat vinden jullie van dit soort spul?
https://www.futurumshop.nl/continental- ... 40ml.phtml
Ik zou graag voorkomen dat ik langs de kant moet gaan staan plakken. Dit schijnt ook preventief te werken. Plus dus een lek eenvoudig dichten?
https://www.futurumshop.nl/continental- ... 40ml.phtml
Ik zou graag voorkomen dat ik langs de kant moet gaan staan plakken. Dit schijnt ook preventief te werken. Plus dus een lek eenvoudig dichten?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22986
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Omdat dit topic met 25 pagina's voor veel nieuwe forumleden waarschijnlijk te lang werd om nog helemaal door te lezen, heb ik de discussie over diverse banden afgesplitst naar eigen topics:
Continental Top CONTACT II topic:
viewtopic.php?f=8&t=588
Schwalbe Big Ben topic:
viewtopic.php?f=8&t=590
Continental Top CONTACT Winter II Premium topic:
viewtopic.php?f=8&t=589
Continental Contact Plus City topic
viewtopic.php?f=8&t=591
Schwalbe Marathon GT 365 topic:
viewtopic.php?f=8&t=592
Banden verwisselen / achterwiel uit Stromer halen (ST1, ST1 X, ST2):
viewtopic.php?f=8&t=593
Tubeless Stromer banden:
viewtopic.php?f=8&t=594
Continental Top CONTACT II topic:
viewtopic.php?f=8&t=588
Schwalbe Big Ben topic:
viewtopic.php?f=8&t=590
Continental Top CONTACT Winter II Premium topic:
viewtopic.php?f=8&t=589
Continental Contact Plus City topic
viewtopic.php?f=8&t=591
Schwalbe Marathon GT 365 topic:
viewtopic.php?f=8&t=592
Banden verwisselen / achterwiel uit Stromer halen (ST1, ST1 X, ST2):
viewtopic.php?f=8&t=593
Tubeless Stromer banden:
viewtopic.php?f=8&t=594
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Goedemorgen Sylvia,
klasse; dank. Slim.
En dat krijg je van/met een enthousiast forum over een onderwerp dat ons echt allen aangaat: 25 pagina's !
Groetsels, Reinout
klasse; dank. Slim.
En dat krijg je van/met een enthousiast forum over een onderwerp dat ons echt allen aangaat: 25 pagina's !
Groetsels, Reinout
Nog even enkele bedenkingen bij de bandenkeuze. De buitendiameter van een band hangt af van de breedte van de band.
Zo geeft Schwalbe volgende buitendiameters op voor hun banden ifv de breedte (allemaal 26" banden):
40-559 2030 mm
47-559 2050 mm
50-559 2075 mm
54-559 2100 mm
57-559 2120 mm
De Schwalbe big ben heeft dus een omtrek van ongeveer 2100 mm, terwijl een Schwalbe Marathon Plus of Schwalbe Energizer plus alleen in 1,75 te verkrijgen is (47-559), en dus 2050 mm omtrek heeft.
De Stromer berekent de snelheid waarschijnlijk met de omtrek van de Big Ben, en wanneer je die band vervangt door banden van 1,75" dan zal je, wanneer je Stromer stopt met ondersteunen bij 45 km/h eigenlijk 2,5% trager aan 't fietsen zijn dan voordien (43,9 km/h). Dwz dat je erg makkelijk de indruk krijgt dat die nieuwe band vlotter rijdt, je rijdt met name iets minder hard.
Het profiel en de buitendiameter van Continental banden zou anders zijn dan voor Schwalbe, vanuit één test lijkt de Continental Top Contact II dezelfde omtrek te hebben als een Schwalbe Energizer plus...
Het lijkt er dus op, dat wanneer je écht snel wil rijden met je Stromer, je een band van 2,15 of 2,2" moet installeren. Je fiets zal een hogere topsnelheid halen, maar wel moeilijker die snelheid behalen (omdat al die brede banden ruwere profielen hebben en dus meer rolweerstand, ze zijn ook meestal een pak zwaarder).
Is er iets mis met deze redenering? Nu is dat voor mij nog geen reden om voor een band te kiezen, ik zoek in de eerste plaats toch een band die goede grip, weinig rolweerstand en een goede lekresistentie geeft.
Zo geeft Schwalbe volgende buitendiameters op voor hun banden ifv de breedte (allemaal 26" banden):
40-559 2030 mm
47-559 2050 mm
50-559 2075 mm
54-559 2100 mm
57-559 2120 mm
De Schwalbe big ben heeft dus een omtrek van ongeveer 2100 mm, terwijl een Schwalbe Marathon Plus of Schwalbe Energizer plus alleen in 1,75 te verkrijgen is (47-559), en dus 2050 mm omtrek heeft.
De Stromer berekent de snelheid waarschijnlijk met de omtrek van de Big Ben, en wanneer je die band vervangt door banden van 1,75" dan zal je, wanneer je Stromer stopt met ondersteunen bij 45 km/h eigenlijk 2,5% trager aan 't fietsen zijn dan voordien (43,9 km/h). Dwz dat je erg makkelijk de indruk krijgt dat die nieuwe band vlotter rijdt, je rijdt met name iets minder hard.
Het profiel en de buitendiameter van Continental banden zou anders zijn dan voor Schwalbe, vanuit één test lijkt de Continental Top Contact II dezelfde omtrek te hebben als een Schwalbe Energizer plus...
Het lijkt er dus op, dat wanneer je écht snel wil rijden met je Stromer, je een band van 2,15 of 2,2" moet installeren. Je fiets zal een hogere topsnelheid halen, maar wel moeilijker die snelheid behalen (omdat al die brede banden ruwere profielen hebben en dus meer rolweerstand, ze zijn ook meestal een pak zwaarder).
Is er iets mis met deze redenering? Nu is dat voor mij nog geen reden om voor een band te kiezen, ik zoek in de eerste plaats toch een band die goede grip, weinig rolweerstand en een goede lekresistentie geeft.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Nieuw van Schwalbe: airless banden: https://cyclingindustry.news/schwalbe-e ... e-product/