Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 26" wielen)

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wel nog niet beschikbaar in onze velgmaat, maar wie weet, ooit
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Iemand ervaring met de Schwalbe marathon plus onplatbaar? Onplatbaar is een band nooit maar zelf nooit plat mee gereden hoewel ik er ooit al stuk glas heb uitgehaald. Maar uiteraard nog nooit gebruikt op een pedelec door mij.
Laatst gewijzigd door Oregon op 17 mar 2018, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 862
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Interessant; jammergenoeg zijn ze nog niet voor Stromer-maten beschikbaar.
Vanuit de folder: "De volgende maten hebben het ECE-R75 keurmerk: 47-406, 47-599, 37-622, 40-622 en 47-622."

De tijd zal het wel leren of er een uitbreiding van deze toepassing komt. Ik zou het toejuichen want meer keuze vindt ik prima. En Schwalbe is gewoon een hele grote speler op de bandenmarkt. Met de Big Ben's op de Stromer hebben ze in mijn ogen geen topproduct afgeleverd maar vanuit mijn "gewone" Koga tijd weet ik nog goed de Schwalbe Marathon waar ik seizoenen lekvrij door kon rijden: prima product.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Er is wel en Schwalbe marathon die geschikt is volgens mij, met name de Schwalbe marathon almotion die op de ST2s ligt in 2018.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
gert
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2018, 11:26

Stromeur schreef: 09 sep 2017, 20:41 Continental Top CONTACT Winter II Premium
Maat: 26 x 2.20 of 26 x 1.90

Dit is de gladweer-broer van de Continental Top Contact II, welke door de meeste Stromers wordt gezien als de beste band bij nat weer. Dat is dus niet helemaal zo, want de Top Contact II Winter is nóg beter, zeker bij regen! Voordeel van deze band is een hele goeie grip onder slechte omstandigheden, nadeel is de hogere rolweerstand. Toch zijn er mensen die juist vanwege de goeie grip het hele jaar door op deze band rijden.

Forumtopic over deze band:

viewtopic.php?f=8&t=589&p=883#p883
Ik heb bij de aanschaf van de fiets ook de banden laten vervangen door Continental Top Contact II winter, nu het er mooiere weer eraan komt ben ik heel erg aan het twijfelen of ik er Continental Top Contact II onder moet zetten of de originele Swalbe banden of toch het hele jaar doorrijden op mijn Continental Top Contact II winter blijft altijd lastig wat de beste keuze is. (normaal had ik de winterbanden erop gelaten maar in de zomer wil ik ook vanaf de camping naar mijn werk fietsen (50km enkele reis) en dan is een soepel lopende band misschien een betere optie. maar lekrijden wil je ook niet, en vind dat de winterband er solide uitziet (en na 3000km nog niet lek gereden)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk zelf dat de Continental winterbanden een beetje overkill zijn in de lente en zomer, maar ik kan me ook voorstellen dat de goeie grip van deze banden je een enorm veilig gevoel geeft. Je hebt dus nog nooit op de Big Bens gereden? Je zou het gewoon eens kunnen proberen, hoe ze je bevallen. Het belangrijkste bij de Big Bens is vooral dat je je gemak houdt in bochten die wat gladder zijn door regen of blad o.i.d. Ik vond het iig prima banden.

Andere optie is de de populaire zomerzus van jouw winterband monteren, de Continental Top Contact II:

viewtopic.php?f=8&t=92#p880

Ik heb zelf lang op de Big Bens gereden en er nooit gedoe mee gehad (niet geslipt of gevallen, niet lek gereden), maar ik vind de grip van de Top Contact II die nu op mijn Es liggen wel beter dan die van de Big Bens. De Big Bens, als die nog nooit gebruikt zijn, kun je rustig hier of op Marktplaats verkopen, vang je er ook nog wat voor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik ben erg cynisch wanneer mensen me zeggen dat ze een winterband in de zomer blijven gebruiken vanwege de extra grip. Winterbanden hebben speciale rubbercompounds die ervoor zorgen dat die banden onder 10°C optimaal presteren. Boven die temperatuur, en zeker vanaf 15°C gaat de performantie van de rubber zienderogen achteruit.

En dat flink 'waterafvoerend' profiel vind je ook op enkele zomerbanden volgens mij. Ik ben er zeker van dat je remafstand met een winterband een pak langer wordt dan met een goede zomerband, ook op nat wegdek, bij temperaturen van 20°C.

Rolweerstand is niet hetzelfde als 'grip'
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Donderdag krijgt de Es zijn zomerprofieltje terug en een beurt.
Ketting is na 4000km en wekelijks Squirt nog prima. Tandwielen ga ik horen.

Deze week paar keer het gevoel in snelle bochten dat hij in het voorwiel "kantelt".
Laat de FM dit even checken.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Die nieuwe "St2s band", de Schwalbe Marathon Almotion zijn geschikt voor tubeless meen ik.
Dat heeft wat betreft rollweerstand ed. voordelen.
Zijn er al mensen die de Stromer tubeless rijden?

Ik overweeg als mn bandjes versleten zijn hier eens in te duiken.

NB. Ik zie nergens de Schwalbe Marathon Almotion zonder zijreflectie in de shops te koop. Hij staat ook niet bij Schwalbe op de site.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Origineel zaten op mijn Bulls Schwalbe Energizer Pro banden. Prima banden, prima grip en lekbestendigheid ook prima. Deze banden doen niets uitstekend maar gewoon alles prima. Rolweerstand van die banden was wel het beste van wat ik tot nu toe gehad heb.

Toen mijn achterband aan vervanging toe was ben ik op aanraden van mijn FM overgestapt op Energizer Plus: volgens mijn FM bijna dezelfde rijeigenschappen maar een veel betere lekbestendigheid. Ik ben het daarmee nogal oneens. De rolweerstand is merkbaar hoger (snelheid zakt een paar km/h op GPS en actieradius gaat ook omlaag) maar erger nog: ik was nogal ontevreden over de hoeveelheid grip. In bochten voelde die band nooit trefzeker, zeker niet als het vochtig tot nat is. Met de Pro ging ik soms bijna plat door de bocht, met de Plus heb ik me dat heel snel afgeleerd. Met die Plus ben ik ook een keer onderuit gegaan: gewoon achterkant weggeschoven bij 15 km/h op een rotonde. Na zo'n 1500-2000 km heb ik die banden weggegooid: de winter stond voor de deur en ik vond die banden in de herfst al helemaal niks dus er moest iets anders komen.

Ik heb lang getwijfeld tussen de Continental TopContact II Winter en de Schwalbe Marathon GT 365. Uiteindelijk heb ik voor de Marathon GT365 gekozen. Omdat de TopContact toen niet in de juiste maat verkrijgbaar was maar ook omdat ik er toen geen zin in had om 2x per jaar andere banden te monteren heb ik voor de GT365 gekozen. Ook de vriendelijke prijs van die GT365 hebben lichte invloed gehad.
Wat een verschil met mijn Energizer Plus! Vanaf de eerste bocht was het zoekende gedrag al helemaal afwezig, mijn fiets voelde weer trefzeker alsof je in rails door de bocht gaat en ondertussen (na 4-5 mnd) ga ik weer als vanouds met een grote grijns op mijn gezicht door (overzichtelijke) bochten. In de winter ben ik eenmaal met deze banden door de verse plaksneeuw gereden en was ik eigenlijk continu positief verbaasd over de hoeveelheid grip. Op 1 punt in Son waar de weg wat omhoog gaat om over een brug te gaan stonden aan 2 kanten bestelbusjes weg te glijden, maar ik merkte amper dat het glad was. Ik was zwaar onder de indruk! Een dikke maand later ben ik nog een keer 's nachts van Tilburg naar Veghel (42km) gefietst door een laag van 2cm stuifsneeuw. Ook daar kon ik gewoon prima fietsen, op de lange, overzichtelijke stukken rechtdoor merke ik zelfs dat ik gewoon dik 40 fietste (had windkracht 3-4 tegen :cool2: ) maar ik ging wel behoorlijk voorzichtig door bochten heen. Ook op nat hebben die GT 365 banden enorm veel grip en, waar ik eerlijk gezegd een beetje bang voor was, bij 30 graden een paar weken geleden voelden de banden nog steeds enorm trefzeker aan! Oh: qua rolweerstand zijn de GT 365 banden vergelijkbaar met de Energizer Plus. Wel een klein nadeel: ze maken wat geluid (beetje zoals een mountainbike band, maar minder hard).

Kortom: de Energizer Pro is een prima band voor een prima prijs, maar verwacht er geen hoogtepunten van. De Energizer Plus vond ik echt een verschrikkelijke band die echt *nooit* weer op mijn fiets terug komt.
Ik ben zwaar onder de indruk van de GT 365: enorm veel grip met nat, droog, sneeuw, hagel, rechtdoor, bochten, hard remmen, ... maakt allemaal niet uit. En dat voor een zeer vriendelijke prijs.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie