Het Speed Pedelec Bandentopic (voor 26" wielen)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Banden, ze zorgen voor ons contact met het wegdek en zijn daarmee één (of nouja twee) van de belangrijkste onderdelen op onze speed pedelecs. Welke bandenkeuze maken wij? Kiezen we voor een minimale rolweerstand om een zo hoog mogelijke snelheid en een zo laag mogelijk accuverbruik te bereiken? Of doet een glijpartij ons besluiten tot een band met meer rolweerstand in ruil voor betere grip bij bijvoorbeeld nat weer? En speciaal voor de die-hards die ongeacht de omstandigheden doorstromeren: winterbanden. Gebruiken we die?

Niet elke band mag je op een speed pedelec leggen. De band moet voorzien zijn van een ECE-R75 keurmerk, wat de band geschikt maakt voor speed pedelecs met een snelheid tot 50km/u.

Daarnaast accepteert Stromer niet alle maten banden. De volgende maten zijn door Stromer toegestaan op de ST1, ST1 X, ST2 en ST2 S:

26 x 1,75 47-559
26 x 2,00 50-559
26 x 2,10 54-559
26 x 2,15 55-559


Helaas zijn er nog niet al teveel goedkeurde banden op de markt. Voor Stromer rijders zullen Schwalbe en Continental de meest bekende merken zijn, en het lijkt erop dat de Continental Top Contact II momenteel het beste beoordeeld wordt.

Welke speed pedelec banden zijn er op de markt, en wat vinden wij daarvan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Schwalbe Big Ben (ontwikkeld voor Stromer)
Maat: 26 x 2,15" (55-559)

Schwalbe Big Ben.jpg
Schwalbe Big Ben.jpg (44.64 KiB) 31467 keer bekeken

De Schwalbe Big Ben wordt standaard geleverd op de Stromer ST1, ST1 X en ST2. Deze Stromer-variant van de Big Ben heeft (in tegenstelling tot de band op de afbeelding) geen reflectiestreep op de zijkanten. Dat oogt mooi, maar of het de veiligheid ten goede komt, ik meen van niet. Stromer kiest voor deze brede Big Bens, omdat de vering van deze dikke en brede banden het comfort op hoge snelheden hoog houdt. Over de Big Bens wordt wel regelmatig geklaagd; ze zouden te weinig grip geven en te snel lek rijden. Of dit door de band komt, of door de omstandigheden, of door hoe hard de gebruiker ze oppompt: geen idee.

Ik heb dik tien jaar met Schwalbes gereden op een beach cruiser in de randstad, nooit lek gereden. Jarenlang op een Cannondale Bad Boy met Schwalbes, nooit lek gereden. Inmiddels 1100 kilometer op mijn Stromer ST1 X, niet lek gereden (en dat kloppen we meteen even af want ik zit er ook echt niet op te wachten om onderweg mijn band te moeten plakken).

Hoewel ik nu nog geen vergelijkingsmateriaal heb, heb ik ook wel eens het gevoel dat de Big Bens op mijn Stromer ST1 X wat onder me weg willen zwemmen als ik een scherpe bocht wat te snel pak. Maar ik ben een voorzichtige rijder, dus de banden hebben me gelukkig nog niet echt in de problemen gebracht, en als dat wel gebeurt dan weet ik nog steeds niet of het de banden waren of mijn rijtechniek.

Neemt niet weg dat veel Stromer rijders hun Big Bens vroeger of later vervangen door de grootste concurrent van dit moment: de Continental Top CONTACT II. En hoewel ik weinig te mopperen heb over mijn Big Bens en ik dus gewoon van plan ben om ze door te rijden totdat ze versleten zijn, liggen de twee Continental concurrenten hier al klaar, gewoon omdat ik die ook geprobeerd wil hebben.

Forumtopic over deze band:

viewtopic.php?f=8&t=590&p=4170#p4170
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Continental Top CONTACT II
Maat: 26 x 2,00" (50-559)

Continental Top Contact II.jpg
Continental Top Contact II.jpg (52.02 KiB) 31462 keer bekeken

De Continental Top CONTACT II wordt standaard geleverd op de Stromer ST2 S. Deze band heeft reflectiestrepen op de zijkant en is iets smaller dan de hierboven genoemde Big Bens. Doordat de band smaller is, en een ononderbroken loopvlak heeft, heeft deze band een lagere rolweerstand dan de Big Bens. Stromer zal o.a. voor deze band op de ST2 S gekozen hebben vanwege het sportievere karakter van dit model.

In tegenstelling tot wat je zou denken op basis van het loopvlak, melden veel Stromers dat deze Continentals betere grip geven en minder snel lek rijden. Is het echt zo of praten we elkaar allemaal na? Wie heeft ervaring met beide banden?

Forumtopic over deze band:

viewtopic.php?f=8&t=588&p=901#p901
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het wordt slechter weer, Eurobike is geweest, dus tijd om eens op zoek te gaan naar nieuwe banden voor speed pedelecs. Eerst een oude bekende, die zich al ruimschoots bewezen heeft:

Continental Top CONTACT Winter II Premium
Maat: 26 x 2.20 of 26 x 1.90

Let op: beide breedtes passen op de Stromer, maar Stromer heeft dealers geadviseerd om alleen de smalle versie te monteren (50-559) in verband met risico op schade aan het frame door de afgietsels/"haartjes".

Continental Top Contact II Winter Premium.jpg
Continental Top Contact II Winter Premium.jpg (41.64 KiB) 30068 keer bekeken

Dit is de gladweer-broer van de Continental Top Contact II, welke door de meeste Stromers wordt gezien als de beste band bij nat weer. Dat is dus niet helemaal zo, want de Top Contact II Winter is nóg beter, zeker bij regen! Voordeel van deze band is een hele goeie grip onder slechte omstandigheden, nadeel is de hogere rolweerstand. Toch zijn er mensen die juist vanwege de goeie grip het hele jaar door op deze band rijden.

Forumtopic over deze band:

viewtopic.php?f=8&t=589&p=883#p883
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Continental Contact Plus City
Maat: 26 x 2.20 of 26 x 1.75

Continental Contact Plus City.jpg
Continental Contact Plus City.jpg (38.83 KiB) 30061 keer bekeken

Deze nieuwe speed pedelec band van Continental vinden we terug op de Stromer ST2 Limited Edition 2018. Tegenover de Top Contact II, die in de markt is gezet als een serieuze touring-band waar je ook prima een stuk berm of een gravelpaadje mee kunt pikken, is de Contact City plus meer een "urban" band. De Contact City Plus is speciaal geschikt voor snel optrekken dankzij de hoge torque kracht van onze motoren, en het net zo snel weer afremmen. De band beschikt over een hoge lekbestendigheid.

Forumtopic over deze band:

viewtopic.php?f=8&t=591
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Continental CONTACT Plus
Maat: 26 x 1.75

Contintental Contact Plus.jpg
Contintental Contact Plus.jpg (58.39 KiB) 30043 keer bekeken

Nog een nieuwe allrounder van Continental. Naar deze band ben ik heel erg nieuwsgierig. Als ik de omschrijving zo lees kunnen we deze band qua grip ergens tussen de normale Top Contact II en de TOP Contact Winter II Premium gaan plaatsen. De CONTACT plus heeft geen doorlopend middenprofiel, maar als we de tekst van de marketing-afdeling van Continental mogen geloven, dan zorgen de specifieke elastische eigenschappen van deze band alsnog voor een relatief lage rolweerstand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Schwalbe Energizer Plus
Maat: 26 x 1.75

Schwalbe Energizer Plus.jpg
Schwalbe Energizer Plus.jpg (25.73 KiB) 29996 keer bekeken

De Energizer Plus is een e-bike band met ECE-R75 keurmerk, wat de band ook geschikt maakt voor high-speed e-bikes. Ik ken de band verder niet, heb er ook nog maar weinig over gelezen. Schwalbe heeft in ieder geval gepoogd om optimale grip en minimale rolweerstand in één band te stoppen (but don't they all?)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Schwalbe Energizer Plus Tour
Maat: 26 x 1.75

Schwalbe Energizer Plus Tour.jpg
Schwalbe Energizer Plus Tour.jpg (25.27 KiB) 29965 keer bekeken

In de basis is deze band gelijk aan de Energizer Plus, behalve dat de Tour-variant een wat groffer profiel heeft, voor trekking doeleinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Schwalbe Marathon
Maat: 26 x 1.75 en 26 x 2.00

Schwalbe Marathon.jpg
Schwalbe Marathon.jpg (26.97 KiB) 29960 keer bekeken

Schwalbe noemt deze band "de klassieker". En dat snap ik wel. In de periode dat ik nog met volle bepakking de halve wereld over fietste op een randonneur, had ik deze banden al en ze hebben me absoluut nooit in de steek gelaten. Serieus nooit: jaar in jaar uit pas vervangen als het profiel op was, en niet omdat ik ze lek reed, want dat is me dus gewoon nooit gebeurd.

Wat zegt dat over deze band op een speed pedelec? Weet ik nog niet. Ik weet alleen wel dat de band geschikt is voor zware fietsen; mijn trekking bikes waren met bepakking zwaarder dan een Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Schwalbe Marathon Plus
Maat: 26 x 1.75 (bestaat ook in 2.20 maar die is niet ECE-R75 gekeurd en mag dus niet op een speed pedelec)

Schwalbe Marathon Plus.jpg
Schwalbe Marathon Plus.jpg (33.21 KiB) 29956 keer bekeken

Als de Marathon de klassieker is, dan is de Marathon Plus de nieuwe klassieker. Naast de Big Bens is dit volgens mij Schwalbes meest populaire band. Scoort met name goed op lekbestendigheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie