Achterwielmotor versus Middenmotor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

[Edit Stromeur: discussie over achterwielmotor en middenmotor afgesplitst uit het "Klever X Speed versus Stromer ST1 X"-topic.]

En binnenkort komt Bosch met zijn nieuwe middenmotor op de markt (naar verluid 650 Watt). Die gaat dus ook zeer vlot naar > 40 km/h accelereren, maar de kettingslijtage zal ook navenant zijn....
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Een slijt pedelec... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Tomasj schreef: 08 mar 2018, 17:45 En binnenkort komt Bosch met zijn nieuwe middenmotor op de markt (naar verluid 650 Watt). Die gaat dus ook zeer vlot naar > 40 km/h accelereren, maar de kettingslijtage zal ook navenant zijn....
650 watt voor een middenmotor? Die zijn niet goed.... Dan trek je binnen no time heel je ketting aan gort.
En als je dan voor een belt-drive kiest dan kan de versnellingsnaaf meestal het koppel niet aan tenzij je een Rohloff naaf gaat gebruiken maar dat zijn dan ook heel veel centjes.

Als Bosch slim is komen ze gewoon met een achterwielmotor op de proppen. Een echte Speed Pedelec heeft een achterwielmotor! Voor e-mountainbikes is een middenmotor een goede oplossing en voor recreatief gebruik is het ook prima. Vandaar dat bovenstaande conclusie van de Specialized Vado ook zo matig is, komt doordat die een middenmotor heeft! Ik snap niet dat Specialized na de Turbo S met achterwielmotor is overgestapt naar een Brose motor.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vlassie1980 schreef: 09 mar 2018, 09:58 650 watt voor een middenmotor? Die zijn niet goed.... Dan trek je binnen no time heel je ketting aan gort.
En als je dan voor een belt-drive kiest dan kan de versnellingsnaaf meestal het koppel niet aan tenzij je een Rohloff naaf gaat gebruiken maar dat zijn dan ook heel veel centjes.
Ach, M1 heeft al een tijdje verschillende modellen met middenmotor. De Spitzing heeft in S-pedelec versie een 500W middenmotor met ketting en derailleur en in R-pedelec (t/m 75 km/h meen ik) een 850W middenmotor met ketting en derailleur. Dan valt die 650W best wel mee :)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat het groot probleem van Bosch (en sommige andere middenmotorsystemen) niet het feit is dat ze een middenmotor gebruiken, mar 't feit dat dat voorste tandwiel zo belachelijk klein is. (18 - 20 tanden). 1500 km met een Bosch speed-pedelec staat gelijk aan 4500 km met een andere fiets. Dat voorste tandwiel slijt als gek, de ketting wordt bovendien ook nog wat korter, allemaal dingen die de kettingslijtage alleen maar doen toenemen.
Ik lees hierboven dat een Bosch met middenmotor ideaal is voor mountainbike. Ik zou zeggen, tot je ketting vuil is en je chainsuck krijgt. Wanneer je dan niet goed oplet wordt e-mountainbiken een dure hobby. Door dat kleine tandwiel vooraan wordt de fiets zeer gevoelig voor chainsuck.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 09 mar 2018, 17:50 Ik denk dat het groot probleem van Bosch (en sommige andere middenmotorsystemen) niet het feit is dat ze een middenmotor gebruiken, mar 't feit dat dat voorste tandwiel zo belachelijk klein is. (18 - 20 tanden)....
Is dat niet hetzelfde als bij onze achterwielaandrijvers? Bij ons is het achter tandwiel belachelijk klein...
Uiteraard staat er bij ons minder kracht op en fietsen we niet 100% van de tijd op datzelfde tandwiel, maar in mijn geval fiets ik ongeveer 95% van de tijd op het 1-na kleinste tandwiel achter. Volgens mij heeft die 12 of 13 tanden of zo.

Dit is een oprechte vraag, ik weet het echt niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik vermoed dat mensen die steevast hetzelfde tandwiel gebruiken ook bij Stromer redelijk snel hun tandwiel moeten vervangen. Helemaal 't zelfde is het niet, want 't is natuurlijk bij een Stromer nog steeds minder vermogen dat langs de ketting passeert.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik snap niet dat een middenmotor per defentie slechter zou zijn. Grote krachten op ketting en tandwielen kan toch niet zo’n groot probleem zijn. Neem je een wat zwaarder type of een cardan asje ontwikkelen ben je gelijk van alles af.
Misschien kan een riem aandtijving met het Daf systeem wel een oplossing bieden...
Het voordeel van een middenmotor lijkt me dat er geen kabels door je draaiende wiel moeten.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Met een riem en een degelijke naafversnelling ben je ook al een heel eind. Een ander voordeel van een middenmotor is dat je door de bergen heen ook de versnelling van de motor terug kunt zetten (die schakelt namelijk met je gewone versnelling mee). In Nederland vind ik persoonlijk een achterwielmotor superieur. Die kabels door je draaiende wiel heb je bij een achterwielmotor ook niet: die zitten aan het stationaire deel van de motor. Een achterwielmotor is net andersom gebouwd dan een 'gewone' electromotor: normaal heb je de spoelen aan de buitenzijde en een as met magneten aan de binnenkant, hier heb je de spoelen aan de binnenkant en het wiel met magneten aan de buitenkant. Op het middelste deel van onderstaand plaatje zie je hoe mijn motor er van binnen uit ziet (GoSwiss Drive motor):
Afbeelding
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie