Ik zeg niet dat je je eraan moet houden (dat moet iedereen lekker voor zichzelf beslissen), maar feitelijk is het feitelijk niet toegestaan om met spikes of spijkerbanden op een Speed Pedelec te rijden in Nederland.
Schwalbe is hier in hun FAQ over spikes zelf vrij duidelijk over:
https://www.schwalbe.com/nl/newsreader/ ... aq-56.html
"Zijn spikes niet verboden?
Bij fietsbanden zijn spikes geen probleem. In sommige landen zijn spikes voor auto’s verboden omdat ze het wegdek beschadigen. Snelle E-bikes vallen echter onder motorvoertuigen."
In artikel 5.6.27, eis 5 van het reglement voertuigen (van toepassing op bromfietsen en daarmee ook op SP's) staat:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-01-01
"Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken."
De spikes van de Ice Spiker Pro banden van Schwalbe zijn van aluminium of staal .
https://www.schwalbe.com/nl/spike-reade ... r-pro.html
Spikes op de Stromer
Precies, als de speed pedelec voor de wet een fiets was zou je gewoon alle fietsbanden mogen monteren.
wat off-topic Ik had een motorscooter en voor m’n dochter ook een zitje en goedgekeurde helm en kon dr zo naar school brengen. https://www.anwb.nl/motor/verzekeren/re ... p-de-motor
Met mijn st1 is dat dus verboden want maar een zitplaats en een kar met kind(eren) mag ook niet.
Als m’n dochter zelf gaat fietsen, ik op de st1 fiets en we treffen een fietspad waar je met een bromfiets niet mag komen moet zij dus op het fietspad en ik op de rijbaan of als het helemaal tegenzit zelfs een andere route kiezen, want Stromer st1 s-pedelec is geen fiets.. Zoals iedereen weet kan je een snelle Stromer ook best langzaam rijden met weinig of geen ondersteuning. De wet zit echter zo krom in elkaar, gaan er vanuit dat je constant tegen de begrenzer rijd?, het lijkt wel wat een ontmoedigingsbeleid. Gelukkig had ik me voor aankoop wel verdiept in de diverse nadelen tov een gewoone (elektrische) fiets.
wat off-topic Ik had een motorscooter en voor m’n dochter ook een zitje en goedgekeurde helm en kon dr zo naar school brengen. https://www.anwb.nl/motor/verzekeren/re ... p-de-motor
Met mijn st1 is dat dus verboden want maar een zitplaats en een kar met kind(eren) mag ook niet.
Als m’n dochter zelf gaat fietsen, ik op de st1 fiets en we treffen een fietspad waar je met een bromfiets niet mag komen moet zij dus op het fietspad en ik op de rijbaan of als het helemaal tegenzit zelfs een andere route kiezen, want Stromer st1 s-pedelec is geen fiets.. Zoals iedereen weet kan je een snelle Stromer ook best langzaam rijden met weinig of geen ondersteuning. De wet zit echter zo krom in elkaar, gaan er vanuit dat je constant tegen de begrenzer rijd?, het lijkt wel wat een ontmoedigingsbeleid. Gelukkig had ik me voor aankoop wel verdiept in de diverse nadelen tov een gewoone (elektrische) fiets.
-
- Veteraan
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
- Locatie: Amsterdam e.o.
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 18000
Ik kom ook wel eens gekke situaties tegen waarbij ik het mijne van de wetgeving denk, maar dit is een niet heel houdbaar argument.
Want met een bromfiets of zelfs motorfiets kun je ook langzaam rijden. Zouden die dan ook op het fietspad moeten mogen?
ST3 cool white - sport - 983Wh
Heel leuk en je hebt in principe gelijk.Chris schreef: ↑05 mar 2018, 12:09 Als een verzekering of politieagent moeilijk wil doen kan het vervelend worden (denk aan letsel door de banden als je iemand aanrijd), probleem is de typegoedkeuring want voldoet je ‘motorvoertuig’ daar niet aan mag je de openbare-weg niet op, en je mag dat soort banden niet op een ‘bromfiets’ gebruiken in NL.
Maar dan durf ik meteen te beweren dat ca. 90% van de Stromer rijders illegaal, uh niet goedgekeurd rondrijd.
Andere standaard dan origineel ...
Andere fietsbel ... risico op gehoorschade medeweggebruikers? ... ach en hij/zij is zo geschrokken dat ie tegen je aan reed.
St1s, st1x en st2 ...het gross heeft een extra lamp voorop omdat de originele niet voldoet .... leg maar uit dat je de tegenligger verblind hebt met frontale aanrijding tot gevolg .
Andere cassette mag ook niet... zo kloppen straks de emissiewaardes niet meer .
En moet ik het dan hebben over een groter tandwiel op t crankstel
Hele leuke theorie allemaal. Realiteit is dat we de fiets als fiets zien en te pas en onpas wat ons tegen staat even veranderen (en ik doe er stevig aan mee... voor er staks een kanonnade mijn kant op komt).
Ik ben benieuwd ... de overheid is nu al niet in staat om de echte boeven te vangen, maar goed burger pesten is veel makkelijker.
En met de verzekeraars ben ik ook eens benieuwd wat er gaat gebeuren bij ongevallen en de kleine lettertjes.
Mij lijkt dat je afhankelijk van kennis en kunde verstandig te werk moet gaan. En dan doel ik op eventuele aanpassingen die je doet.
Een belangrijk aspect is en blijft defensief rijden en dat staat niet in de typegoedkeuring
Ik kan me voorstellen dat het soms handig zou kunnen zijn maar dan wel zelf trappen
Nee, anders gezegd we kunnen immers ook voornamelijk of alleen op spierkracht vooruit komen met de elektrische fiets dus die bromfiets classificatie vind ik nogal nadelig. Maarja die discussie over de rijbaan is al verder al het nodige over gezegd.
In mijn omgeving liggen echter niet veel fietspaden en nav een klacht over te hard rijden over erftoegangswegen met als gevolg dat fietsen er vaak niet echt veilig is, laat staan voor kinderen naar school reageerde mijn gemeente:
Wij begrijpen uw zorg over de verkeersveiligheid. Helaas kunnen wij niets aan de snelheid doen, dit kunt u eventueel melden bij de politie. Langs erftoegangswegen worden door ons geen fietspaden aangelegd. Het is de bedoeling dat alle weggebruikers rekening met elkaar houden.
fantastisch het een wordt tot in den treure beperkt met begrenzers, typegoedkeuringen en andere regeltjes en het ander zo simpel over gedacht.
Bij sneeuw en ijzel zou ik niet op de fiets stappen. En al zeker geen 45 km/h gaan rijden op zo'n fiets
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
De wet in België is op dat vlak een stuk beter.*Chris schreef: ↑05 mar 2018, 14:19 Precies, als de speed pedelec voor de wet een fiets was zou je gewoon alle fietsbanden mogen monteren.
wat off-topic Ik had een motorscooter en voor m’n dochter ook een zitje en goedgekeurde helm en kon dr zo naar school brengen. https://www.anwb.nl/motor/verzekeren/re ... p-de-motor
Met mijn st1 is dat dus verboden want maar een zitplaats en een kar met kind(eren) mag ook niet.
Als m’n dochter zelf gaat fietsen, ik op de st1 fiets en we treffen een fietspad waar je met een bromfiets niet mag komen moet zij dus op het fietspad en ik op de rijbaan of als het helemaal tegenzit zelfs een andere route kiezen, want Stromer st1 s-pedelec is geen fiets.. Zoals iedereen weet kan je een snelle Stromer ook best langzaam rijden met weinig of geen ondersteuning. De wet zit echter zo krom in elkaar, gaan er vanuit dat je constant tegen de begrenzer rijd?, het lijkt wel wat een ontmoedigingsbeleid. Gelukkig had ik me voor aankoop wel verdiept in de diverse nadelen tov een gewoone (elektrische) fiets.
Zone 50 : speed-pedelec bestuurder mag kiezen of hij op het fietspad of op de baan rijdt, de bestuurder mag dat zelf kiezen in functie van zijn veiligheid.**
Er wordt nu wel geopperd om een snelheidslimiet (30km/h) op fietspaden in te voeren (maar die regel is nog niet van kracht).
> Zone 50 : speed-pedelec verplicht op fietspad.
*Nu nog even goede fietspaden in België, en wij zijn helemaal mee.
**Je houdt best rekening met 't feit dat de meeste automobilisten je van de weg rijden, want jij bent een fiets en hoort op 't fietspad.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)