Pagina 38 van 49

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 31 aug 2018, 08:25
door marco-hlv
Ik merk de laatste dagen wel dat ik het idee heb dat de accu sneller leegloopt dan voorheen. Nu vaak nog maar 40% over na 36-37 km, dat was altijd dicht bij de 50 (46-48%). Ik rij wel sneller ben ik achter gekomen, dus waarschijnlijk vraag ik meer ondersteuning. Dat is mijn verklaring althans. Echt veel kouder is het nog niet.

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 29 sep 2018, 10:11
door Louis_ST2
ST2 --- 814 Wh --- 12,7 Wh/km -- 32,0 km/uur -- 406 Watt -- 58 km -- (jul 2016, 11.304 km, Roos, 36 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 13,2 Wh/km -- 40,1 km/uur -- 529 Watt -- 61 km -- (apr 2017, 1.875 km, Bert, 18 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 14,3 Wh/Km -- 35,0 km/uur -- 501 Watt -- 51 km --(jan 2018, 352 km, RobinStromer, 21 km enkel met 160 hoogtemeters)
ST2 --- 983 Wh --- 10,8 Wh/km -- 31,6 km/uur -- 341 Watt -- 82 km -- (jun 2017, 2.460 km, rvaneijk, 31 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 34,9 km/uur -- 387 Watt -- 79 km -- (jun 2017, 1.546 km, Mark, 62 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,2 Wh/km -- 31,2 km/uur -- 380 Watt -- 73 km -- (dec 2017, 1.480km, Zebbernaut, geen vaste rit)
ST2 --- 983 Wh --- 13,0 Wh/km -- 27,0 km/uur -- 351 Watt -- 68 km -- (dec 2017, 2.131 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 13,8 Wh/km -- 38,9 km/uur -- 537 Watt -- 64 km -- (jun 2017, 7.300 km, Rutger, 41 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 14,0 Wh/km -- 35,2 km/uur -- 493 Watt -- 63 km -- (mei 2017, 5.016 km, Philipbo, 26 km enkel)<
ST2 --- 983 Wh --- 14,2 Wh/km -- 40,8 km/uur -- 579 Watt -- 62 km -- (nov 2017, 1.346 km, Doorstromer, 45 km enkel)
ST2 --- 983 Wn --- 13,8 Wh/km -- 38,7 km/uur -- 717 Watt -- 64 km -- (juni 2018, 2073 km, Tomasj, 52 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 11,7 Wh/km --33,4 km/uur -- 391 Watt -- 62 km -- (september 2017, 8125 km, Louis_ST2, 29 enkel)

Na 365 dagen fietsen

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 29 sep 2018, 10:42
door Louis_ST2
Bij berekende actieradius (62 km) wil ik nog wel deze kanttekening maken:

Praktijk bevindingen
heenweg 50 % verbruik => 60 km actieradius
terugweg 75 % verbruik ==> 40 km actieradius

Voor mij zie ik meer 50 km als actieradius. Ik weet zeker dat ik nooit heen en terug zou kunnen fietsen met gebruik van stand 3.

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 29 sep 2018, 12:50
door Lomito
Louis_ST2 schreef: 29 sep 2018, 10:42Bij berekende actieradius (62 km) wil ik nog wel deze kanttekening maken...
Het is dan ook een theoretische actieradius gebaseerd op het gemiddelde stroomverbruik over het totaal aantal gereden kilometers. Te vergelijken met rijden onder 'normale' omstandigheden zoals temperatuur boven 5°C, geen harde wind, geen neerslag, verharde weg, geen heuvels...

Wil je weten of je met je te kiezen accu altijd op je werk kunt komen dan zul je een berekening moeten maken met een veel hoger stroomverbruik. Op mijn ST5 is het gemiddelde stroomverbruik ca. 16 Wh/km in een mix van stand 2, 3 en S maar een dagje stoempen tegen harde wind (kracht 4-5) met uitsluitend stand S mag ik gerust rekenen met 24 Wh/km waardoor de theoretische actieradius van 55 km inzakt naar 37 km.

Daarom maak ik ook onderscheid tussen de gemiddelde actieradius die je iets vertelt over de afstand die je onder gewone omstandigheden kunt halen en de minimale actieradius die iets vertelt over de afstand die je in ieder geval kunt halen onder extreme omstandigheden met maximale ondersteuning.

Voor woon-werk zul je doorgaans meer behoefte hebben aan zekerheid over de reistijd en dus rekenen met de minimale actieradius terwijl voor recreatieve ritten de gemiddelde actieradius weer interessanter is.

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 29 sep 2018, 12:55
door Louis_ST2
Klopt.

Maar mijn theoretisch berekende actieradius van 62 km haal ik dus in de praktijk alleen met wind mee (heenweg bijna altijd wind mee en dan hou ik ongeveer 50% over.)

Ik fiets 99% op stand 3. Ik fiets 99% van mijn kilometers mijn woon werk verkeer.

Misschien is in mijn geval de 90 % toch maar 80 % bijvoorbeeld.

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 19 okt 2018, 14:19
door pclaerhout
Mijn statistieken na bijna 6000km:

814 Wh --- 10,5 Wh/km -- 38,1 km/uur -- 400 Watt -- 70 km -- (oktober 2019, 5830 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 19 okt 2018, 14:35
door BozZke
814 Wh --- 13,2 Wh/km -- 38 km/uur -- 502 Watt -- 68 km ( 10700km, okt 2018)

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 19 okt 2018, 14:48
door Lomito
Het gemiddeld geleverde vermogen is te berekenen als 13,2 Wh/km x 38 km/u = 502 Watt.

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 19 okt 2018, 16:16
door BozZke
Lomito schreef: 19 okt 2018, 14:48 Het gemiddeld geleverde vermogen is te berekenen als 13,2 Wh/km x 38 km/u = 502 Watt.
thanks, aangepast ! :cool2:

Re: Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Geplaatst: 20 okt 2018, 08:11
door Tomasj
Ik zag de voorbije week een melding dat de BMW i3 nog wat extra range kreeg door een grotere batterij: 42kWh, waarvan 37,9 kwWh bruikbaar. BMW geeft dus zelf aan dat van de geïnstalleerde batterijcapaciteit er ongeveer 10% verloren gaat. Wanneer ik een vergelijkbare 10% verlies inreken voor mijn Stromerbatterij, kom ik met het door mijn ST2 aangegeven verbruik wel op een redelijk correcte actieradius uit.
Veel mensen noemen zo'n i3 duur, maar die 42kWh aan batterijen is aan Stromerprijzen al 84 kEUR waard :D