Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Tomasj schreef: 20 okt 2018, 08:11 Veel mensen noemen zo'n i3 duur, maar die 42kWh aan batterijen is aan Stromerprijzen al 84 kEUR waard :D
Je kan het ook andersom zien, door het succes van de speedbikes worden er idiote prijzen gerekend. Men koopt ze toch.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 20 okt 2018, 08:11 .. . Wanneer ik een vergelijkbare 10% verlies inreken voor mijn Stromerbatterij,
Zeer plausibel!
Tomasj schreef: 20 okt 2018, 08:11Veel mensen noemen zo'n i3 duur, maar die 42kWh aan batterijen is aan Stromerprijzen al 84 kEUR waard :D
Niet helemaal terecht. Je hebt dan 42 BMS-en, da's wat overkill. Daarnaast reken je de andere bedragen (ontwikkel kosten, voorraad kosten, winst,...) ook 42x mee. In een blauwtje zit voor zo'n 500 Euro aan cellen (door een revisie bedrijf in NL gemonteerd, cellen, winst en risico).

Als je het geheel in China maakt zijn de cellen veel goedkoper (lokaal cellen halen, grotere aantallen, risico's worden door ons daar niet serieus genomen, mensonterende lage lonen, etc) zal een geproduceerde kWh veel lager in prijs liggen. Ik zou verbaasd zijn als dit meer is dan 100 Euro per geproduceerde kWh. Ofwel max 4200 Euro voor de 42kWh accu in de i3. Let wel: productie kosten! Dat gaat niet de verkoop prijs zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Nog een keertje update gedaan, verbruik zou nog iets gedaald zijn. actieradius zou 73 km moeten zijn ?? Dit is zeker niet mogelijk, ik kan nooit mijn inspanning 2 uur volhouden. :mrgreen:

Het zou wel leuk zijn dat er meer gebruikers eens zouden updaten.

ST1X
618 Wh --- 10,3 Wh/km --- 31,5 km/uur -- 324 Watt -- 54 km -- (mrt 2017, 2.027 km, Stromeur, 30 km enkel)
618 Wh --- 11,7 Wh/km --- 38,5 km/uur -- 450 Watt -- 48 km -- (dec 2017, 2.084 km, Blizzard, 21 km enkel)
618 Wh --- 12,2 Wh/km --- 37,3 km/uur -- 455 Watt -- 46 km -- (jun 2017, 1.350 km, Danigator, 38 km enkel)

814 Wh --- 12,0 Wh/km ---19,5 km/uur -- 234 Watt -- 61 km -- (jun 2017, onbekend, Silver, geen vaste rit)
814 Wh --- 9,7 Wh/km --- 26,1 km/uur -- 253 Watt -- 76 km -- (jun 2017, 2.137 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
814 Wh --- 10,0 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 366 Watt -- 73 km -- (okt 2017, 2.115 km, STROMERUUD, 36 km enkel)
814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
814 Wh --- 11,0 Wh/km --- 34,6 km/uur -- 381 Watt -- 66 km -- (jan 2018, 268 km, Speedy, 16 km enkel)
814 Wh --- 10,0 Wh/km --- 38,0 km/uur -- 380 Watt -- 73 km -- (apr 2017, 12017 km, Dreiky, 25 km enkel)
814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 2.031 km, Pieter)
814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
814 Wh --- 11,3 Wh/km --- 38,0 km/uur -- 429 Watt -- 65 km -- (feb 2018, 1.225 km, RenevB, 36 km enkel)
814 Wh --- 14,9 Wh/km -- 32.0 km/uur -- 477 Watt -- 49 km -- (dec 2017, 1.014 km, Wiebe, 33 km enkel)
814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)

983 Wh --- 7,5 Wh/km -- 32,0 km/uur -- 242 Watt -- 117 km -- (aug 2018, 4.485 km, Johnb_53, geen vaste rit)
983 Wh --- 10,1 Wh/km -- 34,0 km/uur -- 343 Watt -- 88 km -- (jun 2017, 2.095 km, Jos, 52 km enkel)
983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 35,3 km/uur -- 392 Watt -- 80 km -- (aug 2017, 293 km, Awv)
983 Wh --- 11,6 Wh/km --- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
983 Wh --- 12,5 Wh/km -- 35,9 km/uur -- 449 Watt -- 71 km -- (okt 2017, 10.996 km, marco-hlv, 37 km enkel)
983 Wh --- 13,7 Wh/km -- 35,1 km/uur -- 481 Watt -- 65 km -- (jan 2017, 1.675 km, Buzze, 25 km enkel)
983 Wh --- 15,5 Wh/km -- 34,6 km/uur -- 536 Watt -- 57 km -- (nov 2017, 3.133 km, mhuibers, 28 km enkel)
983 Wh --- 14,7 Wh/km -- 37,1 km/uur -- 545 Watt -- 60 km -- (mei 2017 t/m juni 2018, 19.637 km, Reinout ST1x, EINDSCORE)
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Timmer
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 aug 2018, 14:41
Locatie: Rijkevorsel BE

Ik heb mijn gegevens ook toegevoegd.
Data berekend op 508 km van de eerste 2 weken ww-verkeer

ST1X
618 Wh --- 10,3 Wh/km --- 31,5 km/uur -- 324 Watt -- 54 km -- (mrt 2017, 2.027 km, Stromeur, 30 km enkel)
618 Wh --- 11,7 Wh/km --- 38,5 km/uur -- 450 Watt -- 48 km -- (dec 2017, 2.084 km, Blizzard, 21 km enkel)
618 Wh --- 12,2 Wh/km --- 37,3 km/uur -- 455 Watt -- 46 km -- (jun 2017, 1.350 km, Danigator, 38 km enkel)

814 Wh --- 12,0 Wh/km ---19,5 km/uur -- 234 Watt -- 61 km -- (jun 2017, onbekend, Silver, geen vaste rit)
814 Wh --- 9,7 Wh/km --- 26,1 km/uur -- 253 Watt -- 76 km -- (jun 2017, 2.137 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
814 Wh --- 10,0 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 366 Watt -- 73 km -- (okt 2017, 2.115 km, STROMERUUD, 36 km enkel)
814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
814 Wh --- 11,0 Wh/km --- 34,6 km/uur -- 381 Watt -- 66 km -- (jan 2018, 268 km, Speedy, 16 km enkel)
814 Wh --- 10,0 Wh/km --- 38,0 km/uur -- 380 Watt -- 73 km -- (apr 2017, 12017 km, Dreiky, 25 km enkel)
814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 2.031 km, Pieter)
814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
814 Wh --- 11,3 Wh/km --- 38,0 km/uur -- 429 Watt -- 65 km -- (feb 2018, 1.225 km, RenevB, 36 km enkel)
814 Wh --- 14,9 Wh/km -- 32.0 km/uur -- 477 Watt -- 49 km -- (dec 2017, 1.014 km, Wiebe, 33 km enkel)
814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)

983 Wh --- 7,5 Wh/km -- 32,0 km/uur -- 242 Watt -- 117 km -- (aug 2018, 4.485 km, Johnb_53, geen vaste rit)
983 Wh --- 10,1 Wh/km -- 34,0 km/uur -- 343 Watt -- 88 km -- (jun 2017, 2.095 km, Jos, 52 km enkel)
983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 35,3 km/uur -- 392 Watt -- 80 km -- (aug 2017, 293 km, Awv)
983 Wh --- 11,6 Wh/km --- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
983 Wh --- 12,5 Wh/km -- 35,9 km/uur -- 449 Watt -- 71 km -- (okt 2017, 10.996 km, marco-hlv, 37 km enkel)
983 Wh --- 13,7 Wh/km -- 35,1 km/uur -- 481 Watt -- 65 km -- (jan 2017, 1.675 km, Buzze, 25 km enkel)
983 Wh --- 15,5 Wh/km -- 34,6 km/uur -- 536 Watt -- 57 km -- (nov 2017, 3.133 km, mhuibers, 28 km enkel)
983 Wh --- 14,7 Wh/km -- 37,1 km/uur -- 545 Watt -- 60 km -- (mei 2017 t/m juni 2018, 19.637 km, Reinout ST1x, EINDSCORE)
983 Wh --- 11,81 Wh/km -- 35,0km/uur -- 413 Watt -- 74km -- (okt 2018 , 508km, Timmer, 34 km enkel)
ST1X 22” charcoal green 983wh - CTCWP banden - SKS spatlap - ergon GP3 woonwerk enkel 34km
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

ST2 --- 814 Wh --- 12,7 Wh/km -- 32,0 km/uur -- 406 Watt -- 58 km -- (jul 2016, 11.304 km, Roos, 36 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 13,2 Wh/km -- 40,1 km/uur -- 529 Watt -- 61 km -- (apr 2017, 1.875 km, Bert, 18 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 14,3 Wh/Km -- 35,0 km/uur -- 501 Watt -- 51 km --(jan 2018, 352 km, RobinStromer, 21 km enkel met 160 hoogtemeters)
ST2 --- 983 Wh --- 10,8 Wh/km -- 31,6 km/uur -- 341 Watt -- 82 km -- (jun 2017, 2.460 km, rvaneijk, 31 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 34,9 km/uur -- 387 Watt -- 79 km -- (jun 2017, 1.546 km, Mark, 62 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,2 Wh/km -- 31,2 km/uur -- 380 Watt -- 73 km -- (dec 2017, 1.480km, Zebbernaut, geen vaste rit)
ST2 --- 983 Wh --- 13,0 Wh/km -- 27,0 km/uur -- 351 Watt -- 68 km -- (dec 2017, 2.131 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 13,8 Wh/km -- 38,9 km/uur -- 537 Watt -- 64 km -- (jun 2017, 7.300 km, Rutger, 41 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 14,0 Wh/km -- 35,2 km/uur -- 493 Watt -- 63 km -- (mei 2017, 5.016 km, Philipbo, 26 km enkel)<
ST2 --- 983 Wh --- 14,2 Wh/km -- 40,8 km/uur -- 579 Watt -- 62 km -- (nov 2017, 1.346 km, Doorstromer, 45 km enkel)
ST2 --- 983 Wn --- 13,2 Wh/km -- 38,7 km/uur -- 726 Watt -- 67 km -- (juni 2018, 9328 km, Tomasj, 55 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 11,7 Wh/km --33,4 km/uur -- 391 Watt -- 62 km -- (september 2017, 8125 km, Louis_ST2, 29 enkel)

Ziezo, mijn gegevens na iets meer dan 6 maanden ook nog eens geupdate!
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Hoe meer ik rij hoe minder ver ik geraak :shock:
Ik laat gewoon de fiets harder werken en dat bevalt me prima :bj
Meestal op S en sensor op 80%, enkel bij wat wind mee rij ik op 3

Laatste tijd zit ik op 14 a 15,7 W/km wat me een actieradius geeft van 62 a 70km. Dit bij normale omstandigheden.
Bij stevig wind tegen en constant 45+ willen gaan zijn we beide leeg na 50km :lol:
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

jve66816 schreef: 03 nov 2018, 11:23 Hoe meer ik rij hoe minder ver ik geraak :shock:
Ik laat gewoon de fiets harder werken en dat bevalt me prima :bj
Meestal op S en sensor op 80%, enkel bij wat wind mee rij ik op 3

Laatste tijd zit ik op 14 a 15,7 W/km wat me een actieradius geeft van 62 a 70km. Dit bij normale omstandigheden.
Bij stevig wind tegen en constant 45+ willen gaan zijn we beide leeg na 50km :lol:
Niet dus. Indien je het verbruik van de omni overneemt, dan ga jij er foutief vanuit dat je de volledige batterijcapaciteit kan verbruiken, maar de werkelijke beschikbare capaciteit is eerder 85-90%. Je werkelijke autonomie is dus maar 53-63 km.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
PeterD
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2018, 18:19

Vandaag een toertje gereden met de ST2 in het lekkere zonnetje volledig op stand 3 ;) .

62 km in 1:31:33 en nog 16 % batterij over :cool2: .

Was wel geen wind behalve die ik zelf maakte en weinig stoppen dus kunnen doorrijden op voorlaatste kleine tandwiel achteraan :bf: .

Eerste 31 km waren de benen soepel maar tweede helft waren ze zwaar :lol:
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Tomasj schreef: 03 nov 2018, 11:35 Niet dus. Indien je het verbruik van de omni overneemt, dan ga jij er foutief vanuit dat je de volledige batterijcapaciteit kan verbruiken, maar de werkelijke beschikbare capaciteit is eerder 85-90%. Je werkelijke autonomie is dus maar 53-63 km.
Mn werkelijke autonomie is 60-70km, gereden volgens de omni. (Tenzij die maar voor 85-90% juist is) Dat zijn afstanden de afgelopen dagen gereden, niet uitgerekend. Die “geeft” had ik dus iets anders moeten schrijven, maar de fiets en mn huidige batterij status “geven” me die actieradius :ay
Ik neem dus idd afstand en verbruik volledig over :D

Als de beschikbare capaciteit 85-90% is, hoe merk je dat? Blijft je battrij lineair leeg geraken of zit er die laatste 10-15% niet veel meer in
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

jve66816 schreef: 03 nov 2018, 22:55
Tomasj schreef: 03 nov 2018, 11:35 Niet dus. Indien je het verbruik van de omni overneemt, dan ga jij er foutief vanuit dat je de volledige batterijcapaciteit kan verbruiken, maar de werkelijke beschikbare capaciteit is eerder 85-90%. Je werkelijke autonomie is dus maar 53-63 km.
Mn werkelijke autonomie is 60-70km, gereden volgens de omni. (Tenzij die maar voor 85-90% juist is) Dat zijn afstanden de afgelopen dagen gereden, niet uitgerekend. Die “geeft” had ik dus iets anders moeten schrijven, maar de fiets en mn huidige batterij status “geven” me die actieradius :ay
Ik neem dus idd afstand en verbruik volledig over :D

Als de beschikbare capaciteit 85-90% is, hoe merk je dat? Blijft je battrij lineair leeg geraken of zit er die laatste 10-15% niet veel meer in
Je omni geeft het 'werkelijke' stroomverbruik van je motor op (via menu -> bike - Totals). Wat anderen hier als verbruik opgeven is dat cijfer. Wanneer je dat cijfer vermenigvuldigt met je rijbereik volgens de Omni, ga je typisch 10-15% afwijking hebben met het cijfer dat jij hier opgeeft. Dat zijn de verliezen van de batterij (bvb de warmteverliezen bij ontlading door om inwendige weerstand).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie