Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Gebruikersavatar
Mark
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 21:58

Hierbij ook mijn statistieken toegevoegd:

ST1X -- 618 Wh --- 9,7 Wh/km --- 30,2 km/uur -- 293 Watt -- 57 km -- (mrt 2017, 1.050 km, Stromeur 17", 30km enkel)
ST1X -- 814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
ST1X -- 814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,1 km/uur -- 404 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 882 km, Pieter)
ST1X -- 814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
ST1X -- 814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)
ST1X -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 36,8 km/uur -- 526 Watt -- 62 km -- (mei 2017, 3.249 km, Reinout ST1x, 60 km enkel)
ST1X -- 983 Wh --- 10.3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 808,8 km, Calimero, 17,5 km enkel)
ST1X -- 983Wh --- 11.6 Wh/km -- 35.0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,7 Wh/km -- 34,1 km/uur -- 433 Watt -- 70 km -- (mei 2017, 1.100 km, Philipbo, 26 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 13,8 Wh/km -- 37,7 km/uur -- 520 Watt -- 64 km -- (jun 2017, 1.000 km, Rutger, 41 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 11,1 Wh/km -- 34,9 km/uur -- 387 Watt -- 79 km -- (jun 2017, 1546 km, Mark, 62 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,3 Wh/km -- 31,3 km/uur -- 448 Watt -- 62 km -- (mrt 2017, 4.714 km, Lomito, geen vaste rit)
Lomito

Bedankt Mark! Stevige woon-werkrit maak jij, red je het met één accu?
Gebruikersavatar
Mark
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 21:58

Ja het gaat goed op 1 accu, mits ik niet continu op stand 3 voluit ga. Ik rijd gemiddeld zo'n 40 km op stand 2 en ga dan pas over naar 3. Is wel flink trappen, maar goed voor de conditie. Ook sensor gevoeligheid flink omlaag getrimd.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Mark,

hulde dat je niet continu op standje 3 gaat. Zeer gezond; daarmee heb je gelijk je eerste biertje al weer weggewerkt.....
Doe ik wel maar ik mag dan ook 4 - 5 dagen per week een dikke 60 km enkeltje doen.

Met de ene 983 accu haal ik het net niet; met de andere ruim. Ik blijf verbaasd over het verschil in de accus ?!
Ik gebruik er 2 want als het thuisfront me nodig heeft kan ik moeilijk even zeggen dat ik nog niet kan komen want er moet nog opgeladen worden. Van huis uit heb ik dus altijd een 2e accu bij me; en hoop dat die nooit gebruikt gaat worden (hoewel ik vandaag die 2e accu nodig had op de heen/terugweg omdat ik bijna 70 km enkeltje moest afleggen omdat vandaag het traject Elst - Utrecht op het programma stond. Trouwens een onwijs fraaie kastelenroute tussen Leersum en Odijk waarbij je via de kastelen Zuilenburg - Sandenburg - Walenburg - Lunenburg - Hindersteijn - Sterkenburg - Beverweerd komt. Ik snap dat Lomito ergens meldde dat LF4/LF17 echt tof was).

Zo te zien zijn wij de kilometervreters op dit forum....(laat andere veel-kilometer-makers zich a.u.b. melden !!). Ik ben buitengewoon geïnteresseerd in de koude-degradatie die ons parten gaat spelen. Mijn vorige SP had een echt open/extern geplaatste accu en als de sneeuwvlokken je om de oren vlogen was je een ongezond percentage aan capaciteit kwijt door de koude. Stromer heeft een interne accu (die ook nog eens warm wordt zoals alle batterijen) dus THEORETISCH zou het minder moeten uitmaken.
Laten we vooral onze ervaringen delen.

Stromer-ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De koude degeneratie intrigeert mij ook. Zo te zien ben ik vooralsnog de enige die rondrijdt met de standaard 618Wh accu in de ST`1 X. Die rijd ik nu, afhankelijk van de wind, over 30km enkele reis tot 50 a 40% leeg. Maar mijn conditie neemt zienderogen toe; ik trap almaar harder. Laatst had ik na een 30km lang gevecht met windkracht 6 tegen ineens nog maar 23% van mijn accu over, dus ik ben ook zeer benieuwd of ik een grotere accu nodig ga hebben in de winter.

NickV is in dit topic al eens begonnen over een accu cover. Geen flauw idee of het werkt, maar die ga ik tegen die tijd waarschijnlijk wel eens testen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik kan je nu al vertellen dat mijn 983 Wh accu in de winter goed is voor een actieradius van ca. 45 km tegen 65 in de zomer. Reken daarom op voorhand met een winterdegeneratie van 30-40%... :shock:
Gebruikersavatar
Mark
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 21:58

Reinout-St1x schreef: 11 jul 2017, 21:11
Zo te zien zijn wij de kilometervreters op dit forum....(laat andere veel-kilometer-makers zich a.u.b. melden !!). Ik ben buitengewoon geïnteresseerd in de koude-degradatie die ons parten gaat spelen. Mijn vorige SP had een echt open/extern geplaatste accu en als de sneeuwvlokken je om de oren vlogen was je een ongezond percentage aan capaciteit kwijt door de koude. Stromer heeft een interne accu (die ook nog eens warm wordt zoals alle batterijen) dus THEORETISCH zou het minder moeten uitmaken.
Laten we vooral onze ervaringen delen.
Volgens mij ben jij echt de grootste kilometervreter hier! Mijn streven is 2-3 keer per week, mede afhankelijk van mijn agenda. Soms ben ik een aantal dagen echt op de auto aangewezen. Ook zie ik mijzelf voorlopig als mooi weer rijder. De komende herfst/winter gaan uitwijzen hoe ik mij daar doorheen sla op de fiets. Ook wordt het bij kouder weer interessant hoe de batterij zich houdt op deze afstand. Zeker als ik over de afname in capaciteit lees. Wellicht moeten we ook maar een wintertabelletje maken. Is interessant te zien wat er dan gebeurd.

groeten, Mark
ArieHiSpeed
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:27

Bij mij is het gebruik zo divers dat er eigenlijk geen peil op te trekken is, wat het gemiddeld gebruik zou zijn.
De ST-2 met 983 wh accu is nu ruim een jaar oud, heeft bijna 13.200 km op de teller. Soms rijd ik hele rustig, pakweg 25-30 km uur maar waar het kan op de buitenweg gewoon 45 km/u.
Ik heb Schwalbe marathon plus banden die ik afpomp op 3.5 bar. Het rijdt nogal spartaans, ook al omdat het stugge banden zijn, maar je rijdt nagenoeg nooit lek.
Op klinkerwegen en tegelpaden rijd ik nauwelijks boven de 30 - 33 km/u, rijd je sneller dan wordt het zeer oncomfortabel.
In de praktijk rijd ik meestal stand 1, als ik meer haast heb stand 2, stand 3 alleen kortdurend in extreme omstandigheden.
In stand 1 is door mij meestal ongeveer 7 uur te fietsen en dan is 200 tot 220 km in deze zomer haalbaar. Toen de accu nog nagelnieuw was haalde ik soms 250 km. Continue in stand 2 is het bereik 110-130 km. De afgelopen winter liep het bereik 10 - 20 procent terug. In stand 3 continue zou ik naar schatting rond 70 km moeten kunnen halen, maar dat vind ik niet leuk omdat ik dan voor mijn gevoel te weinig hoef te doen. Stand 2 is 40-45 km/uur goed haalbaar.
De fiets staat zuinig afgesteld, ik ben een lichtgewicht, 66 kg en 1.81 m lang en heb doorgaans alleen een flesje water, een regenjasje en een klein pechsetje bij me. Het scheelt iets of ik in de winterperiode een losse fladderjas aan heb, of in de zomer in tshirt en short fiets. Draag geen speciale wielerkleding. Ik ben dan weliswaar niet klein, maar wel dun en daardoor niet heel veel last van tegenwind, denk ik.
Lomito

Hallo ArieHiSpeed, 7 uur in stand 1 fietsen en dan ruim tweehonderd kilometer... :shock: Volgens mij heb ik alles bij elkaar hooguit 10 km in stand 1 gereden en dan alleen omdat ik een afslag voorbij gereden was en een kwartier later er achter kwam dat ik 10 kilometer verder van huis was beland in plaats van dichterbij... En dan is stand 1 perfect om nog enigszins vooruit te komen zonder de weerstand van de motor te voelen en zo op de bijna lege accu thuis te komen.

Hoewel jouw ritten sterk afwisselend zijn kun je altijd je Omni uitlezen die een gemiddelde over alle ritten uitrekent (zie Omni-Menu-Totalen). Ik ben benieuwd wat je daar afleest...
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Een vraag voor Lomito. Wanneer ik alle berekeningen eens op me in laat werken dan denk ik dat je met de keuze van de batterij met factoren rekening moet houden die waarschijnlijk niet iedereen zich ten volle realiseert bij de initiele keuze. Je wilt steeds met minstens 10% restcapaciteit in de batterij thuis komen. Verder neemt de capaciteit van de batterij na twee jaar gebruik zo'n 20-25% structureel af en tenslotte ligt de capaciteit in de winter bij koude nog eens 30% lager.
Op deze wijze komt menigeen na enkele jaren in de winter van een 'koude' kermis thuis.
Is de combinatie van deze factoren in een schemaatje te vatten, Lomito?

Ook ik twijfel of ik straks voor de 814 Watt of de 1 Kw ga kiezen, zelfs nu ik de Stromer puur voor de fun ga gebruiken :shock:
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Plaats reactie