Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius

Lomito

Ik vind het helemaal niet vervelend om de verbruikstabellen bij te werken, met ruim 700 forumleden zouden er van mij best wel wat meer bijdragen kunnen komen, meer is beter! Het is ook niet zo dat ik er wekelijks druk mee ben. Dus gewoon laten komen die bijdragen.

Voor de nieuwkomers op ons forum, het gaat om het uitlezen van je OMNI (MENU-BIKE-TOTALEN) en dan aflezen van totaal afgelegde kilometers, gemiddelde stroomverbruik in Wh/km en gemiddelde snelheid. Die gegevens vergezeld van naam, type fiets, accucapaciteit, maand/jaar in gebruikname, afstand vaste woon-werkrit, dan zorg ik wel dat de gegevens in de tabel komt.

Hierbij de bijdrage van Roos en update van Rutger:

ST2 --- 814 Wh --- 12,7 Wh/km -- 32,0 km/uur -- 406 Watt -- 58 km -- (jul 2016, 11.304 km, Roos, 36 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 13,2 Wh/km -- 40,1 km/uur -- 529 Watt -- 61 km -- (apr 2017, 1.875 km, Bert, 18 km enkel)
ST2 --- 814 Wh --- 14,3 Wh/Km -- 35,0 km/uur -- 501 Watt -- 51 km --(jan 2018, 352 km, RobinStromer, 21 km enkel met 160 hoogtemeters)
ST2 --- 983 Wh --- 10,8 Wh/km -- 31,6 km/uur -- 341 Watt -- 82 km -- (jun 2017, 2.460 km, rvaneijk, 31 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 34,9 km/uur -- 387 Watt -- 79 km -- (jun 2017, 1.546 km, Mark, 62 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 12,2 Wh/km -- 31,2 km/uur -- 380 Watt -- 73 km -- (dec 2017, 1.480km, Zebbernaut, geen vaste rit)
ST2 --- 983 Wh --- 13,0 Wh/km -- 27,0 km/uur -- 351 Watt -- 68 km -- (dec 2017, 2.131 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 13,8 Wh/km -- 38,9 km/uur -- 537 Watt -- 64 km -- (jun 2017, 7.300 km, Rutger, 41 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 14,0 Wh/km -- 35,2 km/uur -- 493 Watt -- 63 km -- (mei 2017, 5.016 km, Philipbo, 26 km enkel)
ST2 --- 983 Wh --- 14,2 Wh/km -- 40,8 km/uur -- 579Watt -- 62 km -- (nov 2017, 1.346 km, Doorstromer, 45 km enkel)

ST2s -- 983 Wh --- 10,0 Wh/km -- 30,0 km/uur -- 300 Watt -- 89 km -- (dec 2017, 2.700 km, tterbeek, 10km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 11,6 Wh/km -- 30,4 km/uur -- 353 Watt -- 76 km -- (apr 2016, 9.679 km, Flettini, 24 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 14,4 Wh/km -- 31,2 km/uur -- 449 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 10.015 km, Lomito, geen vaste rit)
ST2s -- 983 Wh --- 15.8 Wh/km -- 33,2 km/uur -- 524 Watt -- 56 km -- (jan 2018, 1.805 km, Stromend, 31 km enkel)
ST2s -- 983 Wh --- 16,5 Wh/km -- 31,6 km/uur -- 531 Watt -- 52 km -- (nov 2017, 40km, Remco, geen vaste rit)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lomito, super dat je dit nog steeds bijwerkt. :ay

Ik heb al eerder een opsomming gegeven van de verschillende variabelen die van invloed zijn op de maximale afstand die je kunt rijden op een volle accu. Omdat deze gegevens niet geïnventariseerd worden, is het moeilijk om te bepalen welke fiets het beste bij jouw situatie past.

Wat ik heb gedaan is op basis van de verzamelde cijfers gekeken of er conclusies te trekken zijn. We hebben op dit moment slechts van een handjevol mensen de gegevens, maar wellicht is er op basis van deze gegevens al iets te concluderen.

Naar aanleiding hiervan heb ik op basis van je ST1X-tabel en de ST2(s)-tabel twee gemiddelde waarden berekend:
- de gemiddelde snelheid
- de gemiddelde maximale afstand die je kunt afleggen met een 983 Wh accu. Voor zover er gereden is met een accu met mindere capaciteit, heb ik het gemiddelde resultaat omgerekend naar een 983 Wh accu.

En dan nu de resultaten:
Type--Gem snelheid--Gem max afstand
ST1X--33,9 km/uur--76,4 km
ST2--35,0 km/uur--69,5 km
ST2s--31,3 km/uur--66,8 km

In de praktijk liggen de gemiddelde snelheden dus aardig bij elkaar in de buurt. Een hogere gemiddelde snelheid kost normaal gesproken meer accucapaciteit.

De ST2s rijdt soepeler dan een ST2, die op zijn beurt weer soepeler rijdt dan een ST1X. De souplesse wordt enerzijds veroorzaakt door een andere motor, maar daarnaast ook door de andere software-afstelling zoals die in de basis door Stromer via de software voor de Speed Pedelec wordt bepaald. Wil je het "gevoel van een raspaard", dan kom je er dus niet met de aanschaf van een ST2. Immers de ST2s beschikt over exact dezelfde motor als de ST2, maar de beleving bij het Stromeren is niet hetzelfde als bij de ST2s. Die extra soeplesse die je krijgt bij de ST2s kost je wel extra accucapaciteit. Het verschil lijkt niet zo groot, maar de gemiddelde snelheid behaald met de ST2s ligt 3,7 km/uur lager. Als de gemiddelde snelheid ook rond de 35,0 km/uur zou liggen, dan verwacht ik dat de gemiddelde maximale afstand lager dan 66,8 km zal zijn. Je mag verwachten dat je met de ST5 nog soepeler zal rijden, maar voorzien van een 983 Wh accu zal de maximale afstand ook lager zijn dan de 66,8 km zijn die nu gemiddeld met de ST2s gehaald wordt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Voor de statistieken heb ik ook even mijn omni bekeken:

ST1X---618Wh---11,7Wh/km---38,5Km/uur
1 December 2017 in gebruik genomen totaal nu 2084,30 km. Afstand woonwerk: 20 of 23 km afhankelijk van de route)
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Hier een update van mijn gegevens:

ST1x -- 983 Wh -- 15,5 Wh/KM -- 3133 km totaal -- 48870 Wh totaal -- 28 km enkele reis

Deze week vrij. Volgende week begin nieuwe baan in Ede, afstand wordt dan 18 km kortste weg, dus 10 minder dan voorheen. Ik heb al wat langere routes uitgestippeld want 18 is best kort, vooral 's middags naar huis. Dan kan ik vanaf Ede naar Heteren en zo de Drielse Rijndijk terug naar Kesteren.
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Lomito

Update van mhuibers. Edit: snelheid verwerkt.
En info van Blizzard verwerkt...

ST1X
618 Wh --- 10,3 Wh/km --- 31,5 km/uur -- 324 Watt -- 54 km -- (mrt 2017, 2.027 km, Stromeur, 30 km enkel)
618 Wh --- 11,7 Wh/km --- 38,5 km/uur -- 450 Watt -- 48 km -- (dec 2017, 2.084 km, Blizzard, 21 km enkel)
618 Wh --- 12,2 Wh/km --- 37,3 km/uur -- 455 Watt -- 46 km -- (jun 2017, 1.350 km, Danigator, 38 km enkel)

814 Wh --- 12,0 Wh/km ---19,5 km/uur -- 234 Watt -- 61 km -- (jun 2017, onbekend, Silver, geen vaste rit)
814 Wh --- 9,7 Wh/km --- 26,1 km/uur -- 253 Watt -- 76 km -- (jun 2017, 2.137 km, Alex.slaets, 25 km enkel)
814 Wh --- 12,1 Wh/km --- 31,3 km/uur -- 379 Watt -- 61 km -- (mrt 2017, 294 km, Zespri, 20,2 km enkel)
814 Wh --- 11,0 Wh/km --- 34,6 km/uur -- 381 Watt -- 66 km -- (jan 2018, 268 km, Speedy, 16 km enkel)
814 Wh --- 11,5 Wh/km --- 35,2 km/uur -- 405 Watt -- 64 km -- (mei 2017, 2.031 km, Pieter)
814 Wh --- 11,1 Wh/km --- 37,4 km/uur -- 415 Watt -- 66 km -- (apr 2017, 4.298 km, Dreiky, 25 km enkel)
814 Wh --- 10,9 Wh/km -- 38,4 km/uur -- 419 Watt -- 67 km -- (jun 2017, 504 km, pclaerhout 17", 32 km enkel)
814 Wh --- 14,9 Wh/km -- 32.0 km/uur -- 477 Watt -- 49 km -- (dec 2017, 1.014 km, Wiebe, 33 km enkel)
814 Wh --- 14,8 Wh/km -- 36,6 km/uur -- 541 Watt -- 50 km -- (jun 2017, 894 km, JondeSTX, 32 km enkel)


983 Wh --- 10,1 Wh/km -- 34,0 km/uur -- 343 Watt -- 88 km -- (jun 2017, 2.095 km, Jos, 52 km enkel)
983 Wh --- 10,3 Wh/km -- 36,3 km/uur -- 374 Watt -- 85 km -- (jun 2017, 809 km, Calimero, 17,5 km enkel)
983 Wh --- 11,1 Wh/km --- 35,3 km/uur -- 392 Watt -- 80 km -- (aug 2017, 293 km, Awv)
983 Wh --- 11,6 Wh/km --- 35,0 km/uur -- 406 Watt -- 76 km -- (jul 2017, 2.071 km, vincentbosse, 29 km enkel)
983 Wh --- 12,8 Wh/km -- 35,4 km/uur -- 453 Watt -- 69 km -- (okt 2017, 5.276 km, marco-hlv, 37 km enkel)
983 Wh --- 15,5 Wh/km -- 34,6 km/uur -- 536 Watt -- 57 km -- (nov 2017, 3.133 km, mhuibers, 28 km enkel)
983 Wh --- 14,7 Wh/km -- 37,0 km/uur -- 544 Watt -- 60 km -- (mei 2017, 16.682 km, Reinout ST1x, 61 km enkel)
Laatst gewijzigd door Lomito op 27 mar 2018, 07:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Lomito

Henry schreef: 25 mar 2018, 21:00 Lomito, super dat je dit nog steeds bijwerkt. :ay

Ik heb al eerder een opsomming gegeven van de verschillende variabelen die van invloed zijn op de maximale afstand die je kunt rijden op een volle accu. Omdat deze gegevens niet geïnventariseerd worden, is het moeilijk om te bepalen welke fiets het beste bij jouw situatie past.

Wat ik heb gedaan is op basis van de verzamelde cijfers gekeken of er conclusies te trekken zijn. We hebben op dit moment slechts van een handjevol mensen de gegevens, maar wellicht is er op basis van deze gegevens al iets te concluderen.

Naar aanleiding hiervan heb ik op basis van je ST1X-tabel en de ST2(s)-tabel twee gemiddelde waarden berekend:
- de gemiddelde snelheid
- de gemiddelde maximale afstand die je kunt afleggen met een 983 Wh accu. Voor zover er gereden is met een accu met mindere capaciteit, heb ik het gemiddelde resultaat omgerekend naar een 983 Wh accu.

En dan nu de resultaten:
Type--Gem snelheid--Gem max afstand
ST1X--33,9 km/uur--76,4 km
ST2--35,0 km/uur--69,5 km
ST2s--31,3 km/uur--66,8 km

In de praktijk liggen de gemiddelde snelheden dus aardig bij elkaar in de buurt. Een hogere gemiddelde snelheid kost normaal gesproken meer accucapaciteit.
Aanvankelijk heb ik de gegevens gesorteerd op stroomverbruik in Wh/km maar aangezien de gemiddelde snelheid daar invloed op heeft heb ik de sortering nu op geleverd motorvermogen gemaakt.

Er zijn te veel variabelen die invloed hebben op stroomverbruik en actieradius. Naarmate er meer gegevens beschikbaar komen zal een duidelijker beeld naar voren komen. Potentiële gebruikers kunnen zelf kiezen of ze voor lage/hoge snelheid bij een hoog/laag toerental gaan en zo het bijbehorende vermogen (laag/hoog) te kiezen.

Je krijgt dan een matrix qua rijstijlen (met oplopend motorvermogen):
1a. lage snelheid met hoog toerental (recreatief met veel inspanning)
1b. lage snelheid met laag toerental (recreatief met weinig inspanning)
2a. hoge snelheid met hoog toerental (woon-werkverkeer met veel inspanning)
2b. hoge snelheid met laag toerental (woon-werkverkeer met weinig inspanning)

Aangezien snelheid meer invloed heeft op het geleverde motor vermogen dan toerental is bovenstaande indeling gekozen. Ik ben bijvoorbeeld een typische 2b-rijder, zo snel mogelijk met minimale inspanning, Reinout is een 2a-rijder, zo snel mogelijk met hoge inspanning. Verder kun je rekening houden met lichaamsgewicht en -lengte. Een zware/lange jongen zal meer vermogen vragen dan een kort lichtgewicht.

Er zijn veel meer gegevens van gebruikers nodig om betrouwbare conclusies te trekken over stroomverbruik en actieradius. Voorlopig is het een goede indicatie...
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Excuses, 34,6 km/h, maart 2018
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Er zijn trouwens nog zoveel andere parameters:
Zoals Lomito aanhaalt
  • het vermogen dat de fietser wegtrapt
  • de snelheid
  • de temperatuur
maar verder ook
  • de hoogteverschillen
  • het type weg (veel stoppen of net niet)
  • de kwaliteit van het wegoppervlak
  • de windrichting die je 's morgens uit moet ('s morgens staat er meestal minder wind dan 's avonds)
  • de windkracht
  • de temperatuur
  • de bandendruk
  • de band
Van zodra ik mijn fiets heb ga ik de gegevens op dagbasis controleren (het vermogen kan ik opmaken uit mijn hartslag, gemiddelde snelheid, windrichting en sterkte en temperatuur zijn makkelijk te bepalen, hoogteverschillen zijn iedere dag dezelfde, net zoals het type weg; kwaliteit van 't oppervlak, de banden, de bandendruk). Zo hoop ik toch enkele verbanden te kunnen leggen op termijn ;)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 27 mar 2018, 00:28 ...het vermogen kan ik opmaken uit mijn hartslag...
Let wel: het in de tabel vermelde vermogen is het afgegeven vermogen door de elektrische motor, namelijk stroomverbruik keer gemiddelde snelheid... (Wh/km x km/h = Wh/h = W). Het door de fietser geleverde vermogen komt daar nog bovenop.

Het gemiddelde stroomverbruik ligt voor alle gebruikers zo tussen de 10 en 15 Wh/km, ongeacht het type. Aan de hand van de gewenste rijstijl, d.w.z. kruissnelheid en verzet/toerental kan een redelijk nauwkeurige benadering gevonden voor het stroomverbruik en daarmee actieradius voor resp. de 618, 814 en 983 Wh accu:

1a. recreatief (35 km/u) met laag verzet : 10-12 Wh/km -> 51-67-81 km
1b. recreatief (35 km/u) met hoog verzet : 11-13 Wh/km -> 47-61-74 km
2a. woon-werk (40 km/u) met laag verzet: 12-14 Wh/km -> 43-57-68 km
2b. woon-werk (40 km/u) met hoog verzet: 13-15 Wh/km -> 40-53-63 km


Deze waarden zijn gebaseerd op 90% beschikbare accucapaciteit, de werkelijke waarde kan onder ongunstige omstandigheden lager uitvallen (harde tegenwind, winterkou, nat/vuil wegdek, heuvelachtig terrein, grote/zware tassen). Voor rijden in de winter mag je rekenen op 20-30% minder actieradius en voor de gewone degeneratie 10% verlies per jaar.

Stel je wilt woon-werkritten met de Stromer maken en de ritafstand (enkel) is 23 km. Je wilt de fiets minstens 3 jaar rijden en ook in de winter. Welke accu heb je dan nodig?
23 x (110%)³ x (125%) = 38 km rekenafstand enkele rit.
Dit is dus haalbaar met de kleinste accu van 618 Wh maar dan moet je wel een oplader op je werk hebben. Voor een retourrit zou je 76 km moeten kunnen halen. Je hebt dan in ieder geval de 983 Wh accu nodig.
Maar als je niet van plan bent om in de winter te rijden: 23 x (110%)³ x (100%) = 31 km. Voor een retourrit zonder opladen op het werk zou je naast de 983 Wh ook een 814 Wh kunnen overwegen als je zelf wat meer vermogen wilt leveren (lager verzet/hoger toerental).
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ook eens gekeken:
1675km totaal, 35,1km/h gemiddeld, 13,7Wh/km gemiddeld.
Dit voor een ST1X met een 983Wh-batterij. Ik rij vooral woon-werk, enkele rit is 25km.
Klein detail: op het fabrieksterrein geldt een snelheidsbeperking tot 30km/h, toch ook een kleine 2km. Dat brengt m'n gemiddelde flink naar beneden :D
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie